Trinh Quoc Lap *

* Corresponding author (tqlap@ctu.edu.vn)

Abstract

Some Western scholars have been argued that learner autonomy is a Western value. However, in this paper, the author claims that learner autonomy is not biased just to Western values and that Asian learners are not un-autonomous by nature. The educational systems in Asian countries have not created sufficient opportunities for their learners to be autonomous. Learner autonomy can be stimulated in a non-Western context such asViet Namby implementing self-regulated learning at the class-room level. The author will present the results of two empirical studies on stimulating learner autonomy in a Vietnamese context.
Keywords: self-regulated learning, cultural background

Tóm tắt

Tác giả của bài viết này cho rằng năng lực tự học không chỉ là một phẩm chất dành cho người học thuộc thế giới phương Tây, và về bản chất mà nói, sinh viên châu á không phái là không có năng lực tự học; hệ thống giáo dục ở các nước châu á chưa tạo đủ điều kiện để sinh viên phát triển năng lực tự học. Kết quả nghiên cứu của tác giả  bài viết này đã chứng minh rằng trong hoàn cảnh ViệtNamnăng lực tự học có thể được phát triển thông qua việc ứng dụng học tập tự điều chỉnh. 
Từ khóa: tự học, học tự điều chỉnh, nền tảng văn hóa

Article Details

References

Benson, P. (2001). Teaching and researching autonomy in language learning. Oxford: Oxford University Press.

Chan, V. (2001). Readiness for learner autonomy: What do our learners tell us? Teaching in Higher Education, 6(4), 505-518.

Cotterall, S. (1995). Readiness for autonomy: Investigating learner beliefs. System, 23(2), 195-206.

Dam, L. (2000). Why focus on learning rather than teaching. Dublin: Authentik.

Ho, J. & Crookall, D. (1995). Breaking the Chinese cultural traditions: Learner autonomy in language teaching. System, 23, 235-243.

Holden, B. & Usuki, M. (1999). Learner autonomy in language learning: A preliminary investiagtion. ERIC Document Reproduction Service No.ED 450581).

Johnson, et.al. (1998). Changing teacher role in the foreign language classroom. (ERIC Document Reproduction Service No. ED423676).

Lê Phước Lộc (2000). Lý luận dạy học. Đại học Cần Thơ.

Little, D. (2000). Learner autonomy: Why?: Multilingual Matters.

Littlewood, W. (1999). Defining and developing learner autonomy in East Asian contexts. Applied Linguistics, 20 (1), 71-94.

Nunan, D. (2000, November). Autonomy in language learning. Paper presented at ASOCOPI, Cartagena, Colombia.

Palfreyman, D. (2004). Introduction. In D. Palfreyman & R. C. Smith, Learner autonomy across cultures. Great Britain: Antony Rowe Ltd, Chippenham and Eastbourne.

Pintrich, P. R. (2000). The role of goal orientation in self-regulated learning. In M.Boekaerts, P.R. Pintrich, & M. Zeindner (Eds.). Handbook of self-regulation (pp. 452-494). San Deigo, CA: Academic Press.

Schunk, D. (2000). Learning theories: An educational perspective. New Jersey, NJ: Prentice-Hall.

Trinh, Q. L. & Rijlaarsdam, G. (2003, September). An EFL curriculum for learner autonomy: design and effects. Paper presented at the conference Independent Languauge Learning, Melbourne: Australia.

Trinh, Q. L. (2005). Stimulating learner autonomy in English language education: A curiculum innovation study in a Vietnamese context. Unpublished Ph.D disertation: University of Amsterdam.

Trinh, Q. L. (7/2006). Tạo năng lực học tập: Biện pháp nâng cao kết quả học tâp. Kỷ yếu Hội nghị khoa học và tổng kết chương trình Linkage Grant: Khoa Sư phạm, Đại học Cần Thơ.

Usuki, M. (2002). Learner autonomy: Learning from the students’ voice. (ERIC Document Reproduction Service No. ED 478 012).

Vanijdee, A. (2003). Thai distance English learners and learner autonomy. Open Learning, 18 (1), 75-84.

Vygotsky, L.S. (1978). Mind in society: The development of higher psychological processes. Boston: Harvard University Press.

Wendi, A. (2002). Learner development in language learning. Applied Linguistics, 23 (1), 32-35.

Zimmerman, B.J. & Martinez-Pons, M. (1986). Developing a structured interview for assessing student use of self-regulated learning strategies. American Educational Research Journal, 23, 614-628.

Yang, N. D. (1998). Exploring a new role for teachers: Promoting learner autonomy. System, 26, 127-135.