Nguyễn Thành Đức * , Trịnh Hồng Tính Huỳnh Minh Thư

* Tác giả liên hệ (ntduc@ctu.edu.vn)

Abstract

In the field of language education, the term ?learning strategies? has drawn much attention of many researchers such as Oxford and Nyikos (1989), Aslan (2009), Nguyen & Trinh (2011). In fact, effective learning strategies are more and more provened to be the most essential tool which impulses language learners to gain more active and self-directed involvement in their learning process (Oxford, 1990). Studies in language learning strategies use and its connection/interaction with language achievement are still of interest to many researchers. Therefore, this research was conducted in order to follow the above tendency in a Vietnamese context. In this research, the data were collected from 259 non-English freshman of the School of Education and the School of Economics ? Bussiness Adminitration, Can Tho University, and the 50-item Strategy Inventory for Language Learning (SILL) (Oxford, 1990) was utilized. The study tested the above-mentioned relation by using the learners? grades at the end of this semester (2011 ? 2012) as a measurement. Basing on the analyzed result, the researchers discussed some pedagogical impicaltions for EFL teachers as well as language learners at Can Tho University.
Keywords: English, learning strategies, achievement, SILL, EFL

Tóm tắt

Trong lĩnh vực dạy ngoại ngữ, thuật ngữ ?chiến lược học tập? đã và đang thu hút nhiều sự quan tâm từ các nhà nghiên cứu như Oxford và Nyikos (1989), Aslan (2009), Nguyen & Trinh (2011). Nhiều nghiên cứu đã chứng minh rằng người học ngôn ngữ ngày càng năng động và có khả năng tự điều chỉnh việc học của bản thân nhờ vào việc sử dụng những chiến lược một cách hiệu quả (Oxford, 1990). Ngày nay, nhiều nhà nghiên cứu vẫn muốn khám phá mối tương quan giữa việc sử dụng các chiến lược học ngoại ngữ và kết quả học tập của người học. Do đó, bài nghiên cứu này được thực hiện nhằm tiếp bước xu hướng trên trong bối cảnh dạy ngoại ngữ ở Việt Nam. Trong bài nghiên cứu này, số liệu được thu thập từ 259 sinh viên không chuyên Anh văn năm nhất của khoa Sư phạm và khoa Kinh tế - Quản trị kinh doanh, trường đại học Cần Thơ, và thông qua bảng khảo sát với 50 chiến thuật học ngoại ngữ của Oxford (1990) được sử dụng. Nghiên cứu định tính này kiểm tra mối tương quan trên bằng cách so sánh, đối chiếu tần suất sử dụng các chiến lược học tập với điểm cuối kì môn Anh văn căn bản 1 của những người tham gia nghiên cứu. ...

Từ khóa: Nhận thức, siêu nhận thức, chiến lược, SILL, tiếng Anh như một ngoại ngữ

Article Details

Tài liệu tham khảo

Aslan, O. (2009). The role of gender and language learning strategies in learning English. Middle East Technical University. Retrieved on April 5, 2012 from http://etd.lib.metu.edu.tr/upload/12611098/index.pdf

Ehrman, M., & Oxford, R. (1989). Effects of sex differences, career choice, and psychological type on adult language learning strategies. The Modern Language Journal, 73(1), 1-13. doi: 10.1111/j.1540-4781.1988.tb04185.x

Halloran, R. K. (2011). Self-regulation, executive function, working memory, and academic achievement of female high school students. Retrieved from http://fordham.bepress.com/dissertations/AAI3452791/

Liu, J. (2010). Language Learning Strategies and Its Training Model. International Education Studies, 3(3), P100.

Nguyen, Thanh Duc, & Trinh, Hong Tinh. (2011). Mức độ sử dụng các chiến lược đọc nhận thức và siêu nhận thức của sinh viên chuyên ngành Anh văn [Frequency of use of cognitive-metacognitive reading strategies among English majors]. Journal of Science, 19b, 104 - 110.

O'Malley, J. M., Chamot, A. U., Stewner‐Manzanares, G., Kupper, L., & Russo, R. P. (1985). Learning strategies used by beginning and intermediate ESL students. Language learning, 35(1), 21-46. doi: 10.1111/j.1467-1770.1985.tb01013

Oxford, RL (1990). Language learning strategies: What every teacher should know. NewYork: Newbury House.

Oxford, R. L. (2003). Language learning styles and strategies: Mouton de Gruyter.

Oxford, R., & Nyikos, M. (1989). Variables affecting choice of language learning strategies by university students. Modern Language Journal, 73(3), 291-300.

Pokay, P., & Blumenfeld, P. C. (1990). Predicting achievement early and late in the semester: The role of motivation and use of learning strategies. Journal of educational psychology, 82(1), 41.

Qingquan, N., Chatupote, M., & Teo, A. (2008). A deep look into learning strategy use by successful and unsuccessful students in the Chinese EFL learning context. RELC Journal, 39(3), 338-358. doi: 10.1177/0033688208096845

Tseng, W. T., Dörnyei, Z., & Schmitt, N. (2006). A new approach to assessing strategic learning: The case of self-regulation in vocabulary acquisition. Applied Linguistics, 27(1), 78-102. doi: 10.1093/applin/ami046

Weinstein, C. E., Husman, J., & Dierking, D. R. (2000). Self-regulation interventions with a focus on learning strategies. In Handbook of self-regulation. (pp. 727-747). San Diego, CA, US: Academic Press, San Diego, CA.

Zhang, B., & Li, C. (2011). Classification of L2 Vocabulary Learning Strategies: Evidence from Exploratory and Confirmatory Factor Analyses. RELC Journal, 42(2), 141-154. doi: 10.1177/0033688211405180

Zimmerman, B. J., & Pons, M. M. (1986). Development of a structured interview for assessing student use of self-regulated learning strategies. American educational research journal, 23(4), 614-628.