Nguyễn Trần Xuân Thành *

* Tác giả liên hệ (ngtranxuanthanh@gmail.com)

Abstract

Design thinking is gaining traction in a variety of fields, including technology, business, and education. Numerous big businesses and academic organizations have used this approach to encourage innovation and problem-solving. Several universities that offer design majors are incorporating design thinking into their university training programs. Still, not much is known about how successful education is. Interviews with design thinking-trained interior design students at Yersin Dalat University reveal that despite their instruction, students still struggle with recalling and putting design thinking into practice. The stages of design thinking, a deficiency in soft skills, and distance learning also have a direct impact on the efficacy of instruction. Classes on soft skills must be set up, as well as more direct instruction and engaging, hands-on activities like workshops and the application of design thinking to real-world issues. It's also vital to include the process in activities.

Keywords: Design thinking, efficiency, Yersin Da Lat University

Tóm tắt

Tư duy thiết kế đang trở nên ngày càng phổ biến trong nhiều lĩnh vực khác nhau, từ giáo dục, kinh doanh cho đến công nghệ. Việc đưa tư duy thiết kế vào chương trình đào tạo đại học đang được nhiều trường có chuyên ngành về lĩnh vực thiết kế triển khai. Tuy nhiên, hiệu quả giảng dạy tư duy thiết kế vẫn chưa có nhiều sự ghi nhận. Bằng phương pháp quan sát kết hợp với phỏng vấn các đối tượng là sinh viên khóa K20 ngành Thiết kế nội thất trường Đại học Yersin Đà Lạt, dữ liệu quá trình giảng dạy về tư duy thiết kế được thu thập. Kết quả phân tích cho thấy sinh viên còn gặp khó khăn trong việc nhớ và áp dụng các bước của tư duy thiết kế, việc thiếu kỹ năng mềm và học trực tuyến cũng ảnh hưởng trực tiếp tới hiệu quả giảng dạy. Nhà trường cần tổ chức các lớp kỹ năng mềm, tăng cường hướng dẫn trực tiếp và thiết kế các hoạt động thực hành hấp dẫn như workshop, ứng dụng tư duy thiết kế vào giải quyết vấn đề thực tế.

Từ khóa: Đại học Yersin Đà Lạt, tư duy thiết kế, mức độ hiệu quả

Article Details

Tài liệu tham khảo

Beckman, S. L., & Barry, M. (2007). Innovation as a Learning Process: Embedding Design Thinking. California Management Review, 50(1). http://doi.org/10.2307/41166415

Bersky, B. 2003. Sharing meaning across occupational communities. Organization Science, 14(3), 312-330. https://doi.org/10.1287/orsc.14.3.312.15162

Boland, Jr., R. J., & Tenkasi, R. V. (1995). Perspective making and perspective taking in communities of knowing. Organization science, 6(4), 350-372.

Brown, T. (2008). Design thinking. Harvard Business Review, 86(6), 84. https://doi.org/10.1287/orsc.6.4.350

Design Council. (2007). 11 lessons: a study of the design process. https://www.designcouncil.org.uk/our-resources/archive/reports-resources/11-lessons-managing-design-global-brands/

Gloppen, J. (2009). Perspectives on design leadership and design thinking and how they relate to European service industries. Design Management Journal, 4(1), 33–47. https://doi.org/10.1111/j.1942-5074.2009.00005.x

Heiman, B. A., & Burnett, W. B. (2010). The Role of Design Thinking in Firms and Management Education. Stanford University.

Kimbell, L. (2011). Rethinking Design Thinking: Part I. Design and Culture, 3(3), 285–306. https://doi.org/10.2752/175470811X13071166525216

Thien, M. T. H. (n.d.). Design thinking - navigator in the sea of creativity. Faculty of Fine Arts & Design - Van Lang University (in Vietnamese). https://mythuat.vanlanguni.edu.vn/vi/tin-tuc-hoat-dong-khoa/152-design-thinking-hoa-tieu-giua-bien-sang-tao

Melles, G., Howard, Z., & Thompson-Whiteside, S. (2012). Teaching Design Thinking: Expanding
Horizons in Design Education. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 31, 162–166.

Meredith, C. (2019). The five stages of design thinking. Medium. https://medium.com/@chrismeredith13/the-five-stages-of-design-thinking-fcdf4da2dcd6

Minh, T. (2023). Nguyen Tat Thanh University students won many high prizes at the Design Thinking - Open Innovation Competition 2023 (in Vietnamese).
https://baochinhphu.vn/sinh-vien-truong-dh-nguyen-tat-thanh-dat-nhieu-giai-cao-tai-cuoc-thi-design-thinking-open-innovation-2023-102230911105010341.htm

Orilkowski, W. (2010). Engaging practice in research. In D. Golsorkhi, L. Rouleau, D. Seidl, & E. Varra (Eds. ). The Cambridge Handbook on Strategy as Practice. Cambridge University Press.

Somech, A. & Drach-Zahavy, A. (2013). Translating Team Creativity to Innovation Implementation: The Role of Team Composition and Climate for Innovation. Journal of Management, 39(3), 684–708. https://doi.org/10.1177/0149206310394187

Verganti, R. (2009). Design-driven innovation: Changing the rules of competition by radically innovating what things mean. Boston, MA: Harvard Business Press.