Trần Thị Phương Thảo * Nguyễn Thành Đức

* Tác giả liên hệ (ttpthao@ctu.edu.vn)

Abstract

English as a foreign language (EFL) education has just received a wide attention for decades and learners motivation has been studied. From a psychological perspective, without sufficient motivation, even the brightest learners are unlikely to persist long enough to attain any really useful language. For that reason, there are numerous studies on motivational aspect on university students. Unfortunately, little research on such issue has been carried out in post- graduate (Master students) teaching contexts. To fill the gap of that body of knowledge, this research measures motivation and motivated learning strategies of Master students learning non-major English at Can Tho university. The 19 item questionnaire was adapted from the Motivated Strategies for Learning Questionnaire (MSLQ) to measure intrinsic and extrinsic motivation and motivated learning strategies used by 282 post-graduate learners. The findings are found and pedagogical suggestions are made to improve students academic achievement in crowded classrooms.
Keywords: Motivation, intrinsic, extrinsic, learning strategies

Tóm tắt

Dưới ánh sáng của tâm lý giáo dục, khi người học thiếu động cơ học tập thì họ khó có thể tập trung và duy trì công việc tiếp thu ngoại ngữ một cách tích cực trong buổi học. Do vậy đã có nhiều nghiên cứu về lĩnh vực động cơ học tiếng Anh. Phần nhiều các nghiên cứu về lĩnh vực này tập trung vào đối tượng là sinh viên bậc đại học. Vì lý do trên đề tài nghiên cứu của chúng tôi tập trung khảo sát động cơ và chiến thuật học tập tiếng Anh không chuyên theo khung tham chiểu Châu Âu của học viên bậc sau đại học tại Trường Đại học Cần Thơ. 282 học viên bậc sau đại học tham gia trả lời Bảng hỏi các chiến thuật động cơ học tập. Kết quả nghiên cứu và đề xuất trong giảng dạy tiếng Anh được chúng tôi trình bày chi tiết dưới đây.
Từ khóa: Động cơ, nội động cơ, ngoại động cơ, chiến thuật học tập

Article Details

Tài liệu tham khảo

Bernaus, M., & Gardner, R. C. (2008). Teacher motivation strategies, student perceptions, student motivation, and English achievement. The Modern Language Journal, 92(3), 387-401. doi: 10.1111/j.1540-4781.2008.00753.x.

Cheng-Chang, T. & Chang, I. C. (2009). An examination of EFL vocabulary learning strategies of students at the University of Technology of Taiwan. Retrieved July 23, 2012 from http://www.americanscholarspress.com/content/IFOTS-Two-2009.pdf#page=32.

Common European Framework of Reference. Retrieved December 12, 2012 from http://www.cambridgeesol.org/about/standards/cefr.html

Constanta, M. M., & Maria-Madela, A. (2011). Intrinsic and extrinsic motivation - An investigation of performance correlation. Annals of Faculty of Economics, 1(1), 671-677. Retrieved July 23, 2012 from http://anale.steconomiceuoradea.ro/volume/2011/n1/086.pdf.

Cook, V. (2008). Second language learning and language teaching. USA: Oxford University Press.

Dörnyei, Z. (2000). Motivation in action: Towards a process-oriented conceptualisation of student motivation. British Journal of Educational Psychology, 70(4), 519-538. doi: 10.1348/000709900158281.

Feng, C. (2010). A correlational study of language learning motivation and strategies of Chinese undergraduate. Canadian Social Science, 6(4), 202-209.

Griffiths, C., & St Helens, A. (2004). Language learning strategies: Theory and research. Centre for Research in International Education: AIS St Helens.

Hsieh, P.-H. P., & Schallert, D. L. (2008). Implications from self-efficacy and attribution theories for an understanding of undergraduates’ motivation in a foreign language course. Contemporary Educational Psychology, 33(4), 513-532. doi: 10.1016/j.cedpsych.2008.01.003.

Kormos, J., Csizér, K., Menyhárt, A., & Török, D. (2008). 'Great expectations' the motivational profile of Hungarian English language students. Arts and Humanities in Higher Education, 7(1), 65-82.

Larsen-Freeman, D. (1991). Second language acquisition research: Staking out the territory. TESOL Quarterly, 25(2), 315-350. doi: 10.2307/3587466.

Lessard-Clouston, M. (1997). Language learning strategies: An overview for L2 teachers. The Internet TESL Journal, 3(12), 69-80.

Murphy, P. K., Holleran, T. A., Long, J. F., & Zeruth, J. A. (2005). Examining the complex roles of motivation and text medium in the persuasion process. Contemporary Educational Psychology, 30(4), 418-438. doi: 10.1016/j.cedpsych.2005.05.001.

Oxford, R L (1990). Language learning strategies: What every teacher should know. New York: Newbury House.

Oxford, R. L. (2002). Language learning strategies in a nutshell: Update and ESL suggestions. In J. C. Richards & W. A. Renandya (Eds.), Methodology in language teaching. UK: CUP.

Pintrich, P. R., Smith, D., García, T., & McKeachie, W. (1991). A manual for the use of the motivated strategies for learning questionnaire (MSLQ) (Technical Report No 91-B-004). Ann Arbor: University of Michigan Press.

Reiss, S. (2012). Intrinsic and extrinsic motivation. Teaching of Psychology, 39(2), 152-156. doi: 10.1177/0098628312437704.

Spratt, M., Humphreys, G., & Chan, V. (2002). Autonomy and motivation: Which comes first? Language Teaching Research, 6(3), 245-266. doi: 10.1191/1362168802lr106oa.

Weinstein, C., & Mayer, R. (1986). The teaching of learning strategies. In M.C. Wittrock (Ed.), Handbook of Research on Teaching. New York: Macmillan.