Phạm Công Hữu * ThẠch NgỌc TuẤn

* Tác giả liên hệ (pchuu@ctu.edu.vn)

Abstract

The school drop-out of Khmer students has affected sustainable society development in rural areas. The main objective of the study is to investigate causes, influential factors and possible sulutions in order to improve the school drop out of Khmer students. Information and data were collected by Focus Group Discussion, Semi-Structured Interview and Household suvey and also analyzed by descriptive statistics, multi-variables regression and matrix SWOT analysis. The study found that the main causes of school drop out of Khmer students were mainly in household ’s hard economy, non-learning motivation, poor capacity of learning, non-full care of parents, low investment in education, learning material insufficiency and unhealthiness. Influential factors on the shool drop out of Khmer students were low education of parents, many dependent labors, low incomes, old age of parents, far-away migration for finding jobs of parents, poor Vietnamese, non-full care of parents and unhealthiness Therefore, there must be further researches to find possible sollutions in order to overcome the consequences of school drop-out of Khmer students.
Keywords: Education, causes of school drop-out Khmer Ethnics, influential factors

Tóm tắt

Sự bỏ học của học sinh dân tộc Khmer đã và đang ảnh hưởng đến phát triển xã hội bền vững ở các vùng nông thôn. Mục tiêu chính của nghiên cứu là điều tra nguyên nhân, nhân tố ảnh hưởng và đề xuất giải pháp cải tiến sự bỏ học của học sinh dân tộc Khmer. Thông tin và số liệu được thu thập bằng phương pháp thảo luận nhóm tập trung, phỏng vấn bán cấu trúc và điều tra nông hộ,được phân tích bằng phương pháp thống kê mô tả, hồi quy tương quan đa biến và ma trận SWOT. Nghiên cứu đã tìm thấy: nguyên nhân bỏ học của học sinh dân tộc Khmer là hộ kinh tế khó khăn, không có động cơ học tập và học lực yếu/kém, thiếu sự quan tâm của cha mẹ, đầu tư giáo dục thấp, thiếu phương tiện học tập và sức khỏe yếu. Các nhân tố ảnh hưởng đến sự bỏ học của học sinh dân tộc Khmer là học vấn của cha và mẹ thấp, có nhiều lao động phụ thuộc, thu nhập thấp, tuổi của cha và mẹ cao, cha và mẹ phải đi làm ăn xa, tiếng Việt kém, thiếu sự quan tâm của cha mẹ và sức khoẻ yếu. Vì vậy, cần có nghiên cứu sâu hơn để tìm giải pháp khả thi để khắc phục các hậu quả bỏ học của học sinh dân tộc Khmer trong tương lai.
Từ khóa: Dân tộc Khmer, Giáo dục, Nguyên nhân bỏ học, Nhân tố ảnh hưởng.

Article Details

Tài liệu tham khảo

Baruah, S.R and Goswami, U,, 2012. Factors influencing school dropouts at the primary level. International Journal of Farm Sciences 2 (1) : 141-144.

Bellon, M.R., 2001. Participatory Research Methods for Technology Evaluation: A Manual for Scientists Working with Farmers. Mexico, D.F.: CIMMYT.

Chirteş, G., 2010. A case study into tha causes of school drop out. Acta Didactica Nopocensia, Vol 3. No 4. http://dppd.ubbcluj.ro/adn/article_3_4_3.pdf. Truy cập ngày 05/04/2015.

Cornwal, A and Jewkes, R., 1995. What is participatory research? Else.let Science Lid. Vol .lh No 12. 1667- 1676.

Đặng Thị Hải Thơ, 2010. Nghiên cứu tài liệu nguyên nhân bỏ học ở trẻ em Việt Nam từ 11 – 18 tuổi. http://rtccd.org.vn/wp-content/uploads/2015/08/24_Report-Children-dropout-VIE-final-17Nov2010.pdf. Truy cập ngày 05/04/2015.

Lê Thị Bích Ngân, 2011. Các giải pháp khắc phục tình trạng bỏ học của học sinh người đồng bào dân tộc thiểu số ở huyện Kon Rẩy, tỉnh Kon Tum. Luận văn Thạc sĩ Kinh tế. Đại Học Đã Nằng.

Shahidul, S. M. and Karim, A. H. M. Z, 2015. Factors contributing to school dropout among the girls: a review of literature. European Journal of Research and Reflection in Educational Sciences. Vol. 3 No. 2. ISSN 2056:5852.

Simuforosa, M and Rosemary, N., 2015. Causal Factors Influencing Girl Child School Drop Out: A Case Study of Masvingo District Secondary Schools. Journal of Educational Policy and Entrepreneurial Research (JEPER). Vol.2, 51-57.

Tổng cục Thống kê, 2010. Tổng điều tra dân số và nhà ở năm 2009. Tại địa chỉ: http://www.gso.gov.vn. Truy cập ngày 02/10/2014.