Nguyen Thuy Vy *

* Corresponding author (vynt@vhu.edu.vn)

Abstract

The East Coast region of the Mekong Delta includes Tien Giang, Ben Tre, Vinh Long and Tra Vinh provinces. Although the region has a lot of tourism potentials, tourists and revenue from tourism activities are not commensurate with the tourism potential of each locality. Understanding the factors that constitute the ability to attract tourists is an important issue for the exploitation and promotion of tourism strengths. Based on the research model of Hu and Ritchie (1993) and primary data collectted from 164 questionnaires. The results of linear regression analysis show that the factors affecting the tourist attractability of the East Coast of the Mekong Delta Delta, from high to low levels of influence, are: natural factors, socio-culture factors and support characteristics.
Keywords: Mekong Delta’s eastern coastal, Tourism, Tourist attraction

Tóm tắt

Vùng liên kết du lịch các tỉnh Duyên hải phía Đông Đồng bằng sông Cửu Long (ĐBSCL) gồm các tỉnh: Tiền Giang, Bến Tre, Vĩnh Long và Trà Vinh. Tuy vùng có nhiều tiềm năng du lịch nhưng lượt du khách và doanh thu từ các hoạt động kinh doanh du lịch chưa tương xứng so với tiềm năng du lịch của từng địa phương. Hiểu được các yếu tố cấu thành khả năng thu hút du khách là vấn đề có ý nghĩa quan trọng đối với hoạt động khai thác và phát huy thế mạnh du lịch. Trên cơ sở mô hình nghiên cứu đề xuất kế thừa từ nghiên cứu của Hu and Ritchie (1993) kết hợp với dữ liệu sơ cấp thu được từ 164 phiếu trả lời hợp lệ. Kết quả phân tích hồi quy tuyến tính cho thấy, các yếu tố ảnh hưởng đến khả năng thu hút khách du lịch của vùng Duyên hải phía Đông ĐBSCL lần lượt theo mức độ ảnh hưởng từ cao đến thấp là: yếu tố tự nhiên, văn hóa xã hội và các đặc tính hỗ trợ.
Từ khóa: Du lịch, duyên hải phía Đông Đồng bằng sông Cửu Long, thu hút du lịch

Article Details

References

Aziz, A.,2002. An evaluation of the attractiveness ofLangkawi island as a domestic tourist destinationsbased on the importance and perceptions of different types of attractions. Michigan State University.

Bùi Thị Tám và Mai Lệ Quyên, 2012. Đánh giá khả năng thu hút du khách của điểm đến Huế. Tạp chí khoa học đại học Huế, 72(3): 295 – 305.

Gearing, C. E., Swart, W. W., and Var, T., 1974. Establishing a measure of touristic attractiveness. Journal of Travel Research, 12(4): 1-8.

Hair, J.F., Black, W.C., Babin, B.J., Anderson, R.E. and Tatham, R.L., 2006. Multivariate data analysis (Vol. 6). Saddle River, NJ: Prentice Hall.

Hu, Y., and Ritchie, J. B., 1993. Measuring destination attractiveness: A contextual approach. Journal of Travel Research, 32(2): 25-34.

Lê Thị Ngọc Anh và Trần Thị Khuyên, 2014. Đánh giá khả năng thu hút khách du lịch của điểm đến Đại Nội - Huế. Tạp chínghiên cứu và phát triển, 108(1): 22 – 24.

Mayo, E. J., and Jarvis, L. P., 1981. The psychology of leisure travel. Effective marketing and selling of travel services. CBI Publishing Company, Inc.

Nguyễn Thị Minh Nghĩa và Trần Hữu Tuấn, 2017. Các yếu tố ảnh hưởng đến khả năng thu hút khách du lịch nội địa của điểm đến Hội An. Tạp chí khoa học đại học Huế, 126(5): 29-39.

Page, S. and Connell, J., 2006. Tourism: A modern synthesis. Cengage Learning EMEA.

Rubies, B. E., 2001. Improving public-private sectors cooperation in tourism: A new paradigm for destinations. Tourism Review, 56(3/4): 38-41.

Sở Văn hóa – Thể thao và Du lịch Trà Vinh, 2018. Phát triển du lịch tiểu vùng duyên hải phía Đông ĐBSCL thế nào?, ngày truy cập 23/05/2019. Địa chỉ: https://www.dulichtravinh.com.vn/index.php/tin-tuc/tin-tuc-tong-hop/765-phat-trien-du-lich-tieu-vung-duyen-hai-phia-dong-dbscl-the-nao

Tasci, A.D. and Gartner, W.C., 2007. Destination image and its functional relationships. Journal of Travel Research, 45(4): 413-425.

Thủ tướng Chính phủ, 2016. Quyết định số 2227/QĐ-TTg, ngày 18/11/2016 về việc “Phê duyệt Quy hoạch tổng thể phát triển du lịch vùng đồng bằng sông Cửu Long đến năm 2020, tầm nhìn đến năm 2030”, ngày truy cập 23/05/2019. Địa chỉ: http://www2.chinhphu.vn/portal/page/portal/chinhphu/noidungquyhoachvung?_piref33_14751_33_14748_14748.strutsAction=ViewDetailAction.do&_piref33_14751_33_14748_14748.docid=4516&_piref33_14751_33_14748_14748.substract=

Vengesayi, 2003. A Conceptual Model of Tourism Destination Competitiveness and Attractiveness, Monash University.

World Tourism Organization, 2007. A practical guide to tourism destination management, accessed on 23 May 2019. Available from https://www.e-unwto.org/doi/book/10.18111/9789284412433