Lưu Tiến Thuận * Trần Thu Vân

* Tác giả liên hệ (ltthuan@ctu.edu.vn)

Abstract

This study focuses on developing and validating multi – dimensions scale quality of customer experience at the supermarkets located in Can Tho city. Using quota sampling by gender technique, 173 correspondents were directly interviewed by questionnaire. Cronbach’s Alpha, Exploratory Factor Analysis (EFA), Confirmatory Factor Analysis (CFA) and Structural Equation Modeling (SEM) methods were used in this study. The results showed that the scale of quality of customer experience includes six dimensions: service providers, physical retail environment, other customers, companions, value added, and product characteristics. The results also illustrated that there is a direct influence from the quality of customer experience to customer satisfaction, loyalty and words of mouth. These results emphasized that the quality of customer experience is one of the important factors that enterprises need to care and have solutions to improve the quality of customer experience through its components. This study had contributed and enhanced the contents of quality of customer experience a new concept and few enterprises pay attention on it. Besides that, this study also provided a new approach to measure and evaluate customer satisfaction and loyalty by the quality of customer experience.
Keywords: Quality of customer experience, words of mouth, satisfaction, supermarket

Tóm tắt

Nghiên cứu này tập trung vào việc phát triển và đánh giá thang đo chất lượng trải nghiệm khách hàng tại các siêu thị trên địa bàn Thành phố Cần Thơ. Bài viết sử dụng phương pháp chọn mẫu hạn mức theo tiêu thức giới tính với cỡ mẫu là 173. Phương pháp kiểm định thang đo bằng hệ số Cronbach Alpha, phân tích nhân tố khám phá (EFA), nhân tố khẳng định (CFA) và mô hình cấu trúc tuyến tính (SEM) được sử dụng trong bài nghiên cứu. Kết quả chỉ ra rằng thang đo chất lượng trải nghiệm khách hàng bao gồm sáu thành phần: nhân viên, môi trường xung quanh, những khách hàng khác, người đi cùng khách hàng, giá trị gia tăng và đặc trưng sản phẩm. Kết quả nghiên cứu cũng cho thấy chất lượng trải nghiệm khách hàng ảnh hưởng trực tiếp đến sự hài lòng của khách hàng; qua đó tác động đến lòng trung thành và sự giới thiệu truyền miệng của khách hàng. Kết quả nghiên cứu nhấn mạnh rằng chất lượng trải nghiệm khách hàng là một trong những yếu tố quan trọng mà doanh nghiệp cần quan tâm và cần có các giải pháp cải thiện thông qua các thành phần hình thành nên trải nghiệm của khách hàng. Về mặt học thuật, bài nghiên cứu đã đóng góp và hoàn thiện thang đo lường chất lượng trải nghiệm khách hàng – một khái niệm vẫn còn khá mới mẻ và chưa nhận được nhiều sự quan tâm ở các doanh nghiệp. Bên cạnh đó, bài nghiên cứu cung cấp một cách tiếp cận mới để đánh giá sự hài lòng và lòng trung thành của khách hàng thông qua chất lượng trải nghiệm của khách hàng.
Từ khóa: Chất lượng trải nghiệm khách hàng, truyền miệng, sự hài lòng, siêu thị

Article Details

Tài liệu tham khảo

Arndt, J. , 1967. Word-of-mouth advertising and informal vommunication. In D. Cox (Ed.), Risk taking and information handling in consumer behavior. Boston: Harvard University.

Buttle, Francis A., 1998. Word of Mouth: Understanding and Managing Referral Marketing. Journal of Strategic Marketing, no. 6, pp 241-250.

Chaudhuri, 1999. The Effects of Brand Attitudes and Brand Loyalty on Brand Performance. European Advances in Consumer Research Vol 4.

Crosby, L.A. and Johnson, S.L. , 2007. Experience required,Marketing Management, vol. 16, no. 4, pp. 20-28.

Fred Lemke, Moira Clark, Hugh Wilson, 2009. Customer experience quality: an exploration in business and consumer contexts using repertory grid technique.

Geogre H. Dunteman, 1989. Principal component analysis, a Bage University Paper.

Hair.J, Black, Babin, B., and Anderson, R., Tatham, 2006. Multivariate Data Analysis, Prentice-Hall, Inc. .

Hair.J, Black, W., Babin, B., and Anderson, R., 2010. Multivariate Data Analysis. 7th ed., Prentice Hall, Inc.

Kotler, P, 2000. Marketing Management. 10th ed. New Jersey, Prentice Hall, Inc.

Lê Nam, 2013. Thị trường bán lẻ Việt Nam: vẫn có sức hấp dẫn lớn. http://sct.haiduong.gov.vn/News/content/viewer.html?a=5579&z=158, truy cập ngày 07/03/2013.

Loehlin, J.C., 1992. Latent Variable Models: An introduction to factor, path and structural analysis. 2nd ed, Hillsdale, New Jersey.

Pine, I.,B.J. and Gilmore, J.H, 1998. Welcome to the Experience Economy. Harvard business review, vol. 76, no. 4, pp. 97-105.

Schmitt B. , 2010. Experience marketing: concepts, frameworks and consumer insights. Foundations and Trends® in Marketing, 5 (2), pp. 55 – 112.

Yoo and ctg, 2000. An examination of selected Marketing mix elements and brand equity. Journal of the Academy of Marketing Science, pp. 195-211.