Tran Ai Ket * and Thai Thanh Thoang

* Corresponding author (taket@ctu.edu.vn)

Abstract

This study aimed to identify factors affecting access to consumer credit at commercial banks of households in Can Tho City, Vietnam. The study used  Probit model to determine the factors affecting access to consumer credit in commercial banks of the households, and used Tobit regression model to determine the factors affecting the consumer credit quantity of the households in Can Tho City. The analytical results showed that the educational level of the household, mortgage certificates of land use rights, area of land and the household income are factors that affected the ability of households to access consumer credit in commercial banks. The amount of consumer credit by households was affected by the following factors: education level of the household head, the land use rights, household income and term loans.
Keywords: Access to Consumer Credit, Households, Can Tho

Tóm tắt

Nghiên cứu này nhằm xác định các yếu tố ảnh hưởng tới tiếp cận tín dụng tiêu dùng ở ngân hàng thương mại của hộ gia đình trên địa bàn Thành phố Cần Thơ. Nghiên cứu sử dụng mô hình Probit để xác định các yếu tố ảnh hưởng đến khả năng tiếp cận tín dụng tiêu dùng ở ngân hàng thương mại của hộ gia đình, đồng thời thông qua mô hình hồi quy Tobit để xác định các yếu tố ảnh hưởng tới lượng vốn tín dụng tiêu dùng của hộ gia đình ở Thành phố Cần Thơ. Kết quả phân tích cho thấy, trình độ học vấn của chủ hộ, có thế chấp giấy chứng nhận quyền sử dụng đất, diện tích đất thuộc quyền sử dụng và thu nhập của hộ gia đình là những yếu tố ảnh hưởng tới khả năng tiếp cận tín dụng tiêu dùng ở ngân hàng thương mại của hộ gia đình. Lượng vốn tín dụng tiêu dùng của hộ bị ảnh hưởng bởi các yếu tố: trình độ học vấn của chủ hộ, diện tích đất thuộc quyền sử dụng, thu nhập của hộ gia đình và kỳ hạn vay vốn.
Từ khóa: Tiếp cận tín dụng tiêu dùng, hộ gia đình, Cần Thơ

Article Details

References

Attanasio, Orazio P. (1999). ‘‘Consumption.’’ In Handbook of Macroeconomics, vol. 1, ed. J. B. Taylor and M. Woodford. Amsterdam: Elsevier Science B.V.

Bertola, G. Disney, R. & Grant, C. (2006). The Economics of Consumer Credit Demand and Supply. The MIT Press Cambridge, Massachusetts London, England.

Chien, Y. W. & DeVaney, S. (2001). The Effects of Credit Attitude and Socioeconomic Factors on Credit Card and Installment Debt. The Journal of Consumer Affairs, Vol. 35, No.1.

Deaton, Angus. 1992. Understanding Consumption. Oxford: Oxford University Press.

Hoff, K, Stiglitz, J.E (1993), Introduction: imperfect information and rural credit markets, World Bank Economic Review, Vol. 4.

Hawley, C. and K. Fujii. 1991. Discrimination in consumer credit markets. Eastern Economic Journal, Vol.17, No.1.

Keynes, J.M. (1936). The General Theory of Employment, Interest and Money. Macmillan Cambridge University Press, for Royal Economic Society in 1936.

Kim, H., and DeVaney, S. (2001), The Determinants of Outstanding Balances Among Credit Card Revolvers. Financial Counseling and Planning, Volume 12 (1).

Pearce, D. K. (1985), Rising Household Debt in Perspective, Economic Review, Federal Reserve Bank of Kansas City.

Stiglitz, J. E., and Weiss, A. (1981). ‘‘Credit Rationing in Markets with Imperfect Informa- tion.’’ American Economic Review 71 (June).

Zhu, D. & De'Armond, D. (2005). The Factors of Consumer Debt: A look at demographic, economic, and credit management variables among participants of the 2001 Consumer Expenditure Survey. Presented at Association for Financial Counseling and Planning Education, Scottsdale, Arizona.