Lý Cẩm Hùng * Nguyễn Thị Lê Phi

* Tác giả liên hệ (lchung@hcmunre.edu.vn)

Abstract

Proficiency in English is one of the prerequisites to enable us to integrate with the world. English for communication is one of the fundamental skills to build up new relationshipsand social networking in the integration process; while English for specific purposes (ESP) is the basis for developing cooperation, academic exchange and professional work. Learning ESP effectively is still one of the unsolved problems for many countries where English was not used as an official language, including Vietnam. To collect information for the process of innovation and improvement of teaching methods, a survey is designed to evaluate the situation of teaching and learning ESP, especially English for Environmental Science in this case study.The survey has three sections – the syllabus and assessement, teaching and learning activities, and support activities for course implemetation. Based on the results from the survey, some recommendations were proposed to tackle the problems in teaching and learning ESP.
Keywords: English for specific purposes, teaching method, English for Environmental Science

Tóm tắt

Giỏi tiếng Anh là một trong những điều kiện tiên quyết để giúp chúng ta hội nhập với thế giới. Tiếng Anh giao tiếp là một trong những kỹ năng cơ bản để thiết lập các mối quan hệ và tương tác giữa con người với nhau trong công cuộc hội nhập; trong khi đó tiếng Anh chuyên ngành là cơ sở thực tiễn để phát triển hợp tác, trao đổi học thuật và làm việc chuyên môn. Việc học tiếng Anh chuyên ngành một cách hiệu quả đang là một trong những bài toán chưa có lời giải hợp lý cho những nước không dùng tiếng Anh làm ngôn ngữ chính tại công sở, trong đó có Việt Nam. Để thu thập thông tin làm cơ sở khoa học cho quá trình đổi mới và cải tiến phương pháp giảng dạy tiếng Anh chuyên ngành, việc khảo sát lấy ý kiến đánh giá của sinh viên về tình hình dạy và học Anh văn chuyên ngành Môi trường được tiến hành trên ba phần – nội dung chương trình đào tạo và qui trình kiểm tra, hoạt động dạy và học tiếng Anh chuyên ngành, và các hoạt động hỗ trợ việc dạy và học. Từ các kết quả thu được, một số kiến nghị được đề xuất nhằm góp phần giải quyết những khó khăn trong quá trình dạy và học tiếng Anh chuyên ngành.
Từ khóa: Anh văn chuyên ngành, Phương pháp giảng dạy, Anh văn chuyên ngành Môi trường

Article Details

Tài liệu tham khảo

Cunningham, W.P., Cunningham, M.A., 2015. Environment Science – A Global Concern, 13th edition. McGraw Hill Education, 614 pages.

Flowerdrew, J., Peacock, M.,2001. Research perspectives on English for academic purposes. Cambridge University Press.Cambridge, 467 pages.

Hill, M.K., 2004. Understanding Environmental Pollution: A Primer, 2nd edition. Cambridge University Press, 484 pages.

Gritzner, C.F., 2010. Environmental and Natural Resources. Chelsea House Pub (L), 125 pages.

Kennedy, C., Bolitho, R., 1984. English for specific purposes. Macmillan. London, 149 pages.

Lee, R., 2009. English for Environmental Science in Higher Education Studies (English for Specific Academic Purposes). Garnet Education, 130 pages.

Munby, J., 1978. Communicative syllabus design.Cambridge University Press.Cambridge.

Pinon R., Haydon J., 2010. The Benefits of the English Language for Individuals and Societies: Quantitative Indicators from Cameroon, Nigeria, Rwanda, Bangladesh and Pakistan. Euromonitor International, 71 pages.

Robinson, P., 1991. ESP today: A practitioner’s guide. Prentice Hall International. Hemel Hemstead, UK, xii + 146 pp.

Rubin,E.S., 2000. Introduction to Engineering and the Environment.McGraw-Hill Education, 720 pages.

Tsao C.C.H., Wei A.M.S., Fang A.S.H., 2008. ESP for College Students in Taiwan: A Survey of Student and Faculty perceptions. International Symposium on ESP.

Vinh T., 2009. Lỗ hổng tiếng Anh chuyên ngành, ngày truy cập 8/6/2016. Địa chỉ: http://nld.com.vn/giao-duc-khoa-hoc/lo-hong-tieng-anh-chuyen-nganh-2009122512143728.htm.