Le Thi Dieu Hien * , Vo Phuong Thao , Hoang Thi Hong Loc and Nguyen Quoc Nghi

* Corresponding author (ltdhien@ctu.edu.vn)

Abstract

The cronbach alpha test, exploratory factor analysis (EFA) and linear regression analysis were used in the study to identify factors that affect citizen's satisfaction on water supply services (WSS) at Ninh Kieu District, Can Tho City. Research data from the study were collected from 228 people, who have been using water supply services at Ninh Kieu District. The research results identified the factors that affected the level of people’s satisfaction on WSS is the confidence and assurance, the ability to meet and means of tangible and empathy. In particular, the factor of the ability to meet is the most influential to the people’s satisfaction towards WSS. A number of recommendations are proposed in order to improve people's satisfaction with WSS at Ninh Kieu District in Can Tho City.
Keywords: Customer, satisfaction, water supply service

Tóm tắt

Trong nghiên này, các phương pháp kiểm định cronbach alpha, phân tích nhân tố khám phá (EFA), phân tích hồi qui tuyến tính đa biến được sử dụng để xác định các nhân tố ảnh hưởng đến sự hài lòng của người dân đối với dịch vụ cung cấp nước sạch (DVCCNS) tại quận Ninh Kiều, TP. Cần Thơ. Số liệu của nghiên cứu được thu thập từ 228 người dân đang sử dụng DVCCNS trên địa bàn quận Ninh Kiều. Kết quả nghiên cứu đã xác định các nhân tố ảnh hưởng đến mức độ hài lòng của người dân đối với DVCCNS là sự tin cậy và đảm bảo, khả năng đáp ứng, phương tiện hữu hình và sự đồng cảm. Trong đó, nhân tố khả năng đáp ứng có ảnh hưởng mạnh nhất đến mức độ hài lòng của người dân đối với DVCCCNS. Một số khuyến nghị được đề xuất nhằm nâng cao sự hài lòng của người dân đối với DVCCCNS ở quận Ninh Kiều, TP. Cần Thơ.
Từ khóa: Khách hàng, mức độ hài lòng, dịch vụ cung cấp nước sạch, Ninh Kiều

Article Details

References

Hair, Black, Babin, Anderson, Tatham (2006), Multivariate Data Analysis, Prentical-Hall International, Inc.

Hoàng Trọng và Chu Nguyễn Mộng Ngọc (2008), “Phân tích dữ liệu nghiên cứu với SPSS”, NXB Thống kê.

Kenneth, K (2005), Political Science and Managament at Brocrk University, Canada, Phase 5 Consulting Group Inc. for The Institute for Citizen-Centred Service & The Institute of Public Administration of Canada, Citizen First 4. 2005: Toronto.

Kotler, P., & Keller, K.L. (2006), “Marketing Management”, Pearson Prentice Hall, USA.

Kotler, Philip (2003), “Quản trị Marketing”, NXB Thống kê.

Mai Văn Nam (2008), “Kinh tế lượng (Econometrics)”, NXB Văn hóa Thông tin.

Martensen. A., Gronholdt, L. and Kristensen, K. (2000), The drivers of customer satisfaction and loyalty. Cross-industry findings from Denmark, Total Quality Management, 11, 8544-8553.

Nguyễn Đình Thọ (2011), “Phương pháp nghiên cứu khoa học trong kinh doanh”, NXB Lao động Xã hội.

Nunnally, J. (1978), “Psycometric Theory”, New York, McGraw-Hill.

Oliver, R.L. and Satisfaction (1997), “A Behavioral Perspective on the Customer”, Irwin McGraw Hill.

Parasuraman, Zeithaml and Berry (1985), “A conceptual model of service quality and its implications for future research”. Journal of Marketing, Vol. 49: 41-50.

Parasuraman, Zeithaml and Berry (1988), “Servqual: A Multi – Item Scale for Measuring Consumer Perception of Service Quality”. Journal of Retailing, Vol 64, No 1.

Parasuraman, Zeithaml and Berry (1991), “Refinement and reassessment of Servqual scale”. Journal of Retailing, Vol.67: 420 - 50.

Peterson, R. (1994), “A Meta-Analysis of Cronbach’s Coefficient Alpha”, Journal of Consumer Research, No. 21 Vo.2.

Slater, S. (1995), “Issues in Conducting Marketing Strategy Research”, Journal of Strategic.

Susan Logan Nelson, Theron R. Nelson (1995). “Reserv: An instrument for measuring Real estate brokerage service quality”, The Journal of Real Estate Research, Vol 10, No 1: 99-113.