Phan Phước Nhiều *

* Tác giả liên hệ (phuocnhieu24@gmail.com)

Abstract

Reading comprehension of non-verbal media is considered a mandatory requirement when reading various types of informational texts that combine multiple illustration methods such as images, diagrams, tables, etc., as set forth by the 2018 Literature Curriculum. Based on the attainment targets of the 2018 Literature Curriculum and the characteristics of the reading comprehension questions on non-verbal media in the current Literature textbooks for grades 10 and 11, this article focuses on proposing various types of reading comprehension questions to help students achieve the reading skill requirements for informational texts, meeting the objectives of the curriculum. When designing reading comprehension questions on non-verbal media, certain principles must be ensured. Teachers need to pay attention to the connection between the attainment targets for reading comprehension of non-verbal media and the attainment targets for understanding the content of the text to meet the requirements set by the 2018 Literature Curriculum.

Keywords: Non-verbal means of communication, multimodal texts, reading comprehension questions, reading skills

Tóm tắt

Đọc hiểu phương tiện phi ngôn ngữ được xem là một yêu cầu bắt buộc khi đọc các văn bản thông tin có kết hợp nhiều phương thức trình bày như hình ảnh, sơ đồ, bảng,… mà chương trình Ngữ văn 2018 đặt ra. Căn cứ trên các yêu cầu cần đạt của chương trình Ngữ văn 2018 và đặc điểm của các câu hỏi đọc hiểu phương tiện phi ngôn ngữ trong sách giáo khoa Ngữ văn 10, 11 hiện nay, các loại câu hỏi đọc hiểu phương tiện phi ngôn ngữ được đề xuất trong bài viết để giúp học sinh đạt được các yêu cầu về kĩ năng đọc đối với văn bản thông tin, đáp ứng mục tiêu của chương trình. Khi thiết kế câu hỏi đọc hiểu về phương tiện phi ngôn ngữ, cần đảm bảo một số nguyên tắc nhất định, giáo viên cần chú ý đến sự kết nối giữa các yêu cầu cần đạt về đọc hiểu phương tiện phi ngôn ngữ với yêu cầu cần đạt về đọc hiểu nội dung của văn bảnđể đáp ứng tổng thể các yêu cầu mà chương trình Ngữ văn 2018 đặt ra.

Từ khóa: Câu hỏi đọc hiểu, kĩ năng đọc, phương tiện giao tiếp phi ngôn ngữ, văn bản đa phương thức

Article Details

Tài liệu tham khảo

Bui, H. M., Phan, D. H., Tran, H. N., Dang, L., Tran, M. H., Ha, M. V., Nguyen, M. T. N., Nguyen, N. T., Do, P. H., & Nguyen, V. T. H. (2023). Literature 11, volume one, Connecting knowledge with life. Vietnam Education Publishing (in Vietnamese).

Fealy, E. M. (2010). Explicit Instruction of Graphic Organizers as an Informational Text Reading Comprehension Strategy: Third-grade student’ strategies and perceptions (A Dissertation). Fordham University.

Kress, G., & Leeuwen, T. (1996). Reading images: The grammar of visual design. Routledge.

Liu, J. (2013). Visual Images Interpretive Strategies in Multimodal Texts. Journal of Language Teaching and Research, 4(6), 1259-1263. https://doi.org/10.4304/jltr.4.6.1259-1263

Miller, P. W. (1988). Nonverbal Communication, Third Edition, what research says to the Teacher. National Education Association.

Ministry of Education and Training. (2018). Literature subject program (Issued with Circular No. 32/2018/TT-BGDDT dated December 26, 2018, of the Minister of Education and Training) (in Vietnamese). https://moet.gov.vn/content/vanban/Lists/VBDT/Attachments/1582/1-mon-ngu-van-gdtx-cap-thpt-sua-ngay-2532022-final.pdf

Nguyen, A. Q., & Dang, H. T. K. (2023). The Socratic Model: An Effective Questioning Method in Teaching. Educational Equipment Magazine, 284(1), 33-35 (in Vietnamese).

Nguyen, N. T. H., & Duong, H. T. H. (2020). Text reading teaching method textbook. Can Tho University Publishing (in Vietnamese).

Nguyen, T. T., Nguyen, B. T. N., Tran, D. L., Phan, H. T., Dương, H. T. H., Tang, M. T. T., Nguyen, N. T. H., Nguyen, T. T. N., Dinh, V. P. C., & Phan, V. T. (2023). Literature 11, volume one, Creative Horizons. Vietnam Education Publishing (in Vietnamese).

Organization for Economic Cooperation and Development. (2003). The PISA 2003 Assessment Framework: Mathematics, Reading, Science and Problem solving knowledge and skills.
https://read.oecd-ilibrary.org/education/the-pisa-2003-assessment-framework_9789264101739-en

Serafini, F. (2011). Expanding Perspectives for Comprehending Visual Images in Multimodal Texts. Journal of Adolescent & Adult Literacy, 54(5), 342-350. DOI: https://doi.org/10.1598/JAAL.54.5.4

Tran, N. T. (2021). Teaching reading comprehension of multimodal texts in the secondary school literature program (PhD thesis). Vietnam Institute of Educational Sciences (In Vietnamese).

Yopp, H. K., & Yopp, R. H. (2006). Primary Students & Informational Texts. Science and Children Washington, 44(3), 22-25.