Trịnh Chí Thâm * Nguyễn Lệ Quyên

* Tác giả liên hệ (tctham@ctu.edu.vn)

Abstract

This study was relied on mix-method in collecting and analyzing data. Through information collected from studying documents, doing survey, interviewing participants and observing classes, the research results showed that geography pedagogy students have obtained a basic background about critical thinking and their perceptions towards employing critical thinking in their field are quite possitive. In addition, this article also clarified some main difficulties that the students have faced in developing their critical thinking consisting of applying traditional teaching and learning methods regularly as well as lacking of specialist knowledge, teaching and learning material, and soft skills. Furthermore, the study has indicated some solutions that geography pedagogy learners proposed in order to better develop their mind critically such as improving their perceptions, adding more learning resources, creating good learning environment and improving soft skills.
Keywords: Can Tho University, critical thinking, Geography, percepti

Tóm tắt

Nghiên cứu này được dựa vào phương pháp tổng hợp (mixed method) trong việc thu thập và phân tích thông tin. Thông qua việc thu thập thông tin từ hoạt động nghiên cứu tư liệu, khảo sát, phỏng vấn và dự giờ, kết quả nghiên cứu cho thấy sinh viên (SV) có hiểu biết nhất định về tư duy phản biện (TDPB) và họ nhận thức khá tích cực về việc vận dụng TDPB trong dạy học chuyên ngành của mình. Thêm vào đó, nghiên cứu cũng làm rõ một số khó khăn trong quá trình phát triển TDPB cho SV ngành Sư phạm (SP) Địa lí bao gồm việc vận dụng phương pháp dạy học truyền thống còn phổ biến, thiếu kiến thức chuyên ngành, hạn chế tư liệu học tập và yếu về kĩ năng mềm. Mặt khác, bài viết cũng phân tích một số đề xuất của SV về việc nâng cao nhận thức, bổ sung tư liệu, tạo môi trường học tập thuận lợi và rèn luyện kĩ năm mềm nhằm giúp họ có thể phát triển TDPB hiệu quả hơn.
Từ khóa: Địa lí, nhận thức, Trường Đại học Cần Thơ, tư duy phản biện

Article Details

Tài liệu tham khảo

Fisher, A.,2001. Critical thinking: An introduction. Cambridge University Press. Cambridge – UK, 295 pages.

Frijters, S., ten Dam, G., and Rijlaarsdam, G., 2008. Effects of dialogic learning on value-loaded critical thinking. Learning andInstruction. 18(1): 66 – 82.

Grant, R.,1997. A claim for the case method in the teaching of geography. Journal of Geography inHigher Education. 21(2):171 - 185.

Leicester, M., 2010. Teaching critical thinking skills. Continuum Press. New York, 121 pages.

Mendelman, L., 2007. Critical thinking and reading. Journal of Adolescent and Adult Literacy. 51(4): 300 - 304.

Moore, B. N., and Parker, R.,2007. Critical thinking (8th ed.). McGraw Hill Pres.Boston, 545 pages.

Nosich, G. M.,2009. Learning to think things through: A guide to critical thinking across the curriculum(3rd ed.). Pearson Prentice Hall Press.New Jersey, 197 pages.

Rainbolt, G. W., and Dwyer, S., 2012. Critical thinking: the art of argument. Wadsworth Cengage Learning Press.Boston, 465 pages.

Ten Dam, G., and Volman, M., 2004. Critical thinking as a citizenship competence: Teaching strategies. Learning and Instruction. 14(4): 359-379.

Tham, T.C., 2015. Lecturers’ perceptions about employing critical thinking in educating geography pedagogy students atCan Tho University, Vietnam. Can Tho University Journal of Science. 1: 96-109.