Ngo My Tran * and Le Thi Hong Van

* Corresponding author (nmtran@ctu.edu.vn)

Abstract

This study is aimed to examine the factors affecting the customers’ repurchase of line transportation in Can Tho city. Research data were collected on 312 passengers living in Can Tho city. The main methods used in this study include exploratory factor analysis (EFA), confirmatory factor analysis (CFA) and structural equation modeling (SEM). The results indicated that convenience satisfaction directly and positively affects customers’ loyalty. Convenience satisfaction has also a direct and positive effect on customers’ repurchase. Besides, the relationship between convenience satisfaction and customers’ repurchase is positively moderated by customer loyalty. Price, habit and loyalty have a positive and direct impact on customers’ repurchase of line transportation. In particular, price and habit are the most influent factors on the customers’ repurchase of line transportation. Moreover, the results showed that the relationship between service satisfaction and customers’ repurchase is positively moderated by customer loyalty. Based on these results, some policy recommendations were proposed for transport companies in Can Tho to increase the customers’ repurchase of line transportation.
Keywords: CFA, line transportation, repurchase, SEM

Tóm tắt

Mục tiêu của nghiên cứu là phân tích các nhân tố ảnh hưởng đến quyết định tái sử dụng dịch vụ vận tải hành khách theo tuyến tại thành phố Cần Thơ. Nghiên cứu tiến hành khảo sát 312 hành khách trên địa bàn thành phố. Các phương pháp phân tích chính được sử dụng là phân tích nhân tố khám phá (EFA), phân tích nhân tố khẳng định (CFA) và mô hình cấu trúc tuyến tính (SEM). Kết quả nghiên cứu cho thấy hài lòng tiện lợi tác động trực tiếp và thuận chiều đến lòng trung thành; hài lòng tiện lợi tác động trực tiếp và thuận chiều đến quyết định tái sử dụng. Bên cạnh đó, hài lòng tiện lợi còn có tác động gián tiếp đến quyết định tái sử dụng dịch vụ thông qua lòng trung thành. Các nhân tố giá, thói quen và trung thành có ảnh hưởng trực tiếp và thuận chiều đến quyết định tái sử dụng. Đặc biệt, nhân tố giá và thói quen có ảnh hưởng mạnh mẽ nhất đến quyết định tái sử dụng. Kết quả nghiên cứu còn cho thấy hài lòng phục vụ không tác động trực tiếp đến quyết định tái sử dụng mà tác động gián tiếp thông qua lòng trung thành. Dựa trên kết quả nghiên cứu, một số khuyến nghị được đề xuất góp phần giúp các doanh nghiệp vận tải hành khách có thể đề ra những chính sách giúp khách hàng quay trở lại sử dụng dịch vụ.
Từ khóa: CFA, SEM, Tái sử dụng, Vận tải hành khách theo tuyến

Article Details

References

Bộ Giao thông Vận tải, 2011. Báo cáo tổng hợp điều chỉnh Chiến lược phát triển GTVT Việt Nam đến năm 2020 và tầm nhìn đến năm 2030.

Chrysochou, P. and Vassilev, B., 2010. Do Organic Labels Drive Repeat Purchase Loyalty? Investigating Reasons of Growth of the Danish Organic Food Market, Aarhus University.

Chrysochou, P., Krystallis. A. and Giraud, G., 2012. Quality assurance labels as drivers of customer loyalty in the case of traditional food products. Food Quality and Preference, 25(2): 156-62.

Corsi, A.M., Rungie, C. and Casini, L., 2011. Is the polarization index a valid measure of loyalty for evaluating changes over time? Journal of Product & Brand Management, 20(2): 111-20.

Hair, J.F., Anderson, R.E., Babin, B.J. and Black, W.C., (eds.), 2010. Multivariate Data Analysis. New Jersey: Prentice Hall

Hair, J.F., Black, W.C., Babin, B.J., Anderson, R.E. and Tatham, R.L., 2006. Multivariate Data Analysis. New Jersey: Prentice Hall

Harrison, P. & Shaw, R., 2004. Custommer satisfaction and post purchase intentions: exploratory study of museum visitor. International Journal of Arts Management, 6 (2): 23.

