Trần Thị Quí * Nguyễn Văn Nở

* Tác giả liên hệ (quitt1986@gmail.com)

Abstract

In the general education curriculum of Literature (2018), informational texts are a type of text that is highly focused on due to their applicability, popularity and necessary role in life. In addition, teaching informational texts meets the goal of equipping learners with the ability to access, decode, create and apply knowledge from books to solve problems in real life. The cooperative teaching method with many advantages meets the needs of developing the ability to read and understand informational texts of grade 10 students, promoting the central role of learners in the process of solving learning tasks, creating a lively and exciting atmosphere for the classroom; helping students to be proactive, actively cooperate, share with each other to explore and acquire knowledge. Students have the opportunity to share their views and comments with each other, support each other to solve complex problems in the lesson, and from there, develop their' skills in reading and understanding informational texts.

Keywords: Collaborative teaching, informational text 10, reading comprehension skills, teach reading comprehension.

Tóm tắt

Trong Chương trình giáo dục phổ thông Ngữ văn 2018, văn bản thông tin là loại văn bản rất được chú trọng bởi tính ứng dụng, sự phổ biến và vai trò cần thiết của nó trong đời sống. Bên cạnh đó, việc giảng dạy văn bản thông tin đáp ứng mục tiêu trang bị cho người học năng lực tiếp cận, khả năng giải mã, sáng tạo và vận dụng tri thức sách vở vào giải quyết những vấn đề trong thực tế cuộc sống. Phương pháp dạy học hợp tác với nhiều ưu điểm đáp ứng nhu cầu phát triển năng lực đọc hiểu văn bản thông tin của học sinh lớp 10. Phương pháp này phát huy được vai trò trung tâm của người học trong quá trình giải quyết nhiệm vụ học tập, tạo không khí sinh động, sôi nổi cho lớp học; giúp học sinh chủ động, tích cực hợp tác, chia sẻ cùng nhau để khám phá và lĩnh hội tri thức. Học sinh có điều kiện chia sẻ quan điểm và góp ý cho nhau, hỗ trợ nhau cùng giải quyết những vấn đề có tính chất phức tạp của bài học, từ đó phát triển kĩ năng đọc hiểu văn bản thông tin cho học sinh.

Từ khóa: Dạy đọc hiểu, dạy học hợp tác, kĩ năng đọc hiểu, văn bản thông tin 10

Article Details

Tài liệu tham khảo

Phung, A. T. V. (2021). Some issues in teaching reading comprehension of informational texts for high school students, Vietnam Journal of Educational Sciences, no. 44, pp. 27 - 32 (in Vietnamese).

Ministry of Education and Training. (2020). Training materials for general education teachers, Module 2, Ho Chi Minh City (in Vietnamese).

Trinh, B. V. (2008). Cooperative learning in secondary schools, Discussion points, no. 14, pp. 111-115 (in Vietnamese).

Trinh, B. V. (2011). Cooperative learning - A modern approach to education in the 21st century, Science Journal of Ho Chi Minh City University of Education, no. 25, pp. 88-93 (in Vietnamese).

Duke, N. K., V, S., & P, D. P. (2003). Reading & Writing Informational Text in the Primary Grades. Scholastic Inc, U.S.A.

Nguyen, H. T. H., & Le, N. H. (2023). Designing and using infographics in teaching reading comprehension of informational texts for 11th grade students, TNU Science and Technology Magazine, 229, 10 - 18 (in Vietnamese).

Nguyen, N. T. T., & Duong, H. T. H. (2023). Textbook reading method textbook, Publishing House. Can Tho University (in Vietnamese).

Do, T. X. (2021). Teaching reading comprehension information text in elementary school. Vietnam Journal of Education, 495, 1 - 4 (in Vietnamese).

Trinh, L. T. (2017). Textual linguistics and teaching reading comprehension of informational texts in high schools, Education Magazine, 407, 28 - 36 (in Vietnamese).

Le, P. T. (2023). Developing the ability to read and understand informational texts for students in teaching middle school Literature, Hong Duc University Science Magazine, 63, 115 - 124 (in Vietnamese).