Huynh Nhut Phuong * and Nguyen Thuy An

* Corresponding author (hnphuong@ctu.edu.vn)

Abstract

The study is aimed to investigate the drivers of intention to revisit of international and national tourists coming to Cantho city as a tour destination. The study’s purpose is to explore the influence of factors driving the tourists’ intention to revisit. As in quantitative studies, the methods of confirmation factors analysis (CFA), structural equation model (SEM) and bootstrapping method by roster were applied in figuring out the drivers of the revisit intention of tourists. The outcomes showed that tourists’ attitude has a significant positive influence on their intention whereas crimes relating to service price and safety affect negatively the tourists’ attitude. In addition, some solutions for controlling such tourist crimes were proposed.
Keywords: Attitude, Cantho city, revisit intention, SEM, tourist crime

Tóm tắt

Mục tiêu nghiên cứu của đề tài là phân tích các yếu tố thuộc điểm đến du lịch tác động đến ý định quay lại của du khách. Dữ liệu được thu thập bằng cách phỏng vấn 150 du khách nội địa và quốc tế đến du lịch ở thành phố Cần Thơ. Qua việc sử dụng các phương pháp phân tích nhân tố khẳng định (CFA), mô hình cấu trúc tuyến tính (SEM) và phương pháp ước lượng bootstrap, nghiên cứu đã chỉ ra được mối quan hệ thuận chiều giữa thái độ của du khách và ý định quay lại của họ, trong khi đó thái độ của du khách bị tác động tiêu cực bởi các tệ nạn liên quan đến giá cả và tệ nạn về an toàn, an ninh tại điểm đến du lịch. Ngoài ra, nghiên cứu có đề xuất một số giải pháp nhằm góp phần kiểm soát tệ nạn trong du lịch và các hướng nghiên cứu mới tiếp theo, bao gồm mở rộng cỡ mẫu quan sát và mở rộng khảo sát các địa điểm du lịch ở khu vực Đồng bằng sông Cửu Long để có sự so sánh vấn đề nghiên cứu của các vùng với nhau.
Từ khóa: SEM, tệ nạn trong du lịch, thái độ, thành phố Cần Thơ, ý định quay lại

Article Details

References

Ajzen, I., 1991. The theory of planned behavior. Organizational Behavior and Human Decision Processes. 50: 179–211.

Bhat, M.A., 2014. Safety and security perceptions: an empirical assessment of tourists in Kashmir. Journal of Services Research. 13(2): 131 – 144.

Brunt, P., & Shepherd, D., 2004. The influence of crime on tourist decision-making: Some empirical evidence. Tourism (13327461). 52(4): 317-328.

Chen, C. F., & Tsai, D., 2007. How destination image and evaluative factors affect behavioral intentions?. Tourism management. 28(4): 1115-1122.

Churchill Jr, G.A, 1979. A paradigm for developing better measures of marketing constructs. JMR, Journal of Marketing Research. 16(1): 64-73.

Dương Quế Nhu, Nguyễn Tri Nam Khang và Lương Quỳnh Như, 2013. Tác động của hình ảnh điểm đến Việt Nam đến dự định quay trở lại của Du khách Quốc tế. Tạp chí khoa học Trường Đại học Cần Thơ. 27: 1-10.

Friendly, M., 2008. Exploratory and Confirmatory Factor Analysis, accessed on 10 March 2008. Available from http://www.math.yorku.ca/SCS/Courses/factor.

Garg, A., 2015. Travel risks vs tourist decision making: A tourist perspective. International Journal of Hospitality & Tourism Systems. 8(1): 1- 9.

George, R., 2010. Visitor perceptions of crime-safety and attitudes towards risk: The case of Table Mountain National Park, Cape Town. Tourism Management. 31(6): 806-815.

Hair, J.F., Black, W.C., Babin, B.J., Anderson, R.E., 2010. Multivariate Data Analysis: A Global Perspective, Seventh Edition. Pearson Prentice Hall. New Jersey, 739 pages.

