Le Thi Huyen * and Trinh Quoc Lap

* Corresponding author (lthuyen@ctu.edu.vn)

Abstract

This study was conducted from September 2010 to the end of December 2010 at Can Tho University. The participants were 80 third year students who were pursuing the Genaral English program for non-majors and 8 English teachers who teach in this program of Cần Thơ University. In this research, the independent variables are self-assessment and reflective activities in teaching and learning English, and dependent variable is communicative competence. In the research, the data were treated by SPSS (Norusis, 2000). It was found that the self-assessment and reflective practices were not effective at the classroom level (M= 1.73, SD=. 85). It was also found that the students almost seldom self-assessed (M= 4.18, SD= .70) and reflected (M= 4.24, SD= .80) on their English learning. From the results, the researchers propose that professional trainings of self-assessment and reflection in English language teaching and learning should be integrated into the curriculum.

Keywords: Reflective activities; self-assessment activities; communicative competence; autonomous, independent, strategic learners

Tóm tắt

Nghiên cứu này được thực hiện từ tháng 9/2010 đến hết tháng 12/2010 tại trường Đại học Cần Thơ với đối tượng nghiên cứu là 80 sinh viên năm thứ 3 thuộc 8 ngành học tại trường đang theo học chương trình Anh Văn Căn Bản và 8 giáo viên dạy Anh Văn Căn Bản.Theo đó, các hoạt động phản tỉnh và tự đánh giá trong học tập tiếng Anh là biến tốđộc lập và năng lực giao tiếp bằng tiếng Anh là biến tố phụ thuộc.Trong nghiên cứu này, số liệu được xử lý bằng SPSS(Norusis, 2000).Kết quả cho thấy các hoạt động này tại lớp học chưa đạt hiệu quả mong muốn (M=1.73, SD= .85 với 0: không thấy thực hiện,1: kém, 2: tạm được, 3: được, 4: tốt, 5: xuất sắc). Đồng thời,sinh viên cũng không thường phản tỉnh (M= 4.24, SD= .80 và tựđánh giá (M= 4.18, SD= .70),trong đó,1 là luôn luôn (90%-99%)và 7 là chưa bao giờ (0%) thực hiện.Từ kết quả nghiên cứu, các tác giảkiến nghị nên lồng chương trình tập huấn về kỹ năng phản tỉnh và tựđánh giá trong dạy và học vào khung chương trình tiếng Anh tại trường.

Từ khóa: Các hoạt động phản tỉnh; các hoạt động tựđánh giá; năng lực giao tiếp; người học tự giác, độc lập, có chiến lược học tập

Article Details

References

Arends, R.I. (2000). Learning to teach. New York: Mc Graw Hill.

Azar, B.S. (1999). Basic English Grammar. USA. Regents Prentice Hall.

Bachman, L.F. (1990). Fundamental Considerations in Language Testing. New York: Oxford University Press.

Black, P.J. (1998). Testing: Friend or Foe? The Theory and practice of Assessment and Testing. HongKong: The Falmer Press.

Boud, D. (1995). Enhancing Learning Through self-Assessment. London: Kogan Page.

Brown, H.D. (2002).English Language Teaching in the “Post-Method” Era: Toward Better Diagnosis, Treatment, and Assessment. In Richards and Renandya , eds, Methodology in Language Teaching. USA: Cambridge University Press.

Brown, G.; Bull, J.; Pendlebury, M. (1997). Assessing Student learning in Higher Education. London: Routledge.

Canale, M., & Swain, M. (1980). Theoretical bases of communicative approaches to second language teaching and testing. Applied Linguistics, 1, 1-47.

Chapelle, C.A. & Brindley, G. (2002). Assessment. In N. Schmitt (ed.). An Introduction to Applied Linguistics. London: Arnold. pp 267-285.

Ellis, G. & Sinclair, B. (1991). Learning to learn English: A course in learner training. Cambridge. Cambridge University Press.

Harmer, J. (1991). The Practice of English Language and Teaching. Malaysia: Longman.

Hymes, D. (1971). On communicative competence. Philadelphia: University of Pennsylvania Press.

Manogue, M.; Brown, G.A.; Natress, B.R.; Fox, K. (1999). Improving Student Learning in Root Canal Treatment Using Self-Assessment. Internatioanl Endodontic Journal., 32, 397-405.

Mattheos, N., Nattestad, A., Falk-Nilson, E., Attström, R. (2004). The Interactive Examination Assessing Students’Self- assessment Ability. Approaches to Learning 38: 378-389.

Meehan, M.L; Cowley, K.L; Finch, N.L; Chadwick, K.L; Ermolov, L.D; Riffle, M.J.S., (2004). Special Strategies Observation System- Revised: A Useful Tool for Educational Research and Evaluation. USA. AEL.

Namara, Mc.T. (2000) .Language Testing. Oxford: Oxford University Press.

Norusis, M.J. (2000). The SPSS guide to Data Analysis for SPSS/PC. Chicago. IL. SPSS Inc.

Race, P.A. (2001). Briefing on Self, Peer, and Groups Assessment. Learning and Teaching Support Network. York: UK.

Richards, J.C., and Rogers, T.S. (2001) 2nd ed. Approaches and Methods in language teaching: A description and analysis. New York: Cambridge University Press.

Savignon, S.J. (1983). Theory and Classroom Practice. Addison-Wesley Publishing Company.

Shumin, K.(2002). Factors to Consider: Developing Adult EFL Students’ Speaking Activities. In Richards and Renandya (eds.). Methodology in Language Teaching. USA: Cambridge University Press.

Stefani, L.A.J.; Clarke, J.; Littlejohn, A.H. (2000). Developing a Student Centred Approach to Reflective Learning. Innovations in Education and Training International.Retrieved August 20, 2010, from http://www.tandf.co.uk/journals

Williams, M. & Burden, R.L. (1997). Psychology for Language Teachers: A Social Constructivist Approach. UK: Cambridge University Press.