Trinh Thi Huong *

* Corresponding author (thihuong@ctu.edu.vn)

Abstract

Education in Vietnam has been in the period of comprehensive reform in terms of curriculum and instructional methods. The innovative curriculum of General Education focuses on developing learners’ competences, which stimulates changes in instructional approach from knowledge-transmission into knowledge-construction by self-studying. At primary education, there has been a considerable concern about which effective strategies should be used to help them acquire reading competences. The paper is aimed to make an overview introduction of a reading instruction model, called reciprocal teaching that is organized under a gradual release of responsibility in order to establish reading comprehension ability for primary school students.
Keywords: Gradual release of responsibility model, reading comprehension ability, scaffolding, reciprocal teaching

Tóm tắt

Giáo dục Việt Nam đang trong giai đoạn cải cách, đổi mới toàn diện cả về chương trình lẫn phương pháp giảng dạy. Chương trình Giáo dục phổ thông mới nhấn mạnh quan điểm dạy học phát triển năng lực cho người học nghĩa là việc dạy học sẽ chuyển từ cung cấp kiến thức sang dạy học sinh cách học. Trong môn Tiếng Việt ở cấp tiểu học, làm thế nào để dạy học sinh cách đọc vẫn là một câu hỏi lớn đối với giáo viên tiểu học. Bài báo giới thiệu khái quát phương pháp giảng dạy hội thoại được tổ chức theo mô hình chuyển giao kĩ năng và sự cần thiết của việc vận dụng phương pháp này trong dạy đọc nhằm phát triển năng lực đọc cho học sinh tiểu học.
Từ khóa: mô hình đọc hỗ trợ, năng lực đọc hiểu, hỗ trợ, phương pháp giảng dạy hội thoại, Gradual release of responsibility model, reading comprehension ability, scaffolding, reciprocal teaching

Article Details

References

Armbruster, Lehr, and Osborn, 2001. Put reading first: The Research building blocks for teaching children to read. Jessup, M D: Education Publishing Centre.

Bộ Giáo dục và Đào tạo, 2018. Thông tư số 32/2018/TT-BGD ĐT của Bộ Giáo dục và Đào tạo. Ban hành ngày 26/12/2018. Chương trình Giáo dục phổ thông Chương trình tổng thể.

Bộ Giáo dục và Đào tạo, 2018. Thông tư số 32/2018/TT-BGD ĐT của Bộ Giáo dục và Đào tạo. Ban hành ngày 26/12/2018. Chương trình Giáo dục phổ thông môn Ngữ văn.

Clark and Graves, 2005. Scaffolding students' comprehension of text.The Reading Teacher. 58(6): 570-580.

Cooper, 1993. Learning from Pupils’ Perspectives. Bjseonline submission Pack. 20(4): 129-133.

Duke and Pearson, 2002. Effective practices for developing reading comprehension.What research has to say about Reading Instruction. Third Edition. The Journal of Education Association: 205-242.

Fielding and Pearson, 1994. Reading comprehension: What work. Education Leadership. Vol. 51(5): 62-68.

Graves, Watts anđGraves, 1994. Essentials of classroom teaching: Elementary reading.Boston: Allyn & Bacon.

Harvey and Goudvis, 2007. Strategies that Work: Teaching comprehension for understanding and engagemen. Stenhouse Publishers, Education. 339 pages.

Keene, Zimmermann, 2007. Mosaic of thought: the power of comprehension strategy instruction. Second edition. Published Portsmouth, NH: Heinemann: 292 pages.

McLaughlin, Allen, 2002. Guided comprehension: A teaching model for grade 3-8. International Reading Association. N/A. 310 papes.

Oczkus 2003. Reciprocal Teaching atWork: Strategies forImproving Reading Comprehension. International Reading Association. 219 pages.

Palinscar, 1982. Improving the reading comprehension of Junior high students through the reciprocal teaching of comprehension – monitoring strategies. Unpublished Doctoral Dissertaion, University of Ilinois.

Palinscarand Brown, 1984. Reciprocal teaching of comprehension-fostering and comprehension-monitoring activities. Cognition and Instruction, 1(2): 117-175.

Pearson and Gallagher, 1983. The instruction of reading comprehension. Contemporary Educational Psychology. 8: 317-344.

Pearson and Fielding, 1991. Comprehension instruction. In Barr, Kamil, Mosenthal and Pearson (Eds.). Handbook of reading research. Voll. II :815-860.

Pressley, 2002b. Reading instruction that Work: The case for balanced teaching. Second Edition. New York: Guilford.

Rogoff, 1990. Apprenticeship in thinking.New York: Oxford University Press.

Vygotsky, 1978. Mind in society: The development of higher psychological processes. Cambridge, MA: Harvard University Press.

Wood, Bruner, Ross, 1976. The role of tutoring in problem solving.Journal of Child Psychology and Psychiatry. 17: 89-100.