Ngo Thi Thanh Truc * and Tran Minh Quan

* Corresponding author (ntttruc@ctu.edu.vn)

Abstract

This study is aimed to identify the factors influencing students’ intention to participate in educational tours designed for students in Can Tho University at Lung Ngoc Hoang Nature Reserve and Mua Xuan Agricultural Center by Cronbach’s Alpha test and Principle Component Analysis and Binary Logit model. The results of 330 student interviews show that 76% of them intended to participate in designed educational tours. Factors affecting their intention to participate in designed tours are characteristics of students (major, course (second- and third-year students prefer to participate educational tours to last year students), cumulative grade and income), attraction and safety of tourism sites, motivation and perception on educational tourism and economic factors. This study will contribute practical contribution in designing tourists’ activities at two sites, especially targeting to students who experience both pure and educational tourism.
Keywords: Education tourism, Lung Ngoc Hoang Nature Reserve, Mua Xuan Agricultural Center

Tóm tắt

Nghiên cứu nhằm xác định các yếu tố ảnh hưởng tới quyết định tham gia các tour du lịch học tập thiết kế cho sinh viên Trường Đại học Cần Thơ tại Trung tâm Nông nghiệp (TTNN) Mùa Xuân và Khu bảo tồn thiên nhiên (KBTTN) Lung Ngọc Hoàng bằng kiểm định hệ số Cronbach’s Alpha và phân tích thành phần chính (Principle Component Analysis) và mô hình Binary Logistic. Kết quả phân tích 330 phiếu điều tra sinh viên cho thấy 76% sinh viên có ý định tham gia tour du lịch học tập. Các yếu tố ảnh hưởng đến ý định tham gia tour du lịch học tập của sinh viên tại TTNN Mùa Xuân và KBTTN Lung Ngọc Hoàng gồm đặc điểm của sinh viên (ngành học, khóa học, học lực và thu nhập) và các nhóm yếu tố về đặc điểm thu hút và an toàn của điểm đến, nhận thức và động cơ của sinh viên về du lịch học tập và yếu tố về kinh tế. Kết quả nghiên cứu này đóng góp thiết thực vào việc thiết kế hoạt động khai thác du lịch của hai điểm đến, đặc biệt dành riêng cho đối tượng sinh viên kết hợp du lịch với hoạt động học tập trải nghiệm.
Từ khóa: Du lịch học tập, Khu bảo tồn thiên nhiên Lung Ngọc Hoàng, Trung tâm Nông nghiệp Mùa xuân

Article Details

References

Bhuiyan, M. A. H., Islam, R., Siwar, C. and Ismail, S. M., 2010. Educational tourism and forest conservation: Diversification for child education. Procedia Social and Behavioral Sciences. 7(C): 19-23.

Dolnicar, S., 2010. Identifying tourists with smaller environmental footprints. Journal of Sustainable Tourism. 18(6): 717-734.

Đinh Kiệm, 2013. Phát triển du lịch sinh thái ở các tỉnh vùng Duyên hải cực Nam Trung Bộ đến năm 2020.Luận án tiến sĩ. Đại học Kinh tế thành phố Hồ Chí Minh. Thành phố Hồ Chí Minh.

Đinh Thị Vân Chi, 2004. Nhu cầu của du khách trong quá trình du lịch. Nhà xuất bản Văn hóa thông tin. Hà Nội, 219 trang.

Field, A., 2009. Discovering Statistics Using SPSS, Third Edition. Sage Publications. London, 859 pages.

Hoàng Trọng và Chu NguyễnMộng Ngọc, 2008. Phân tích dữ liệu nghiên cứu với SPSS. Tập 2. Nhà xuất bản Hồng Đức. Thành phố Hồ Chí Minh, 191 trang.

Kim, W. G., Kim, T., Gazzoli, G., Park, Y., Kim, S. H. and Park, S. S., 2011. Factors affecting the travel expenditure of visitors to Macau, China. Tourism Economics. 17(4), 857-883.

Kotler, P., 2013. Quản trị Marketing. Nhà xuất bản Lao động – Xã hội. Hà Nội, 755 trang.

Lee, W.H. and Moscardo, G., 2005. Understanding the impact of ecotourism resort experiences on tourists’ environmental attitudes and behaviouralintentions. Journal of Sustainable Tourism. 13(6): 546-565.

Lucy, N. K. W., 2014. An analysis of international tourism demand for Kenya. Doctoral dissertation. Kenyatta University. Nairobi.

Lưu Thanh Đức Hải, 2012. Thực trạng và giải pháp nâng cao chất lượng dịch vụ du lịch tại thành phố Cần Thơ. Tạp chí Khoa học Trường Đại học Cần Thơ. 22b: 231-241.

Maslow, A. H., 1987. Motivation and Personality, Third Edition. Addison Wesley Longman, Inc. New York, 337 pages.

NguyễnTrần Hương Giang, 2008. Những yếu tố ảnh hưởng đến động cơ học tập của học sinh THPT Marie Curie, quận 3, TP.HCM. Luận văn cao học. Trường Đại học Sư phạm thành phố Hồ Chí Minh. Thành phố Hồ Chí Minh.

Poupineau, S. and Pouzadoux, C., 2013. Internal and External factors that influence the ecotourists: A study on green consumer behavior, applied to ecotourism. Bachelor thesis. Halmstad University. Halmstad.

Proenca, S. A. and Soukiazis, E., 2005. Demand for tourism in Portugal: A panel data approach. Center for European Union Studies. Discussion Paper. No. 25. 22 pages.

Ritchie, B. W., 2003. Managing educational tourism. Aspects of Tourism Book 10. Channel View Publications. Clevedon, 304 pages.

Sander, B., 2012. The importance of education in ecotourism ventures: lessons from RaraAvis ecolodge, Costa Rica. International Journal of Sustainable Society. 4(4): 389-404.

Sangpikul, A., 2008. A critical review of ecotourism studies in Thailand. Tourism Analysis, 13(3): 281-293.

Strobl, A., Teichmann, K., and Peters, M., 2015. Do mountain tourists demand ecotourism? Examining moderating influences in an Alpine tourism context.Journal of Tourism. 63(3): 383-398.

Subong, P. E., 2005. Statistics for research: applications in research, thesis and dissertation writing, and statistical data management using SPSS software. Rex Book Store. Manila, 179 pages.

Trần Thanh Tuyền và Ngô Thị Thanh Trúc, 2017. Yếu tố ảnh hưởng đến nhu cầu du lịch học tập của học sinh: Nghiên cứu trường hợp tại Trung Tâm Nông Nghiệp Mùa Xuân và Khu bảo tồn thiên nhiên Lung Ngọc Hoàng. Tạp chí Khoa học Nông nghiệp Việt Nam. 15(8): 1115-1126.

Trần Thu Hà, 2005. Tâm lý học trong kinh doanh du lịch. Nhà xuất bản Hà Nội. Hà Nội, 109 trang.

Wang, Y., and Davidson, M. C., 2010. A review of micro-analyses of tourist expenditure. Current Issues in Tourism, 13(6): 507-524.