Nguyễn Quốc Nghi * , Phạm Ngọc Giao Nguyễn Thị Bảo Châu

* Tác giả liên hệ (quocnghi@ctu.edu.vn)

Abstract

This study aims at identifying the factors affecting the level of student satisfaction with the quality of tourism training among universities in the Mekong Delta. Data from the study were collected from 294 final-year students in the tourism sector among various universities in the Mekong Delta. Research methods include descriptive statistics, Cronbach's Alpha test, exploratory factor analysis (EFA) and linear regression analysis. Research results showed that fundamental factors affecting the level of student satisfaction with the quality of tourism training consist of "practice conditions", "social knowledge", "degree of teachers' interactions" and " foreign language skills". Among them, " degree of teachers' interactions " is the factor that has the most influence on student satisfaction level with the quality of the tourism training among the universities in the Mekong Delta.
Keywords: training quality, tourism, Mekong Delta

Tóm tắt

Mục tiêu của nghiên cứu này là xác định các nhân tố ảnh hưởng đến mức độ hài lòng của sinh viên đối với chất lượng đào tạo ngành du lịch của các trường đại học ở khu vực ĐBSCL. Số liệu của nghiên cứu được thu thập từ 294 sinh viên ngành du lịch năm cuối tại các trường đại học ở khu vực ĐBSCL. Các phương pháp thống kê mô tả, kiểm định Cronbach?s Alpha, phân tích nhân tố khám phá (EFA) và phân tích hồi qui tuyến tính được sử dụng trong nghiên cứu. Kết quả nghiên cứu cho thấy, các nhân tố ảnh hưởng đến mức độ hài lòng của sinh viên đối với chất lượng đào tạo ngành du lịch là nhân tố ?điều kiện thực tập?, ?kiến thức xã hội?, ?mức độ tương tác của giảng viên? và ?nâng cao kỹ năng ngoại ngữ?. Trong đó ?mức độ tương tác của giảng viên? là nhân tố có ảnh hưởng mạnh nhất đến mức độ hài lòng của sinh viên đối với chất lượng đào tạo chuyên ngành du lịch của các trường đại học ở khu vực ĐBSCL.
Từ khóa: mức độ hài lòng, chất lượng đào tạo, ngành du lịch, đồng bằng sông Cửu Long

Article Details

Tài liệu tham khảo

Allen & Rao (2000), “Analysis of Customer Satisfaction Data”, ASQ Quality Press, Milwaukee.

Chu Nguyễn Mộng Ngọc, Hoàng Trọng (2008), “Phân tích dữ liệu nghiên cứu với SPSS”, Nhà xuất bản Thống kê.

Mai Văn Nam (2008), Kinh tế lượng (Econometrics), Nhà xuất bản Văn hóa Thông tin.

Nguyễn Đình Thọ (2011), Phương pháp nghiên cứu khoa học trong kinh doanh, Nhà xuất bản Lao động Xã hội.

Nunnally, J. (1978), “Psycometric Theory”, New York, McGraw-Hill.

Oliver, R (1997) “Satisfaction: A behavioral perspective on the consumer”, McGraw-Hill, New York.

Parasuraman, Zeithaml and Berry (1985), A conceptual model of service quality and its implications for future research, Journal of Marketing, Vol. 49: 41-50.

Parasuraman, Zeithaml and Berry (1991), Refinement and reassessment of SERVQUAL scale. Journal of Retailing, Vol.67: 420 - 50.

Peterson, R. (1994), “A Meta-Analysis of Cronbach’s Coefficient Alpha”, Journal of Consumer Research, No. 21 Vo.2.

Slater, S. (1995), “Issues in Conducting Marketing Strategy Research”, Journal of Strategic.

Zeithaml, Parasuraman and Berry (1990), “Delivering Quality Service”, Free Press, New York.

Zeithaml and Bitner (2000), “Services marketing: Integrating customer focus across the firm”, McGraw-Hill, Boston.