Hồ Thanh Thảo, 2014. Nghiên cứu sự hài lòng và ý định quay lại về của du khách Nga đối với thành phố Nha Trang. Luận văn thạc sĩ. Trường Đại học Nha Trang. Thành phố Nha Trang.

Hoàng Trọng và Chu Nguyễn Mộng Ngọc, 2008. Thống kê ứng dụng trong kinh tế - xã hội. Nhà xuất bản Thống kê. Hà Nội, 520 trang.

Holcomb J., & Pizam A., 2004. Do incidents of Theft at Tourist Destinations Have a Negative Effect on Tourists’ Decision to Travel to Affected Destination?. In: Y. Mansfeld and A. Pizam, (Ed. 2011). Tourism, Security & Safety: From Theory to Practice. Routledge. New York, pp: 105- 123.

Hu, L., & Bentler, P.M., 1999. Cutoff criteria for fit indexes in covariance structure analysis: conventional criteria versus new alternatives. Structural Equation Modeling. 6(1): 1-55.

Huang, S.S., & Hsu, H.C., 2009. Effect of travel motivation, past experience, perceived constraint, and attitude on tourist revisit intention. Journal of travel research: a quarterly publication of the travel and tourism Research Association. 48(1): 29 – 44.

Jang, S. S., & Feng, R., 2007. Temporal destination revisit intention: The effects of novelty seeking and satisfaction. Tourism management. 28(2): 580-590.

Joynathsing, C., & Ramkissoon, H., 2010. Understanding the behavioral intention of European tourists. Paper presented at Conference on International Research Symposium in Service Management, Le Meridien Hotel, Mauritius, August 2427.

MacCallum, R.C., Browne, M.W., Sugawara, H.M., 1996. Power analysis and determination of sample size for covariance structure modeling. Psychological Methods. 1(2): 130-49.

Mai, N.K., Huynh, T.T.H., 2014. The influences of push and pull factors on the international leisure tourists’ return intention to Ho Chi Minh City, Vietnam - A mediation analysis of destination satisfaction. International Journal of Trade, Economics and Finance. 5(6): 490 – 496.

Mawby, R. I., Brunt, P., Hambly, Z., 2000. Fear of crime among British holidaymakers. British Journal of Criminology. 40(3): 468-479.

Morgan, N. J., Pritchard, A., Piggott, R., 2003. Destination branding and the role of the stakeholders: The case of New Zealand. Journal of Vacation Marketing. 9(3): 285-299.

Nunnally, J.C., & Bernstein, I.H., 1994. Psychometric Theory, Third Edition. McGraw-Hill. New York, 752 pages.

Peter, J. P., 1979. Reliability: A review of psychometric basics and recent marketing practices. JMR, Journal of Marketing Research. 16(1): 6.

Schumacker, R.E. & Lomax, R.G. 2004. A Beginner’s Guide to Structural Equation Modeling, Second Edition. Lawrence Erlbaum Associates, Mahwah. New Jersey, 480 pages.

Selby, M., Selby, H., Botterill, D., 2010. Tourism, Image and Fear of Crime. In Botterill, D. & Jones, T. (Eds.) Tourism and Crime: Key Themes. Goodfellow Publishers LTD. Oxford, pp.187-214.

Thiumsak, T., & Ruangkanjanases, A.,2016. Factors Influencing International Visitors to Revisit Bangkok, Thailand. Journal of Economics, Business and Management. 4(3): 220-230.

Thomas, B., & Quintal, V., 2010. Conceptualising predictors of attitudes toward and revisit intentions to a winescape. Marketing Insights; School of Marketing Working Paper Series: no. 2010003, Curtin University of Technology, School of Marketing. Available from http://espace.library.curtin.edu.au/R?func=dbin-jump-full&local_base=gen01-era02&object_id=144927

Zhou, L., 2005. Destination attributes that attract international tourists to Cape Town. Doctoral dissertation. University of the Western Cape, Republic of South Africa.