Đỗ Xuân Hải * Nguyễn Văn Nở

* Tác giả liên hệ (dxhai@ctu.edu.vn)

Abstract

This article addresses the issues of length and structural construction of research article titles in Linguistics in Vietnamese. Systematic and careful examination of a corpus of 260 titles representing 260 research articles selected from 51 issues in two leading journals in Linguistics published between 2010 and 2012 in Vietnam led to data-based specifications of the two constructs under investigation. Due to the limited size and scope of the corpus, call for replication research is made by the researchers in the hope that findings of this study will be validated through further investigation into the same research topic by other researchers. Discipline-based and cross-disciplinary research agenda is also suggested.
Keywords: Research articles, titles, linguistics, corpus, journals

Tóm tắt

Trong bài viết này, chúng tôi xem xét và báo cáo độ dài cũng như cấu trúc phổ biến của tựa đề bài báo nghiên cứu ngành ngôn ngữ xuất bản bằng tiếng Việt trên khối liệu gồm  260 tựa đề trích ra từ 260 bài báo nghiên cứu đăng tải trên hai tạp chí chuyên ngành ngôn ngữ hàng đầu tại Việt Nam trong khoảng thời gian 2010 và 2012. Do số lượng và phạm vi khối liệu trong nghiên cứu này còn hạn chế, chúng tôi mong sẽ có những nghiên cứu lặp lại giúp xác nhận giá trị đúng đắn cho kết quả nghiên cứu của chúng tôi. Chúng tôi cũng đề nghị phát triển hướng nghiên cứu các nội dung này cho tựa đề bài báo nghiên cứu khoa học trong các chuyên ngành khác và giữa các chuyên ngành trong tiếng Việt.
Từ khóa: Bài báo nghiên cứu, tựa đề, ngôn ngữ học, khối liệu, tạp chí

Article Details

Tài liệu tham khảo

Adnan, Z., 2011. ‘Ideal-Problem-Solution’ (IPS) Model: A discourse model of research article introductions (RAIs) in education. Australian Review of Applied Linguistics, 34(1), 75-103.

Anthony, L., 2001. Characteristic features of research article titles in Computer Science. IEEE Transactions on Professional Communication, 44(3), 187-194.

Brett, P., 1994. A genre analysis of the results section of sociology articles. English for Specific Purposes, 13(1), 47-59.

Cheng, S. W., Kuo, C-W, & Kuo, C-H. 2012. Research article titles in applied linguistics. Journal of Academic Language & Learning, 6(1), A1-A14.

Day, R. A., 1979. How to write and publish a scientific paper. Michigan:Ann Arbor.160 pp.

Diệp Quang Ban, 2005a. Ngữ pháp tiếng Việt. Hà Nội: NXB Giáo dục. 671 pp.

Diệp Quang Ban, 2005b. Văn bản và liên kết trong tiếng Việt. Hà Nội: NXB Giáo Dục. 244 pp.

Đỗ Hữu Châu, 2006. Giáo trình từ vựng học tiếng Việt. Hà Nội: NXB Đại học Sư phạm.

Haggan, M. 2004. Research paper titles in literature, linguistics and science : dimensions of attraction. Journal of Pragmatics, 36, 293-317.

Hopkins, A. & Dudley-Evans, T., 1988. A genre-based investigation of the discussion sections in articles and dissertations. English for Specific Purposes, 7(2), 113-122.

Hữu Đạt, 2001. Phong cách học tiếng Việt hiện đại. Hà Nội: NXB ĐHQG Hà Nội. 338 pp.

Jalilifar, A. 2010. Writing titles in applied linguistics: A comparative study of theses and research articles. Taiwan International ESP Journal, 2(1), 29-54.

Jogthong, C., 2001. Research article introductions in Thai: genre analysis of academic writing. Unpublished doctoral dissertation, West Virginia University.

Kanoksilapatham, B., 2005. Rhetorical structure of biochemistry research articles. English for Specific Purposes, 24, 269-292.

Lim, J. M. H., 2006. Methods section of management research articles: A pedagogically motivated qualitative study. English for Specific Purpose, 25, 282-309.

Nguyễn Kim Thản, 1997. Nghiên cứu ngữ pháp tiếng Việt. Hà Nội: NXB Giáo dục.637 tr.

Nguyễn Văn Tuấn, 2011. Đi vào nghiên cứu khoa học. Tp. Hồ Chí Minh: NXB Tổng hợp Tp. Hồ Chí Minh. 305 pp.

Nwogu, K. N., 1997. The medical research paper: Structure and functions. English for Specific Purposes, 16(2), 119-138.

Phạm Thế Bảo, 2008. Viết một bài báo khoa học như thế nào? Tp. Hồ Chí Minh: NXB Lao Động – Xã Hội. 60 pp.

Pho Phuong Dzung, 2008. Research article abstracts in applied linguistics and educational technology: a study of linguistic realizations of rhetorical structure and authorial stance. Discourse Studies, 10(2), 231-250.

Ruiying, Y., & Allison, D., 2003. Moving from results to conclusions. English for Specific Purposes, 22, 365-385.

Samraj, B. 2002. Introductions in research articles: variations across disciplines. English for Specific Purposes, 21(1), 1-17.

Soler, V., 2007. Writing titles in science: An exploratory study. English for Specific Purposes, 26, 90-102.

Soler, V., 2011. Comparative and contrastive observation on scientific titles written in English and Spanish. English for Specific Purposes, 30, 124-137.

Swales, J., 1981. Aspects of article introductions. Birmingham: The University of Aston. 104 pp.

Swales, J., 1990. Genre analysis: English in academic and research settings. Cambridge: Cambridge University Press. 260 pp.

Swales, J. M., & Feak, C. B., 2004. Academic writing for graduate students: Essential tasks and skills. Michigan: The University of Michigan Press. 344 pp.

Trịnh Sâm, 2000. Tiêu đề văn bản tiếng Việt. Tp. Hồ Chí Minh: NXB Giáo Dục. 220pp.

Wang, Y., & Bai, Y., 2007. A corpus-based syntactic study of medical research article titles. System, 35, 388-399.