Nguyễn Quốc Nghi * , Nguyễn Thị Ngọc Yến , Ngô Bình Trị Lê Thị Diệu Hiền

* Tác giả liên hệ (quocnghi@ctu.edu.vn)

Abstract

Structural Equation Modeling was used in the study to test relationship between perception on destination and experience of visitors who had visited  the ecotourism garden in Phong Dien District, Can Tho city. Research data were collected from 200 visitors who had visited and experienced the services at the ecotourism garden in Phong Dien District. The research results identified that there was an existence of the relationship between perception on destination and experience of tourists traveling to the ecotourism garden. As a result, the two most important factors were the experience of thinking and actions, destination management and entertainment activities.
Keywords: Destination image, tour experience, ecotourism garden

Tóm tắt

Trong nghiên cứu này, phương pháp phân tích cấu trúc tuyến tính (SEM) được sử dụng để kiểm định mối quan hệ giữa hình ảnh điểm đến và trải nghiệm du lịch của du khách đối với các điểm vườn du lịch sinh thái trên địa bàn huyện Phong Điền, thành phố Cần Thơ. Số liệu được thu thập từ 200 du khách đã đến tham quan và trải nghiệm dịch vụ tại các điểm vườn du lịch sinh thái ở huyện Phong Điền. Kết quả đã xác định sự tồn tại của mối liên hệ giữa hình ảnh điểm đến và trải nghiệm du lịch của du khách đối với các điểm vườn du lịch sinh thái ở huyện Phong Điền. Trong đó, 2 yếu tố quan trọng nhất là trải nghiệm suy nghĩ và hành động, sự quản lý điểm đến và vui chơi giải trí.
Từ khóa: hình ảnh điểm đến, trải nghiệm du lịch, vườn du lịch sinh thái

Article Details

Tài liệu tham khảo

Assaker, G., Vinzi, V. & O’Connor, P. (2011). Examining the Effect of Novelty Seeking, Satisfaction, and Destination Image on Tourists’ Return Pattern: A Two Factor, Non-Linear Latent Growth Model. Tourism Management, 32, 890-901

Bosque, I., Martín, H., Collado, j., & Salmones, m. (2009). A framework for tourist expectation. International journal of culture, Tourism and Hospitality Research, 3, 139-147.

Calantone, R.J., di Benetto, C.A., Hakam, A., & Bojanic, D.C. (1989). Multiple multinational tourism positioning using correspondence analysis. Journal of Travel Research, 28(2) (Fall), 25-32.

Crompton, J.L., (1979). Motivations for pleasure vacation. Annals of Tourism Research 6 (4), 408-424.

Echtner, C. M., & Ritchie, J. R. B. (2003). The meaning and measurement of destination Image. The Journal of Tourism Studies, 14(1), 37–48.

Fakaye, P., C. & Crompton, J., L. (1991). Image Differences Between Prospective, FirstTime, and Repeat Visitors to the Lower Rio Grande Valley. Journal of Travel Research, 30 (2), 10-16.

Gerbing W.D. and Anderson, J.C, 1988. An update paradigm for scale development incorporating unidimensionality and its assessment”, Journal of Marketing Research, 25(2), pp.186-192.

Gartner, W. C. (1993). Image formation process. Journal of Travel and Tourism Marketing, 2, 191–216.

Hair, J. F., Black, W. C., Babin, B. J., Anderson, R. E. & Tatham, R. L. (2006). Multivariate data analysis (6th edn). Pearson Prentice Hall

Hunt, J.D. (1975). Image as a factor in tourism development. Journal of Travel Research, 13 (3) (Winter), 1-7.

Nunnally, J. (1978), Psycometric Theory, New York, McGraw-Hill.

Peterson, R. (1994), “A Meta-Analysis of Cronbach’s Coefficient Alpha”, Journal of Consumer Research, No. 21, Vo.2.

Pine, B. J., & Gilmore, J. H. (1998). Welcome to the experience economy. Harvard Business Review, 76(4), 97-105.

Tapachai, N., & Waryszak, R. (2000). An examination of the role of beneficial image in tourist destination selection. Journal of Travel Research, 39(1), 37–44.

Rex B. Kline (2005). Principles and practice of Structural Equation Modeling, 2nd, The Guilford Press A Division of Guilford Publications, Inc, New York.

Schmitt, Bernd. H. (2003). Customer Experience Management. John Wiley & Sons, Inc

Schumacker, R. E. & Lomax, R. G. (2006), A beginner’s guide to Structural Equation Modeling, Lawrence Erlbaum associates, publisher, London.