Trần Thị Thắm * , Trần Thị Mỹ Dung , Nguyễn Thị Lệ Thủy Đỗ Thị Kiều Hoanh

* Tác giả liên hệ (tttham@ctu.edu.vn)

Abstract

E-commerce has been constantly evolving and increasingly popular in Vietnam. With the significant growth of online shopping websites, evaluating and selecting the right website for smart shopping decision is always a considerable concern for consumers. This study proposes a methodology to evaluate the competitive advantages of online shopping websites in Vietnam, including A, B, C and D. In the study, the Fuzzy Analytic Hierarchy Process (AHP) method is used to build the set of criteria weights. Next, the study uses the Technique for Order of Preference by Similarity to Ideal Solution (TOPSIS) approach to evaluate the ranking of websites, finding the most advantageous website, according to the distance to the ideal solutions. The results from the evaluation of 18 criteria show that B is the most appreciated among the four proposed websites, follows by A, D and C, respectively.
Keywords: E-business, Fuzzy-AHP, Fuzzy set, online shopping website evaluation, Supply chain management, TOPSIS

Tóm tắt

Thương mại điện tử đã và đang không ngừng phát triển và ngày càng phổ biến tại Việt Nam. Với sự ra đời ồ ạt của các website bán hàng online, việc đánh giá và lựa chọn được website phù hợp cho quyết định mua sắm thông minh luôn là vấn đề người tiêu dùng quan tâm. Nghiên cứu này đề xuất mô hình đánh giá lợi thế cạnh tranh của các website bán hàng online tại Việt Nam, bao gồm A, B, C và D. Trong nghiên cứu, phương pháp phân tích mô hình mạng trong môi trường số mờ (Fuzzy Analytic Hierarchy Process_FAHP) được sử dụng để xây dựng bộ trọng số các tiêu chí. Tiếp đến, đề tài sử dụng mô hình xếp hạng đối tượng theo tính tương đồng với giải pháp lý tưởng (Technique for Order of Preference by Similarity to Ideal Solution_TOPSIS) để đánh giá xếp hạng các website, tìm ra website có lợi thế nhất dựa trên khoảng cách so với các giải pháp lý tưởng. Kết quả đánh giá trên 18 tiêu chí cho thấy B được đánh giá cao nhất trong số bốn website được đề xuất, theo sau lần lượt là A, D và C.
Từ khóa: Đánh giá Website bán hàng online, Hệ số mờ, Mô hình Fuzzy-AHP, Mô hình TOPSIS, Quản lý chuỗi cung ứng, Thương mại điện tử

Article Details

Tài liệu tham khảo

Alptekin, N., Hall, E. E.,andSevim, N., 2015. Evaluation of websites quality using fuzzy TOPSIS method. International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences. 5(8): 221-242.

Bộ công thương, Cục thương mại điện tử và kinh tế số, 2019. Sách trắng thương mại điện tử Việt Nam, 2019, 128 trang.

Devaraj, S., Fan, M., and Kohli, R., 2002. Antecedents of B2C channel satisfaction and preference: Validating e-commerce metrics. Information Systems Research, 13(3): 316–333.

Đỗ Thị Bình, 2010. Sử dụng phương pháp TOPSIS trong đánh giá xếp loại hoạt động kinh doanh: Nghiên cứu điển hình trong đánh giá xếp loại năng lực cạnh tranh hiển thị một số chuỗi siêu thị ở Việt Nam. Khoa học & Thương mại. 38: 43-49.

Fang, G., 2010. On the Application of the Fuzzy Synthesize Evaluation to E-Commerce Websites. Proceedings of International Conference on E-Business and E-Government, 7to 9 May 2010,Guangzhou, China. 10: 315 – 318.

Hwang, C.L., and Yoon, K., 1981. Multiple Attributes Decision Making:Methods and ApplicationsA State-of-the-Art Survey. Springer-Verlag. New York, 269 pages.

Kaidi, L., and Jimei, H., 2009. Electronic Commerce Website Evaluation Based on Membership Transformation. Proceedings of the Second International Conference on Intelligent Computation Technology and Automation, 10 to 11 Oct, Changsha, Hunan, China. 2009. 4: 387-390.

Kalakota, R., Robinson, M., 2001. E-business 2.0: Roadmap for Success. Addison-Wesley Longman Publishing Co, 356pages.

Keeney, R.L., 1999. The value of Internet commerce to the customer. Management Science, 45(4): 533–542.

Kwong, C.K.,andBai, H., 2002. A fuzzy AHP approach to the determination of importance weights of customer requirements in quality function deployment. Journal of Intelligent Manufacturing. 13(5): 367–377.

Lưu Quốc Đạt, Bùi Hồng Phượng, NguyễnThị Phan ThuvàTrần Thị Lan Anh, 2017. Xây dựng mô hình ra quyết định đa tiêu chuẩn tích hợp để lựa chọn và phân nhóm nhà cung ứng xanh. Tạp chí khoa học ĐHQGHN: Kinh tế và kinh doanh. 33 (1): 43-54.

Parasuraman, A., Zeithaml, V.A.,andBerry, L.L., 1985. A conceptual model of service and its implications for further research. Journal of Marketing, 49(4): 41–50.

Parasuraman, A., Zeithaml, V.A., and Berry, L.L., 1988. Communications and control process in the delivery of service quality. Journal of Marketing, 52(2): 35–48.

Phạm Hồng LuânvàLê Thị Thanh Trâm, 2013. Sử dụng phương pháp kết hợp AHP, VIKOR, TOPSIS trong công tác chọn thầu xây dựng. Tạp chí xây dựng_Bộxây dựng. 12: 84-87.

Porter, M.E., 1985. Competitive advantage: Creating and Sustaining Superior Performance. The Free Press.New York, 592 pages.

Saaty, R.W., 1987. The analytic hierarchy process—what it is and how it is used. Mathematical modelling. 9(3-5): 161-176.

Sodhi, B., and Prabhakar, T.V., 2012. A simplified description of Fuzzy TOPSIS. arXivpreprint arXiv:1205.5098.

Sun, C.C.,and Lin, G.T., 2009. Using fuzzy TOPSIS method for evaluating the competitive advantages of shopping websites, Expert Systems with Applications. 36 (9): 11764-11771.

Tabachnick, B.G., and Fidell, L.S., 2007. Using Multivariate Statistics (5thedition). Allyn and Bacon.New York, 980 pages.

Yang, H.-E., Wu, C.-C., and Wang, K.-C., 2009. An empirical analysis of online game service satisfaction and loyalty. Expert Systems with Applications, 36(2): 1816–1825.

Zadeh, L.A.,1965. Fuzzy Sets. Information and Control. 8(3): 338 – 353.