Ngô Mỹ Trân * Đoàn Thanh Ngọc

* Tác giả liên hệ (nmtran@ctu.edu.vn)

Abstract

This study was conducted to examine the impact of manager characteristics on the performance of hotels in the Mekong Delta. The study was carried out basing on the sample collected from 169 managers of hotels from 1 to 4 stars. OLS regression analysis results showed that hotels with managers having a high level of education, many years of experience, female gender and many social relationships were associated with better performance. In addition, there was the evidence that hotels with high hotel standards, long-term operations, good access to finance and a lot of government support gained a better performance
Keywords: Hotel, manager characteristics, performance

Tóm tắt

Bài viết nghiên cứu ảnh hưởng đặc điểm của người quản lý khách sạn đến hiệu quả hoạt động kinh doanh của các khách sạn tại Đồng bằng sông Cửu Long. Nghiên cứu được thực hiện dựa trên mẫu nghiên cứu thu thập từ 169 người quản lý khách sạn từ 1 đến 4 sao. Kết quả phân tích hồi quy OLS cho thấy những khách sạn có người quản lý có trình độ học vấn cao, có kinh nghiệm nhiều năm, giới tính nữ và có nhiều mối quan hệ xã hội có hiệu quả hoạt động kinh doanh tốt hơn. Ngoài ra, có bằng chứng cho thấy những khách sạn có tiêu chuẩn khách sạn cao, hoạt động lâu năm, có khả năng tiếp cận tài chính tốt và nhận được nhiều sự hỗ trợ của Chính phủ cũng có hiệu quả hoạt động kinh doanh tốt hơn.
Từ khóa: Đặc điểm người quản lý, hiệu quả hoạt động, khách sạn

Article Details

Tài liệu tham khảo

AgutS., Grau, R., andPeiroJ.M., 2003. Competency needs among managers fromSpanish hotels and restaurants and their training demands. International Journal ofHospitality Management. 22(3): 281-295.

AhnJ.M., MinshallT., and MortaraL., 2015. Open innovation: a new classification and its impact on firm performance in innovativeSMEs. Journal of Innovation Management. 3:33–54.

Bantel, K. A. and Jackson, S. E., 1989. Top management and innovations in banking: does the composition of the top team make a difference?. Strategic Management Journal. 10(S1): 107-124.

BatjargalB., 2003. Social capital and entrepreneurial performance in Russia: A longitudinal study. Sage Journals. 24(4): 2003.

Bourdieu P., 1986. The forms of capital. In: Richardson, J. (Ed), Handbook of Theory and Research for theSociology of Education. Greenwood Press, 241-258.

Bộ Khoa học và Công nghệ, 2015. Tiêu chuẩn quốc gia 4391:2015 Khách sạn – Xếp hạng.

Camelo-Ordaz, C., Hernández-Lara, A. B., and Valle-Cabrera, R., 2005. The relationship between top management teams and innovative capacity in companies. Journal of Management Development. 24(8): 683-705.

Carter, D.A., Simkins, B.J., and Simpson, W.G., 2003. Corporate Governance, Board Diversity and Firm Value. The Financial Review. 38(1): 33–53.

Chen, C. N., Tzeng, L. C., Ou, W. M., and Chang, K. T., 2007. The relationship among social capital, entrepreneurial orientation, organizational resources and entrepreneurial performance for new ventures. Contemporary Management Research. 3(3): 213-232

Çizel, B., Anafarta, N. and Sarvan, F., 2007. An analysis of managerial competency needs in the tourism sector: the case ofTurkey. Tourism Review. 62(2): 14-22

Connolly, P. and McGing, G., 2006. Graduate education and hospitality management inIreland. International Journal of Contemporary Hospitality Management. 18(1): 50-59.

Cooper, A. C., Gimeno-Gascon, F. J., and Woo, C. Y., 1994. Initial human and financial capital as predictors of new venture performance. Journal OfBusiness Venturing. 9(5): 371-395.

Đinh Xuân Thịnh, 2016. Nghiên cứu tác động của đặc điểm người quản lý đến hiệu quả hoạt động kinh doanh của doanh nghiệp Việt Nam. Luận văn Thạc sĩ. Trường Đại học Cần Thơ. Thành phố Cần Thơ.

Fairlie, R. W. and Robb, A. M., 2009. Gender differences in business performance: evidence from theCharacteristics of Business Owners survey. Small Business Economics. 33(4): 375.

FatokiO.O., 2011. The impact of human, social and financial capital on the performance of small and medium-sized enterprises(SMEs) inSouth Africa. Journal Social Sciences.29(3):193-204.

