Bui Thi Phuong *

* Corresponding author (btphuong@ctu.edu.vn)

Abstract

Self-study in higher education in terms of transfer of knowledge and skills and improvements in learners’ capacity of increased learning outcomes has been increasingly documented. The developed economy creates different social needs with the requirements of competence, quality and knowledge. Thus, it is necessary to help students to become active and creative in their study and work. Research on the use of library promoting self-study plays a role in supporting the school's educational goals in the field of study and research. This research, based on a survey of 300 students (150 first and second year students, 150 third and fourth year students) at the Can Tho Learning Resource Center from February to April 2018, is to answer two following questions: How do students perceive the importance of self-study for learning and research? What is the role of libraries in student self-learning? The result of the research shows that students have positive perceptions about self-study through using the library regularly and spending “self-study” time preparing for the exams.
Keywords: Academic library, library, self-study, source of information

Tóm tắt

Tự học trong giáo dục đại học về mặt chuyển giao kiến thức, các kĩ năng và nâng cao khả năng tự học, góp phần cải tiến về kết quả học tập của người học ngày càng gia tăng. Nền kinh tế phát triển tạo ra những nhu cầu xã hội khác nhau với những yêu cầu về năng lực, phẩm chất và kiến thức. Vì thế, việc giúp sinh viên (SV) trở nên năng động và sáng tạo trong học tập và làm việc là cần thiết. Nghiên cứu về việc sử dụng thư viện nâng cao được khả năng tự học đóng một vai trò quan trọng trong việc hỗ trợ mục tiêu giáo dục của nhà trường trong lĩnh vực học tập, nghiên cứu. Nghiên cứu đã tiến hành khảo sát 300 SV (150 SV năm 1 và năm 2; 150 SV năm 3 và 4), tại Trung tâm Học liệu, Trường Đại học Cần Thơ từ tháng 2 đến tháng 4 năm 2018, nhằm trả lời cho hai câu hỏi nghiên cứu: SV nhận thức như thế nào về tầm quan trọng của tự học đối với hoạt động học tập, nghiên cứu? Vai trò của thư viện với hoạt động tự học của SV? Kết quả nghiên cứu cho thấy SV có thái độ tích cực về hoạt động tự học thông qua việc sử dụng thư viện thường xuyên và dành thời gian tự học tập trung vào mùa thi.
Từ khóa: nguồn thông tin, tự học, thư viện, thư viện học thuật

Article Details

References

Lê Quỳnh Chi, 2008. Thư viện đại học góp phần nâng cao chất lượng đào tạo. Tạp chí Thư viện Việt Nam. 2:18-23.

Nguyễn Hồng Nam và Dương Hồng Hiếu, 2016. Giáo trình phương pháp dạy đọc hiểu văn bản. Nhà xuất bản Đại học Cần Thơ. Thành phố Cần Thơ, 194 pages.

Trịnh Quốc Lập, 2008. Phát triển năng lực tự học trong hoàn cảnh của Việt Nam. Tạp chí Khoa học Trường Đại học Cần Thơ.10: 169–175.

Thủ Tướng Chính Phủ, 2012. Quyết định số 711/QĐ-Ttg, ngày 13 tháng 6 năm 2012 phê duyệt “Chiến lược phát triển giáo dục 2011-2020” ngày truy cập 22/5/2018. Địa chỉ https://thuvienphapluat.vn/van-ban/Giao-duc/Quyet-dinh-711-QD-TTg-nam-2012-Chien-luoc-phat-trien-giao-duc-2011-2020-141203.aspx

Aliyu, I. A., and Joseph, M. M., 2017. The role of academic libraries in the accreditation of undergraduate programmes: a case study of federal University of technology Minna, Niger State. Library Philosophy and Practice. 1-36.

Gard Marshall, J., Craft Morgan, J., Thompson, C.,A., and Wells, A.,L., 2014. Library and information services: Impact on patient care quality. International Journal of Health Care Quality Assurance, 27(8): 672-683.

Harris, M. R., 2005. The librarian's roles in the systematic review process: A case study*. Journal of the Medical Library Association, 93(1): 81-87.

Habib-ur-Rehman, H., Idrees, H., and Ullah, A., 2017. Organization and usage of information resources at deeni madaris libraries in pakistan. Library Review, 66(3): 163-178.

Khan, G., and Bhatti, R., 2015. Determinants of academic law libraries' use, collections, and services among the faculty members: A case study of university of peshawar. Collection Building, 34 (4): 119-127.

CSL_BIBLIOGRAPHY }Krejcie, R. V., and Morgan, D. W.,1970. Determining sample size for research activities. Educational and Psychological Measurement, 30: 607–610.

Oyewole, O., and Oladepo, T. J., 2017. Information needs and computer self efficacy as factors influencing use of electronic reference services by undergraduates in a Nigerian university. Library Philosophy and Practice. 1-31.

Uzuebgu, C. P., and Onyekweodiri, N. E.,2011. The professional visibility of the Ngerian library association: A report of survey findings. Library Philosophy and Practice. 1-9.