Nguyễn Quốc Nghi * , Quách Hồng Ngân , Hoàng Thị Hồng Lộc Lê Thị Diệu Hiền

* Tác giả liên hệ (quocnghi@ctu.edu.vn)

Abstract

This study was conducted to assess job adaptability of tourism students graduating from the universities in the Mekong Delta (MD). Research data were collected from 158 students having graduated from tourism major and working in the tourist businesses in the Mekong Delta. Research methods used in this study included descriptive statistics, Cronbach's Alpha test and exploratory factor analysis (EFA). Research results showed that most of students only meet the average or fairly good levels of professional knowledge and skill requirements. However, their job adaptability is pretty good. Research results also showed that the factors affecting these students' job adaptability include foreign language skills??, workplace adaptability and professional knowledge. In particular, professional knowledge has the greatest influence on tourism students' job adaptability in the Mekong Delta.
Keywords: job, students, tourism major

Tóm tắt

Nghiên cứu này được thực hiện nhằm đánh giá khả năng thích ứng với công việc của sinh viên tốt nghiệp ngành du lịch tại các trường đại học ở khu vực đồng bằng sông Cửu Long (ĐBSCL). Số liệu của nghiên cứu được thu thập từ 158 sinh viên đã tốt nghiệp ngành du lịch đang làm việc tại các đơn vị kinh doanh du lịch ở khu vực ĐBSCL. Các phương pháp phân tích sử dụng trong nghiên cứu là thống kê mô tả, kiểm định Cronbach?s Alpha và phân tích nhân tố khám phá (EFA). Kết quả nghiên cứu cho thấy, phâ?n lơ?n sinh viên nga?nh du lịch có kiến thức chuyên môn và các kỹ năng đáp ứng yêu cầu công việc ở mức trung bình khá. Tuy nhiên, khả năng thích ứng của sinh viên đối với công việc khá tốt. Kê?t qua? nghiên cứu còn cho thấy, các nhân tố ảnh hưởng đến khả năng thích ứng với công việc của sinh viên ngành du lịch là trình độ ngoại ngữ, kha? năng thi?ch nghi vơ?i môi trươ?ng và kiê?n thư?c chuyên môn. Trong đó, kiê?n thư?c chuyên môn la? nhân tô? co? a?nh hươ?ng lơ?n nhâ?t đê?n kha? năng thi?ch ư?ng vơ?i công viê?c cu?a sinh viên nga?nh du li?ch tại ca?c đơn vi? kinh doanh du li?ch ở khu vực ĐBSCL.
Từ khóa: khả năng thích Ứng, công việc, sinh viên, ngành du lịch

Article Details

Tài liệu tham khảo

Charles R. Duke (2002), Learning Outcomes: Comparing Student Perceptions of Skill Level and Importance, Journal of Marketing Education, 24, 3, 203-217.

Chu Nguyễn Mộng Ngọc và Hoàng Trọng (2008), “Phân tích dữ liệu nghiên cứu với SPSS”, NXB Thống kê.

Michael R. Hyman (2005), Assessing Faculty Beliefts About the Importance of Various Marketing Job Skills, Journal of Education for Business, 81, 2, 105-110.

Nunnally, J. (1978), “Psycometric Theory”, New York, McGraw-Hill.

Peterson, R. (1994), “A Meta-Analysis of Cronbach’s Coefficient Alpha”, Journal of Consumer Research, No. 21 Vo.2.

Slater, S. (1995), “Issues in Conducting Marketing Strategy Research”, Journal of Strategic.