Bui Anh Tuan * , Truong Quoc Tuan , Nguyen Thi Minh Anh , Pham Vuong Dang Linh and Lam Minh Huy

* Corresponding author (batuan@ctu.edu.vn)

Abstract

Computational thinking is one of the fundamental thinking types. Meanwhile, STEM education is also showing as an effective model in teaching subjects related to fields of science, technology, engineering and mathematics (STEM) in universities. This study is aimed to consider students’ computational thinking based on the model of STEM education through Scratch at Can Tho University. A statistical analysis was conducted to evaluate the results of the survey.
Keywords: Computational thinking, STEM education, Scratch

Tóm tắt

Tư duy lập trình tính toán là một trong những tư duy nền tảng. Trong khi, giáo dục STEM cũng đang chứng tỏ là một mô hình hiệu quả trong đào tạo các ngành liên quan đến các lĩnh vực khoa học, công nghệ, kỹ thuật và toán học (STEM) trong các trường đại học. Nghiên cứu này xem xét tư duy lập trình tính toán của sinh viên dưới cách tiếp cận của mô hình giáo dục STEM thông qua phần mềm Scratch tại Trường Đại học Cần Thơ. Phân tích thống kê được sử dụng để đánh giá kết quả khảo sát.  
Từ khóa: Giáo dục STEM, Scratch, tư duy lập trình tính toán

Article Details

References

Bùi Anh Tuấn và Trương Quốc Tuấn, 2017. Tiếp cận mô hình giáo dục STEM trong dạy Toán ở bậc đại học: trường hợp bài toán Chậu cá. Kỷ yếu Hội nghị quốc tế “Giáo dục STEM cho phát triển đồng bằng sông Cửu Long”. 02/11/2017. Trường Đại học Cần Thơ. Thành phố cần thơ, 91-92.

Đỗ Văn Tuấn, 2014. Những điều cần biết vềgiáo dục STEM. Tạp chí Tin học và Nhà trường. 182. 4-7.

Bean, N.H., Weese, J., Feldhausen, R., and Bell, R.S., 2015. Starting from scratch: Developing a pre-service teacher training program in computational thinking. 2015 IEEE Frontiers in Education Conference (FIE).1-8.

MIT Media Lab (n.d). About Scratch, accessed on30/03/2018. Available from: https://scratch.mit.edu/about

Papert, Seymour, 1980. Mindstorms: Children, computers, and powerful ideas. New York: Basic

Reeve, E. M., 2015. Science, Technology, Engineering and Mathematics (STEM) education is here to stay. Utah State University. Utah, 98 pages.

Romeo, M., and Vallerand, V., 2016. Co-Creative Activities for 21st Century Kids. Accessed on 18 September 2018. Available from: https://www.slideshare.net/margarida.romero/romero-vallerand-2016-cocreative-activities-for-the-21st-century-kidsr02

Schwab, K., 2016. The Fourth Industrial Revolution: What it means, how to respond. Accessed on 18 September 2018. Available from:https://www.weforum.org/agenda/2016/01/the-fourth-industrial-revolution-what-it-means-and-how-to-respond/

Tsupros, N., Kohler, R., and Hallinen, J., 2009. STEM education: A project to identify the missing components. Intermediate Unit. 1: 11-17

Tuan, B.A., Pho, K.H., Huy, L.M., and Wong, W.K., 2019. STEMTech model inASEAN universities: An empirical research atCan Tho University. Journal of Management Information and Decision Sciences (JMIDS).22(2): 107-127.

Wing, Jeannette M, 2006. Computational thinking. Communications of the ACM, 49(3), 33-35.