Solutions to enhance the effectiveness of social media engagement in the Library and Information Management at Can Tho University
Abstract
This article evaluates current social media activities, explores difficulties, and proposes solutions to enhance the effectiveness of social media engagement in the Library and Information Management at Can Tho University. The research was conducted using quantitative methods, with 447 survey questionnaires administered at the Department of Library and Information Management and two high schools in Can Tho city. The survey data were processed, analyzed, and synthesized using SPSS software. The research findings indicate that social media activities, specifically the admission consultation day of the Library and Information Management, remain lacklustre and have not attracted significant attention from students and parents. Ambiguity in channel identification and unattractive channel formats are identified as the two biggest challenges for the participants. The suggested solutions of the research to improve communication efficiency are not only essential for Library and Information Management but also serve as a valuable reference for other fields of study.
Tóm tắt
Bài viết đánh giá hoạt động truyền thông hiện tại, tìm hiểu các khó khăn và đề xuất các giải pháp tăng cường hiệu quả hoạt động truyền thông ngành Thông tin Thư viện, Trường Đại học Cần Thơ. Nghiên cứu được tiến hành bằng phương pháp định lượng với 447 phiếu khảo sát tại Bộ môn Quản trị Thông tin Thư viện và 02 trường trung học phổ thông trên địa bàn thành phố Cần Thơ. Số liệu khảo sát được xử lý, phân tích và tổng hợp từ phần mền SPSS. Kết quả nghiên cứu cho thấy trong ngày hội tư vấn tuyển sinh của Trường, hoạt động truyền thông của ngành Thông tin Thư viện là những hoạt động chưa thu hút được nhiều sự quan tâm của học sinh và phụ huynh. Mơ hồ trong nhận diện kênh và hình thức kênh không hấp dẫn là hai khó khăn lớn nhất đối với các khách thể nghiên cứu. Đặc biệt, kết quả khảo sát về các giải pháp nâng cao hiệu quả truyền thông không những cần thiết cho ngành Thông tin Thư viện mà còn là cơ sở tham khảo hữu ích cho các ngành đào tạo khác.
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
References
Ministry of Information and Communications. (2021). Decision to promulgate the strategy for the development of the grassroots information sector in the period of 2021-2025 (Number 1381/QD-BTTTT) (in Vietnamese). https://thuvienphapluat.vn/van-ban/Cong-nghe-thong-tin/Quyet-dinh-1381-QD-BTTTT-2021-Chien-luoc-phat-trien-linh-vuc-thong-tin-co-so-487665.aspx.
Bui, T. T. (2010). Marketing communication activities of the Information and Library Center - Vietnam National University, Hanoi. Journal of Science – Vietnam National University, Hanoi, 26, 238-245 (in Vietnamese).
Dang, H. T. (2019). Communication activities of universities - a case study at Foreign Trade University (Master of Business Administration Thesis). Foreign Trade University. Hanoi (in Vietnamese).
Gerbner, G. (1998). Cultivation analysis: An overview. Mass Communication & Society, 1(3-4), 175-194.
Krejcie, R. V., & Morgan, D. W. (1970). Determining sample size for research activities. Educational and Psychological Measurement, 30, 607-610.
Le, N., & Ha, N. (2023). Communication in higher education institutions: A long way to get in essence (in Vietnamese). https://ute.udn.vn/TinTuc/9142/1/Truyen-thong-trong-co-so-GD-dai-hoc-De-thuc-chat-can-chang-duong-dai.aspx
Le, N. T. H. (2023). Digital marketing in communication at universities: Challenges and possible solutions (in Vietnamese). https://kinhtevadubao.vn/digital-marketing-trong-cong-tac-truyen-thong-tai-cac-truong-dai-hoc-thach-thuc-dat-ra-va-de-xuat-giai-phap-26107.html
McLeod, D. M., & Hertog, J. K. (1999). Social control and the flow of information. The ANNALS of the American Academy of Political and Social Science, 566(1), 1-10.
McQuail, D. (2005). McQuail's Mass Communication Theory (6th ed.). SAGE Publications.
Ngo, T. T. (2016). Social media marketing application in the library and information science. Journal of Information and Documentation, 5, 13-19 (in Vietnamese).
Nguyen, T. M. (2022). The current situation and solutions to improve the quality of communication of Hanoi University of Physical Education and Sports. Scientific Journal of Physical Education and School Sports, 4, 1-6 (in Vietnamese).
National Assembly. (2016). Press Law (Number 103/2016/QH13) (in Vietnamese). https://thuvienphapluat.vn/van-ban/Van-hoa-Xa-hoi/Luat-Bao-chi-2016-280645.aspx.
Smith, A., & Johnson, T. (2023). The role of digital communication in Library and Information Science Education. Journal of Information Science Education. 23(4), 12-30.
Information and Network Management Center - Can Tho University. (2024). Report on communication plan in 2024 (Number 7/TTTT-QTM) (in Vietnamese).
Can Tho University. (2024). Jubilant Admissions - Career Counseling Day in 2024 (in Vietnamese). https://www.ctu.edu.vn/tin-tuc-su-kien-t/tung-bung-ngay-hoi-tu-van-tuyen-sinh-huong-nghiep-2024.html.
Wong, K. L. (2021). Library science in digital age: Communication strategies for educators. Information and Learning Sciences, 122(9), 515-528.