Ngô Mỹ Trân * , Đinh Bảo Trân Huỳnh Trường Huy

* Tác giả liên hệ (nmtran@ctu.edu.vn)

Abstract

This study was conducted to determine the factors affecting the demand on domestic tourism of office staff at Can Tho city. Factor analysis and linear regression were used. The study results showed that two groups of factors having a positive impact on tourism demand were the factor of random and socio-cultural factor, while the cost factor has negatively affected the demand on domestic tourism of office staff. Based on these results, some policy recommendations were proposed for tourism enterprises in Can Tho in shaping strategies to promote demand on domestic tourism of office staff.
Keywords: Domestic tourism, factor analysis, office staff, regression

Tóm tắt

Nghiên cứu này được thực hiện nhằm xác định các nhân tố ảnh hưởng đến nhu cầu du lịch nội địa của nhân viên văn phòng trên địa bàn thành phố Cần Thơ. Phương pháp phân tích nhân tố khám phá kết hợp với hồi quy tuyến tính được sử dụng để thực hiện mục tiêu nghiên cứu. Kết quả nghiên cứu cho thấy hai nhóm nhân tố có tác động tích cực đến nhu cầu du lịch nội địa là yếu tố ngẫu nhiên và yếu tố văn hóa - xã hội, riêng nhóm nhân tố chi phí có hướng ảnh hưởng tiêu cực đến nhu cầu du lịch nội địa của nhân viên văn phòng. Trên cở sở kết quả nghiên cứu này, một số khuyến nghị chính sách đã được đề xuất cho các doanh nghiệp du lịch tại thành phố Cần Thơ trong việc hình thành chiến lược thúc đẩy nhu cầu du lịch nội địa của bộ phận nhân viên văn phòng.
Từ khóa: Du lịch nội địa, Nhân viên văn phòng, Phân tích nhân tố, Phân tích hồi qui

Article Details

Tài liệu tham khảo

Archer, B. H., 1980. Forecasting demand: Quantitative and intuitive techniques. International Journal of Tourism Management. 1(1): 5-12.

Croes, R. R., 2000. Anatomy of demand in international tourism: The Case of Aruba. Van Gorcum Publisher. Online library, 217 pages

Falk, M., 2014. Impact of weather conditions on tourism demand in the peak summer season over the last 50 years. Tourism Management Perspectives. 9: 24-35.

Frechtling, D. C., 1996. Practical tourism forecasting. Butterworth-Heinemann Ltd. Oxford: 245 pages

Dincer, F.I., Kizilirmak, I., Ertugrul, S.M., Cetin. G., 2013. Political and economic factors affecting tourism demand between countries: A case from Bosnia Herzegovina and Turkey. In: International Conference on Economic and Social Studies, 10-11 May, 2013, Sarajevo. International Burch University.

Hair, J.F., Black, W. C., Babin, B. J., Anderson, R. E., Tatham, R.L., 2010. Multivariate data analysis. Seventh Edition. New Jersey: 816 pages

Kotler, P., 2012. Marketing management, Millenium Edition: Custom Edition for University of Phoenix. New Jersey: 456 pages

Loeb, P. D., 1982. International travel to the United States: An econometric evaluation. Annals of Tourism Researc. 9(1): 7-20.

Muchapondwa, E., Pimhidzai, O., 2011. Modelling international tourism demand for Zimbabwe. International Journal of Business and Social Science. 2(2): 71-81.

Nguyễn Đình Thọ, 2013. Phương pháp nghiên cứu khoa học trong kinh doanh. Nhà xuất bản tài chính. Thành phố Hồ Chí Minh: 644 trang.

Nguyễn Quốc Nghi, Nguyễn Thị Bảo Châu và Trần Ngọc Lành, 2012. Các nhân tố ảnh hưởng đến quyết định tham gia tổ chức du lịch cộng đồng của người dân ở tỉnh An Giang. Tạp chí Khoa học Đại học Cần Thơ. 23b: 194-202.

Phạm Hồng Mạnh, 2009. Các yếu tố ảnh hưởng đến cầu giải trí du lịch của du khách nội địa đối với khu bảo tồn biển Vịnh Nha Trang. Tạp chí Khoa học - Công nghệ Thủy sản. Số đặc biệt: 216-222

Ramos, C.M.Q., Rodrigues, P.M.M., 2013. Research Note: The importance of online tourism demand. Tourism Economics. 19(6):1443-47.

Song, H., Li, G., Witt, S.F., Fei, B., 2010. Tourism demand modelling and forecasting: How should demand be measured? Tourism Economics 16(1): 63-81.

Stronge, W.B., Redman, M., 1982. Us tourism in Mexico: An empirical analysis. Annals of Tourism Research. 9(1): 21-35.

Uysal, M., Crompton, J.L., 1984. Determinants of demand for international tourist flows to Turkey. Tourism Management. 5(4): 288-97.

Vanegas, S.M., Croes, R.R., 2000. Evaluation of demand: US tourists to Aruba. Annals of Tourism Research. 27(4): 946-63.