GodfredA.A., 2013. Working capital management practices ofUK SMEs: The role of education of education and experience. Finance and Management Sciences. 3(4): 185-196

Guisan, M.C. and Neira, I., 2006. Direct and indirect effects of human capital on world development, 1960-2004. Applied Econometrics and International Development. 6(1): 17-34

Hambrick, D.C., and Mason, P.A., 1984. Upper echelons: The organization as a reflection of its top managers. The Academy of Management Review. 9(2): 193-206.

Jaafar, M., Maideen, S. A. and Sukarno, S. Z. M., 2010. Entrepreneurial characteristics of small and medium hotel owner-managers. World Applied Sciences Journal. 10: 54-62.

Kamunge, M. S., Njeru, A. and Tirimba, O. I., 2014. Factors affecting the performance of small and micro enterprises inLimuru Town Market of Kiambu County, Kenya. International Journal of Scientific and Research Publications. 4(12): 1-20

Lê Khương Ninh, 2011. Các yếu tố ảnh hưởng đến lợi nhuận của doanh nghiệp ở Đồng bằng sông Cửu Long. Tạp chí Công nghệ Ngân hàng. 67: 8-10.

Liu Y. and RavichandanT., 2007. Imformationtechnology capital, managerial human capital, and firm performance: an empirical investigation. In ECIS. 109: 994-1006.

Mai Văn Nam và NguyễnQuốc Nghi, 2011. Các nhân tố ảnh hưởng đến hiệu quả hoạt động kinh doanh của doanh nghiệp nhỏ và vừa ở Thành Phố Cần Thơ. Tạp chí Khoa học Trường Đại học Cần Thơ. 19b: 122-129.

NahapietJ. and Ghosal S., 1998. Social capital, intellectual capital and the organizational advantage. The Academy of Management Review. 23(2): 242-266.

Narayan, D. and Cassidy, M. F., 2001. A dimensional approach to measuring social capital: development and validation of a social capital inventory. Current Sociology. 49(2): 59-102.

NdoroG., 2012. Executive compensation and firm performance: Evidence from theUK charities. A Thesis Submitted to theUniversity of Nottingham for the Degree of Doctor of Philosophy.

NguyễnTrọng Hoài và Huỳnh Thanh Điền, 2007. Xây dựng khung phân tích vốn xã hội trong doanh nghiệp cho điều kiện Việt Nam. Tạp chí Phát triển và Hội nhập. 6: 23-28.

Nishii, L. H., and Özbilgin, M. F., 2007. Global diversity management: towards a conceptual framework. The International Journal of Human Resource Management. 18(11): 1883-1894.

Phạm Quyết Chiến, 2016. Nghiên cứu tác động của đặc điểm người quản lý đến hiệu quả hoạt động kinh doanh của doanh nghiệp Việt Nam. Luận văn Thạc sĩ. Trường Đại học Cần Thơ. Thành phố Cần Thơ.

Phan Thị Minh Lý, 2011. Phân tích tác động của các nhân tố ảnh hưởng đến hoạt động kinh doanh của các doanh nghiệp vừa và nhỏ ở Thừa Thiên Huế. Tạp chí Khoa học và Công nghệ Đại Học Đà Nẵng. 2(43): 151-157.

Simsek, Z., 2004. CEO tenure and organizational performance: Testing a non-linear intervening model. Academy of Management Annual Meeting Proceedings. 2004(1): 1-6.

Smith, N., Smith, V. and Verner, M., 2006. Do women in top management affect firm performance? A panel study of2,500 Danish firms. International Journal of Productivity and Performance Management. 55(7): 569-593.

Tabachnick, B. G., and L. S. Fidell., 1996. Using multivariate statistics. New York: HarperCollins

Trương Đông Lộc và NguyễnĐức Trọng, 2010. Hiệu quả sản xuất kinh doanh của các doanh nghiệp vừa và nhỏ ở Đồng bằng sông Cửu Long. Tạp chí Công nghệ Ngân hàng. 50: 11-19.

Woldie, A., Leighton P., and AdesuaA., 2008. Factors influencingSmall and Medium Enterprises (SMEs): an exploratory study of owener/manager and firm characteristics. Journal of Management Devolopment. 17(4):245-257.

WoodhouseA., 2006. Social capital and economic development in regionalAustralia: A case study. Journal of Rural Studies. 22(1): 83-94.

Yasser Q.R., 2012. Affectsof female directors on firmsperformance inPakistan. Modern Economy. 3(7): 817-825.