Hawkins, D.I., Best R.J. and Coney K.A., (eds.), 1998. Consumer Behaviour, Building Marketing Strategy. Irwin: McGraw-Hill.

Hellier, P.K., Geursen, G.M., Carr, R.A., and Rickard, J.A., 2003. Customer repurchase intention: A general structural equation model. Deakin Research Online.European Journal of Marketing, 37(11):1762-1800.

Hồ Huy Tựu & Trần Thị Ái Cẩm, 2012. Ý định quay lại và truyền miệng tích cực của du khách quốc tế đối với Nha Trang. Tạp chí Phát triển kinh tế, 262: 55-62.

Jarvis, W., Rungie, C. and Lockshin, L., 2007. The polarisation method for merging data files and analysing loyalty to product attributes, prices and brands in revealed preference. International Journal of Market Research, 49(4): 489-513.

Jones, T.O. and Saccer, W.E., 1995. Why sactified customer defect. Havard Bussiness Review, 73: 88-99.

Kim, H.W. and Gupta, M., 2009. A comparison of purchase decision calculus between potential and repeat customers of an online store. Decision Support Systems, 47: 477–487.

Kotler, P., 1978. Atmospherics as a marketing tool. Journal of Retailing, 49: 48-64.

Kotler, P., Bowen, J. and Maken, J., 2003. Marketing for hospitality and tourism. New Jersey: Prentice-Hall.

Kumar, V., Ghosh, A., and Telliset, G., 1992. A Decomposition of Repeat Buying: Manufactured in the Netherlands Marketing Letters, 3(4): 407-417.

Kumar, V., Ghost, A., Tellis. G.J., 1992. A Decomposition of Repeat Buying.Marketing Letters, 3(4): 407-417.

Nguyễn Công Tiến, 2011. Những đặc trưng du lịch thu hút du khách quốc tế đến tham quan Đà Nẵng. Tạp chí Phát triển kinh tế xã hội Đà Nẵng, 15: 15-20.

Nguyễn Đình Thọ và Nguyễn Thị Mai Trang, 2008. Nghiên cứu khoa học Marketing - Ứng dụng mô hình cấu trúc tuyến tính SEM. Thành phố Hồ Chí Minh: Nhà xuất bản Đại học Quốc gia TP.HCM.

Nguyễn Thu Thủy, 2010. Tác động của cung ứng du lịch đến quyết định quay lại Nha Trang của du khách nội địa. Tạp chí Khoa học và Công nghệ Đại học Đà Nẵng, 5(40): 253-262.

Pantouvakis, A., and Lymperopoulos, K., 2008. Customer satisfaction and loyalty in the eyes of new and repeat customers Evidence from the transport sector. Managing Service Quality, 18: 623-643.

Paul, M., Hennig-Thurau, T., Gremler, D., Gwinner, K., and Wiertz, C., 2009. Toward a theory of repeat purchase drivers for consumer services. Journal of the Academy of Marketing Science, 37:215-237.

Reichheld F.F., 1996. The Loyalty Effect. Harvard Business School Press.

Steenkamp J.B., and Van Trijp H.C.M., 1991. The use of LISREL in validating marketing constructs. International Journal of reseach in Marketing, 8(40): 283-99.

Stewart, T., 1997. Intellectual Capital: The New Wealth of Organizations. New York: Nicholas Brealey Publishing

Yeoh, E., and Chan, J.K.L., 2011. Malaysian Low Cost Airlines: Key Influencing Factors on Customers' Repeat Purchase Intention.World Applied Sciences Journal. 12: 35-43.

Zeithaml, V., Berry, L, and Parasuraman, A., 1996. The Behavioral Consequences of Service Quality, Journal of Marketing, 60(2): 31-46.