Ngô Trúc Phương *

* Tác giả liên hệ (ntphuongbl2011@yahoo.com)

Abstract

Mathematical representation plays an extremely important role in solving word problems. Using representation successfully leads to a better understanding and logical reasoning. The article presents some basic theories of mathematical representations and deepens five connections among mathematical representations used in solving word problems in primary schools.
Keywords: Mathematical representation, primary school, word problem

Tóm tắt

Biểu diễn toán học có vai trò rất quan trọng trong giải toán có lời văn. Sử dụng biểu diễn thành công sẽ giúp học sinh hiểu bài toán hơn và lập luận logic hơn. Bài viết trình bày một số cơ sở lý thuyết về biểu diễn toán học và đi sâu vào 5 hoạt động chuyển đổi giữa các dạng của biểu diễn toán học được vận dụng trong giải toán có lời văn ở tiểu học.
Từ khóa: Biểu diễn toán học, toán có lời văn, tiểu học

Article Details

Tài liệu tham khảo

Bộ Giáo dục và Đào tạo, 2018. Chương trình giáo dục phổ thông môn Toán, ngày truy cập 25/4/2019. Địa chỉ: https://data.moet.gov.vn/index.php/s/m6ztfi7sUIIGQdY#pdfviewer

Vũ Thị Bình, 2016. Bồi dưỡng năng lực biểu diễn toán học và năng lực giao tiếp toán học cho học sinh trong dạy học môn Toán lớp 6, lớp 7. Luận án Tiến sĩ Khoa học Giáo dục. Viện Khoa học Giáo dục Việt Nam. Hà Nội.

Đỗ Đình Hoan(Chủ biên), Nguyễn Áng, Đỗ Trung Hiệu và Phạm Thanh Tâm, 2014.Toán 1.Nhà xuất bản Giáo dục.Hà Nội, trang 66.

Jennifer, L.K., 2010. Problem representation and mathematicalproblem solving of students of varying math ability. Doctor thesis. The University ofMiami. Florida.

National Council of Teachers of Mathematics (NCTM), 2014. Principles toActions: Ensuring Mathematical success for all. Reston. Virginia, 139 pages.

Tadao, N., 2007. Development of Mathematical Thinking through Representation: Utilizing Representational Systems. Progress report of the APEC project “Collaborative studies on Innovations for teaching and Learning Mathematics in Different Cultures (II) - Lesson Study focusing on Mathematical Communication”, Specialist Session, December 2007, University of Tsukuba, Japan.

Vui, T., 2010. Using open ended tasks with visual representations in connnecting lesson study with formative assessment, ngày truy cập 20/10/2018. Địa chỉ: http://www.crme.kku.ac.th/APEC/APEC%202010/Paper/Tran%20Vui.pdf.