Bùi Nhật Quang * Nguyễn Hữu Thái Thịnh

* Tác giả liên hệ (quang.vbspkh@gmail.com)

Abstract

Developing the business value of e-banking services’ quality is an important aspect in the digital era. A survey of 389 customers in Nha Trang city was done to clarify the impact of e-banking service quality on customer’s satisfaction. Through exploratory factor analysis, confirmatory factor analysis and structural equation modeling, five factors that directly affect the quality of e-banking services include design characteristics, security, reliability, information quality, and response time. Besides, the results showed that the quality of e-banking service directly affects customers’ satisfaction. The solutions have proposed for improving the quality of e-banking services and increasing customers’ satisfaction. Implications were discussed to improve quality of e-banking services in order to increase customer’s satisfaction.
Keywords: E-banking, satisfaction, security

Tóm tắt

Phát triển giá trị kinh doanh của chất lượng dịch vụ ngân hàng điện tử (NHĐT) là một khía cạnh quan trọng trong hoạt động kinh doanh ngân hàng thời kỷ nguyên số. Nghiên cứu đã khảo sát trực tiếp 389 khách hàng tại thành phố Nha Trang nhằm làm sáng tỏ ảnh hưởng của chất lượng dịch vụ NHĐT đến sự hài lòng của khách hàng. Qua các phân tích nhân tố khám phá, phân tích nhân tố khẳng định và phân tích mô hình cấu trúc, nghiên cứu đã xác định 5 yếu tố tác động trực tiếp đến chất lượng dịch vụ NHĐTgồm: đặc tính thiết kế, tính bảo mật, sự tin cậy, chất lượng thông tin và thời gian phản hồi. Kết quả cũng khẳng định chất lượng dịch vụ NHĐT tác động trực tiếp đến sự hài lòng của khách hàng. Hàm ý quản trị đã được thảo luận để cải thiện chất lượng dịch vụ NHĐT nhằm gia tăng sự hài lòng của khách hàng.
Từ khóa: Chất lượng dịch vụ ngân hàng điện tử, sự hài lòng, tính bảo mật

Article Details

Tài liệu tham khảo

Trần Đức Thắng, 2015. Nghiên cứu mối quan hệ giữa chất lượng dịch vụ ngân hàng điện tử với mức độ thỏa mãn và mức độ trung thành của khách hàng ở Việt Nam. Luận án tiến sĩ Kinh tế. Đại học Kinh tế quốc dân.

Anderson, E. W., Fornell, C., and Mazvancheryl, S., 2004. Customer satisfaction and shareholder value. Journal Marketing. 68(4): 172–185

Bollen, K.A., 1989. Structural Equations with Latent Variables. New York: Wiley

Bolton, R.N., 1993. Pretesting questionnaires: Content analysis of respondents' concurrent verbal protocols. Marketing Science. 12(3): 280-303.

Bressolles, G., 2006. Electronic service quality: NetQual proposition of a measurement scale to commercial websites and moderating effects. Recherche et Applications en Marketing. 21(3): 19-45.

Cronin, J. J. and Taylor, S. A., 1992. Measuring service quality: a re-examination and extension. Journal of Marketing. 6(7): 55-68.

Hammoud, J., Bizri, R. M., and El Baba, I., 2018. The impact of e-banking service quality on customer satisfaction: Evidence from the Lebanese banking sector. SAGE Open. 8(3): 1-12

Hansemark, O. C. and Albinson, M., 2004. Customer satisfaction and retention: The experiences of individual employees. Managing Service Quality. 14 (1): 40-57.

Internetworldstats, 2020. The Internet big pictureưorld internet users and 2020 population stats, accessed on 31 May 2020, available from https://www.internetworldstats.com/stats.htmJarvenpaa, S. L., and Todd, P. A.,1997. Consumer reactions to electronic shopping on the world wide web. Journal of Electronic Commerce. 1(2): 59–88.

Kayabaşı, A., Çelik, B., & Büyükarslan, A., 2013. The analysis of the relationship among perceived electronic service quality, total service quality and total satisfaction in Banking sector. International Journal of Human Sciences. 10(2): 304-325.

Le Van Huy, Long, P., Aidan O’Connor and Tuyen, P.D., 2017. The development and measurement of a customer satisfaction index (E-CSI) in electronic banking: An application to the central Vietnam region. International Journal of Strategic Decision Sciences. 8(3): 45-58.

Santos, J., 2003. E-service quality: A model of virtual service quality dimensions. Management Service Quality. 13(3): 233–246.

Sulieman, I. S.A., and Warda, F. A.S., 2017. Impact of electronic service quality on customers satisfaction of Islamic banks in Jordan. International Journal of Academic Research in Accounting, Finance and Management Sciences. 7(1): 170–188.

Sikdar, P., Kumar, A., and Makkad, M., 2015. Online banking adoption a factor validation and satisfaction causation study in the context of Indian banking customers, International Journal of Bank Marketing. 33(6): 760-785.

Tharanikaran, V., Sritharan, S., and Thusyanthy, V., 2017. Service quality and customer satisfaction in the electronic banking. International Journal of Business and Management. 12(4): 67-83.

Zeithaml, V. A., and Bitner, M. J., 2000, Services Marketing: Integrating Customer Focus across the Firm, 2nd, Boston, MA: McGraw-Hill.