Nguyễn Quốc Nghi * Phan Văn Phùng

* Tác giả liên hệ (quocnghi@ctu.edu.vn)

Abstract

This study aims to determine the factors affecting to level of customer satisfaction with the hotel system in Can Tho city. The data used in this study were collected through direct interviews with 210 clients who have used the services of the hotel system in Can Tho city. Factor analysis showed that important factors that influence the level of customer satisfaction with the hotel system in Can Tho city include environmental landscape, facilities, and staff's friendliness. Among which, environmental landscape is the most influential factor to customer satisfaction.
Keywords: satisfaction level, hotel system

Tóm tắt

Mục tiêu của nghiên cứu này nhằm xác định các nhân tố ảnh hưởng đến mức độ hài lòng của khách hàng đối với hệ thống khách sạn ở Tp. Cần Thơ. Số liệu sử dụng trong nghiên cứu được thu thập thông qua cuộc phỏng vấn trực tiếp 210 khách hàng đã từng sử dụng dịch vụ của hệ thống khách sạn ở Tp. Cần Thơ. áp dụng phương pháp phân tích nhân tố cho thấy, các nhân tố ảnh hưởng lớn đến mức độ hài lòng của khách hàng đối với hệ thống khách sạn ở Tp. Cần Thơ là môi trường cảnh quan, cơ sở vật chất, sự thân thiện của nhân viên. Trong đó, môi trường cảnh quan là nhân tố ảnh hưởng nhiều nhất đến sự hài lòng của khách hàng.
Từ khóa: khách hàng, mức độ hài lòng, hệ thống khách sạn

Article Details

Tài liệu tham khảo

Bachelet, D. (1995), “Measuring Satisfaction; or the Chain, the Tree, and the Nest”, Customer Satisfaction Research, Brooker, R.(ed), EMOSAR.

Lin, Chia Chi (2003), “A critical appraisal of customer satisfaction and commerce”, Management Auditing Journal,18 (3): 202.

Nguyễn Quốc Nghi và Hoàng Thị Hồng Lộc (2009), Measures to attract tourists to Can Tho City, Economic Development Review, Vol.181-2009: 16-20.

Nguyễn Quốc Nghi và Phan Văn Phùng (2009), Cần Thơ phát triển hệ thống khách sạn, Tạp chí Du lịch Việt Nam, số 09/2009, trang 22-23.

Oliver, R.L. (1997), Satisfaction: A Behavioral Perspective on the Consumer, McGrawHill, Newyork.

Parasuraman, Zeithaml and Berry (1985), “A conceptual model of service quality and its implications for future research”, Journal of Marketing, Vol.49: 41-50.

Parasuraman, Zeithaml and Berry (1991), “Refinement and reassessment of SERVQUAL scale”, Journal of Retailing, Vol.67: 420 - 50.

Phan Văn Phùng (2010), Hoạch định chiến lược phát triển hoạt động kinh doanh lưu trú trên địa bàn thành phố Cần Thơ, Luận văn thạc sĩ kinh tế, Trường Đại học Cần Thơ.

Sunayna Khurana (2010), Service quality gap and customers’ satisfaction of private sector banks: an empirical study, International Journal of Electronic Customer Relationship Management; Volume 4, Number 1/2010.