Nguyễn Thanh Sang * Nguyễn Phú Son

* Tác giả liên hệ (thanhsangbl2000@yahoo.com)

Abstract

The main objective of this study was to propose a structural model to measure attributes of a tourism destination competitiveness. Although many destination measurement models have been developed by tourism researchers, there is not a scale that fits all destinations as well as their differences or lack of consistency. In addition, due to the diversity and abundance of destinations, a model applied at a tourist destination can not promise an appropriate outcome when applied it to another tourist destination. This article is intended to provide an appropriate conceptual framework related to the tourism destination measurement indicators before the actual survey is conducted. The structural model for measuring destination competitiveness of Bac Lieu tourism destination was developed by inheriting documents on theoretical models and empirical studies. This is the case study case applied to the Bac Lieu tourism destination.
Keywords: Bac Lieu, destination competitiveness, structural model, tourism

Tóm tắt

Mục tiêu chính của nghiên cứu là đề xuất một mô hình cấu trúc để đo lường các thuộc tính về năng lực cạnh tranh (NLCT) của một điểm đến du lịch. Mặc dù có nhiều mô hình đo lường NLCT điểm đến được phát triển bởi các nhà nghiên cứu du lịch nhưng chưa có một thang đo phù hợp với tất cả các điểm đến cũng như có những mô hình khác nhau hoặc thiếu sự thống nhất. Bên cạnh đó, do tính đa dạng và phong phú của điểm đến, một mô hình áp dụng ở một điểm đến du lịch này không thể cho một kết quả thích hợp khi áp dụng cho một điểm đến du lịch khác. Bài viết này được thực hiện nhằm đưa một khung khái niệm thích hợp liên quan đến các chỉ số đo lường điểm đến du lịch trước khi tiến hành khảo sát thực tế. Mô hình cấu trúc để đo lường NLCT của điểm đến du lịch Bạc Liêu được phát triển bằng cách kế thừa tài liệu về các mô hình lý thuyết và các nghiên cứu thực nghiệm. Đây là trường hợp nghiên cứu tình huống được áp dụng cho điểm đến du lịch Bạc Liêu.
Từ khóa: Bạc Liêu, du lịch, mô hình cấu trúc, năng lực cạnh tranh điểm đến

Article Details

Tài liệu tham khảo

Bahar O. & Kozak M., 2007. Advancing Destination Competitiveness Research: Comparison Between Tourists and Service Providers. Journal of Travel Marketing. 22 (2): 61-71.

Botha, C., J.L. Crompton and S. Kim (1999). Developing a Revised Competitive Position for Sun/Lost City, South Africa. Journal of Travel Research. 37(4): 341-352.

Buhalis, D., 2000. Marketing the competitive destination in the future. Tourism Management. 21 (1): 97–116.

Cracolici, M.F. and Nijkamp, P., 2009. The attractiveness and competitiveness of tourist destinations: A study of Southern Italian regions. Tourism management. 30(3): 336-344.

Crouch, G. I. and Ritchie, J. R., 1999. Tourism, competitiveness, and societal prosperity. Journal of business research. 44(3): 137-152.

Crouch, G. I. (2010). Destination Competitiveness: An Analysis of Determinant Attributes. Journal of Travel Research. 20(10): 1-19.

Craigwell, R. and Moore, W., 2008. Foreign direct investment and tourism in SIDS: Evidence from panel causality tests. Tourism analysis. 13(4): 427-432.

Dwyer, L. and Kim, C., 2003. Destination Competitiveness: Determinants and Indicators. Current Issues in Tourism. 6 (5): 369-414.

Enright, M. J., and Newton, J., 2004. Tourism destination competitiveness: A quantitative approach. Tourism management. 25(6): 777-788.

Gomezelj, D. O., and Mihalič, T., 2008. Destination competitiveness: applying different models, the case ofSlovenia. Tourism management. 29(2): 294-307.

Hassan, SS., 2000. Determinants of market competitiveness in an environmentally sustainable tourism industry. Journal of Travel Research. 38 (3): 239–245.

Kozak, M., and Rimmington, M., 1999. Measuring tourist destination competitiveness: conceptualconsiderationsand empiricalfindings. International Journal of Hospitality Management. 18(3): 273-283.

Kozak, M., 2002. Destination benchmarking. Annals of Tourism Research. 29(2): 497-519.

Mazanec, J.A., Wober, K. and Zins, A.H., 2007. Tourism destination competitiveness: From definition to explanation. Journal of Travel Research. 46(1): 86-95.

Pearce, D. G., 1997. Competitive destination analysis inSoutheast Asia. Journal of Travel Research., 35(4): 16-24.

Porter, M.E., 2003. The economic performance of regions. Regional Studies. 37(6/7): 549-578.

Ricardo, D., 1817. On the Principles of Political Economy and Taxation, 3rd edition. John Murray, London, 1821 pages.

Ritchie, JRB and Crouch, G.I., 2000. The competitive destination, a sustainable perspective. Tourism Management. 21(1): 1–7.

Yoon, Y., 2002. Development of a structural model for tourism destination competitiveness from stakeholders' perspectives (Doctoral dissertation, Virginia Tech).