Đinh Công Thành * Lê Tấn Nghiêm

* Tác giả liên hệ (dcthanh@ctu.edu.vn)

Abstract

The study is aimed to examine factors that affect the level of outsourcing of companies in Can Tho city. The results of linear regression analysis identified that vendor relationship and benefits of outsourcing had a positive influence on the level of outsourcing for all cases of outsourcing services. In addition, the findings also indicated that risks of outsourcing had a significant effect on the level of outsourcing for only industrial hygiene outsourcing service. Furthermore, the size of company and company operating times had a significant influence on the level of outsourcing of equipment maintenance outsourcing service.
Keywords: Can Tho city, CFA, EFA, outsourcing

Tóm tắt

Mục tiêu của nghiên cứu là xác định các nhân tố ảnh hưởng đến mức độ sử dụng dịch vụ thuê ngoài của các doanh nghiệp tại thành phố Cần Thơ. Kết quả phân tích hồi quy cho thấy nhân tố mối quan hệ _ lợi ích tác động tích cực đến mức độ thuê ngoài của tất cả các loại dịch vụ. Thêm vào đó, kết quả cũng chỉ ra rằng yếu tố rủi ro có ảnh hưởng đến mức độ sử dụng dịch vụ của các doanh nghiệp thuê ngoài dịch vụ vệ sinh công nghiệp. Ngoài ra, các doanh nghiệp thuê dịch vụ bảo trì máy móc, thiết bị thì yếu tố quy mô và số năm doanh nghiệp hoạt động tác động đáng kể đến mức độ thuê ngoài dịch vụ này.
Từ khóa: CFA, Dịch vụ thuê ngoài, EFA, Outsourcing, thành phố Cần Thơ

Article Details

Tài liệu tham khảo

Anders, I., Björn, L., 2015. Outsourcing strategies and their impact on financial performance in small manufacturing firms in Sweden. International Journal of Business and Finance Research. 9(4): 11-20.

Aron, R., Singh, J., 2005. Getting offshoring right. Harvard business review. 83 (12): 135-43.

Azurin, S., Shahin, D., Sulaiman, A., 2013. Outsourcing Patterns among Malaysian Hotels. International Journal of Business and Social Science. 4(9): 133-144.

Barney, J.B., 1991. Firm resources and sustained competitive advantage. Journal of Management. 17(1): 99-121.

Dong, H., Seongcheol, K., Changi, N., Ja, W., 2007. Developing a decision model for business process outsourcing. Computers & Operations Research. 34: 3769 – 3778.

Fornell, C., Larcker, D.F., 1981. Evaluating structural equation models with unobservable. Journal of Marketing Research. 18(1): 39-50.

Fraering, M., Minor, M.S., 2006. Sense of community: an exploratory study of US consumers of financial services. International Journal of Bank Marketing. 24(5):284-306.

Friendly, M., 2008. Exploratory and Confirmatory Factor Analysis, accessed on 10 March 2008. Available from http://www.math.yorku.ca/SCS/Courses/factor.

Gerbing, D. W., Anderson, J. C., 1988. An Updated Paradigm for Scale Development Incorporating Unidimensionality and Its Assessment. Journal of Marketing Research. 25(2): 186-192.

Gewald, H., Wüllenweber, K., Weitzel, T., 2006. The Influence of Perceived Risks on Banking Managers' Intention to Outsource Business Processes - A Study of the German Banking and finance Industry. Journal of Electronic Commerce Research. 7(2): 78-96.

Hair, J. F., Anderson, R. E., Tatham, R. L., Black, W. C., 1998. Multivariate Data Analysis (5th ed). Upper Seddle River. New Jersey, pp. 469-568.

Hendry, J., 1995. Culture, Community and Networks: The Hidden Cost of Outsourcing. European Management Journal. 13(2): 218-229.

Hoàng Trọng và Chu Nguyễn Mộng Ngọc, 2008. Thống kê ứng dụng trong kinh tế - xã hội. Nhà xuất bản Thống kê. Hà Nội, 520 trang.

Hoyle, R. H., 1995. Structural equation modeling: Concepts, issues, and applications. Thousand Oaks, CA: Sage Publications, pp. 1-15.

Ketler, K., Walstrom, J., 1993. The Outsourcing Decision. International Journal of Information Management. 13: 449-459.

Kotabe, M., Mol, M. J., Murray, J. Y., 2008. Outsourcing, performance, and the role of e-commerce: A dynamic perspective. Industrial Marketing Management. 37: 37–45.

Kremic, T., Tukel, O.I., Rom, W.O., 2006. Outsourcing decision support: a survey of benefits, risks, and decision factors. Supply Chain Management: An International Journal. 11(6): 467–482.

Lê Thị Hoài Thu, 2012. Cho thuê lại lao động và những yêu cầu đặt ra đối với việc điều chỉnh pháp luật lao động Việt Nam. Tạp chí Khoa học ĐHQGHN. 28: 78-84.

Milena, D., Sanja, M., Marija, K., 2011. The Public Health Institute’s Need for Contemporary Tendencies in Outsourcing. I International Symposium Engineering Management and Competitiveness 2011 (EMC2011), Zrenjanin, Serbia, 24-25 June, pp. 293-296.

Nguyễn Đình Thọ và Nguyễn Thị Mai Trang, 2009. Nghiên cứu khoa học trong quản trị kinh doanh. Nhà xuất thống kê. Hà Nội, 390 trang.

Noradiva, H., Aini, A., Ruhanita, M., Sofiah, M.A., Rozita, A., 2010. Outsouricng Decision Progresses: A Case Study of a Malaysian Firm. African Journal of Business Management. 4(15): 3307-3314.

Nunnally, J., Berstein, I.H., 1994. Pschychometric Theory, 3rd ed., New York: McGraw-Hill, pp. 83-113.

Parimal, B., Framarz, B., Vincent, T., 2010. A framework of total value orientation for strategic outsourcing decisions. Competitiveness Review: An International Business Journal. 20(4): 305-321.

Phạm Thúy Hồng, 2012. Sử dụng dịch vụ thuê ngoài: Những vấn đề và triển vọng phát triển ở Việt Nam. Tạp chí Khoa học Thương mại. 48: 38-43.

Prahalad, C.K., Hamel, G., 1990. The core competence of the corporation, Harvard Business Review. 68(3): 79–91.

Sadi, A., Ahmed, A. N., 2011. Factors affecting outsourcing decisions of maintenance services in Saudi Arabian universities. Property Management. 29(2): 195-212.

Sean, M. H., 2012. The perilous effects of capability loss on outsourcing management and performance. Journal of Operations Management. 30: 152–165.

Sinderman, M., 1995. Outsourcing Gains Speed in Corporate World. National Real Estate Investor, August. 37: 42-50.

Wekesa, A., Were, S., 2014. Effects of outsourcing on an organization’s performance: A case study of Kenya revenue authority Nairobi customs station. International Journal of Social Sciences and Entrepreneurship. 1(11): 153-167.

Williamson, O. E., 1975. Markets and Hierarchies: Analysis and Antitrust Implications. NY: Free Press, 286 pages.