Nguyễn Thị Bảo Châu * , Ong Thị Ến Nga Nguyễn Quốc Nghi

* Tác giả liên hệ (baochau@ctu.edu.vn)

Abstract

This study is aimed to determine the factors affecting the attractiveness of tourism resources in Phong Dien district, Can Tho city. Research data from the study were collected from 116 domestic and foreign tourists visitting and experiences in Phong Dien district. The methods of exploratory factor analysis (EFA) and multiple regression (MLR) were used. The study results showed that there are 4 factors affecting the attractiveness of tourism resources in Phong Dien including: value of history, value of spirituality, value of arts and value of ecology. The value of history, in particular, is the highest impact factor to the appeal of tourism resources in Phong Dien district.
Keywords: Attractiveness, Phong Dien district, tourism resources

Tóm tắt

Mục tiêu của nghiên cứu là xác định các nhân tố ảnh hưởng đến sự hấp dẫn của tài nguyên du lịch (TNDL) huyện Phong Điền, thành phố Cần Thơ. Số liệu của nghiên cứu được thu thập từ 116 du khách trong và ngoài nước đến tham quan và trải nghiệm du lịch Phong Điền. Thông qua ứng dụng mô hình phân tích nhân tố (EFA) kết hợp phân tích hồi quy đa biến (MLR), nghiên cứu cho thấy có 4 nhân tố ảnh hưởng đến sự hấp dẫn của TNDL huyện Phong Điền là: Giá trị lịch sử, Giá trị tâm linh, Giá trị nghệ thuật và Giá trị sinh thái. Trong đó, nhân tố Giá trị lịch sử có tác động mạnh nhất đến sự hấp dẫn của TNDL huyện Phong Điền.
Từ khóa: Sự hấp dẫn, tài nguyên du lịch, huyện Phong Điền

Article Details

Tài liệu tham khảo

Akgoz, Erkan, 2014. Sustainable Tourism and Use of Local Resources as Touristic Products: The Case of Beysehir, International Journal of Research in Business and Social Science. 3.1 (2014): 106-107.

Chris Cocklin, 1989. Methodological Problems in Evaluating Sustainability, Environmental Conservation. 16(04): 343 - 351.

Chu Nguyễn Mộng Ngọc, Hoàng Trọng, 2008. Phân tích dữ liệu nghiên cứu với SPSS. NXB Thống kê. TP. Hồ Chí Minh, 294.

Hair, William C. Black, Barry J. Babin, Rolph E. Anderson, 2006. Multivariate data analysis. Seventh Edition. Upper Saddle River. NJ [etc.] : Pearson Prentice Hall, 816.

Julianna Priskin, 2000. Assessment of natural resources for nature-based tourism: the case of the Central Coast Region of Western Australia. PhD thesis. The University of Western Australia. Western Australia, Australia.

Mai Văn Nam, 2008. Kinh tế lượng (Econometrics). NXB Văn hóa Thông tin, TP. Hồ Chí Minh, 153.

Mirela Mazilu, Amalia Bawdită, 2014. Certainties and Uncertainties in the Development of a Rural Tourism Destination. The Case of Oltenia Region, Romania. Journal of settlements and spatial planning. 3 (2014): 71-80.

Nasing Phra Thanuthat, Chamnan Rodhetbhai, Ying Keeratiburana, 2014. A model for the Management of Cultural Tourism at Temples in Bangkok Thailand. Journal of Asian Culture and History. 6.2 (2014): 242-254.

Nguyễn Đình Thọ, 2011. Phương pháp nghiên cứu khoa học trong kinh doanh. NXB Lao động Xã hội, TP. Hồ Chí Minh.

Nguyễn Hồng Giáp, 2002. Kinh tế du lịch. NXB Trẻ, TP. Hồ Chí Minh.

Nunnally, J., 1978. Psycometric Theory. McGraw-Hill. New York, 701 pages.

Peterson, R., 1994. A Meta-Analysis of Cronbach’s Coefficient Alpha. Journal of Consumer Research, 21.2: 381-391.

Slater, S., 1995. Issues in Conducting Marketing Strategy Research. Journal of Strategic. 3.4: 257-270.

Weipeng and Limeng, 2014. The reconstruction of tourism resources evaluation model based on regression to the original meaning -Taking the tourism of the Silk Road in Gansu Province as example. Journal of Chemical and Pharmaceutical Research. 6(5):1631-1635.