Nguyễn Thị Ngọc Phúc *

* Tác giả liên hệ (ntnphuc@ctu.edu.vn)

Abstract

Innovating in teacher training request the educators to intensify learner’ experience. Based on a sum of the theory of experiential education and the field study consisted of surveying 31 lectures at 8 departments, indeed interview 7 department’s heads, and observing teaching process of 3 lectures of the School of Education, this article is to analyze the real situation of applying the experiential education theory of the lecturers at the School of Education  Most of the  headers and lecturers have understood and applied this theory to improve the student teacher’s professional competencies. Besides that, this study also pointed out a difference about awareness and application of experiential education of the lecturers between the group of methodology and the others. In general, the experiential education activities of the lecturers have been individually applied  and gotten some difficulties. Some of the associated solutions to improve the quality and efficiency of faculty' experiential education activities included updating the curriculum and upgrading lecturer’s competencies also managing the competent portfolio of the students.
Keywords: Experiential education, experiential education activity, experiential learning, real situation of student teacher training

Tóm tắt

Kết quả nghiên cứu nhằm làm rõ thực tiễn tổ chức dạy học trải nghiệm (DHTN) trong đào tạo giáo viên của đội ngũ giảng viên (GV) ở Khoa Sư phạm (KSP) Trường Đại học Cần Thơ. Bài báo dựa trên nghiên cứu lí luận về DHTN, khảo sát 31 GV, phỏng vấn 7 GV là cán bộ quản lí các bộ môn (BM) trực thuộc KSP (trưởng, phó trưởng bộ môn và tổ trưởng chuyên ngành, trong đó có BM Tâm lí - Giáo dục) kết hợp quan sát thực tế giảng dạy một số giờ học. Kết quả nghiên cứu cho thấy đa số GV (quản lí và giảng dạy) có nhận thức cơ bản về DHTN và thực hiện nhiều hoạt động thiết thực, giúp sinh viên (SV) phát triển các phẩm chất và năng lực nghề nghiệp dựa trên lí thuyết này. Bên cạnh đó, nghiên cứu cũng cho thấy có sự khác biệt về nhận thức cũng như thực tế vận dụng DHTN trong đào tạo giữa các GV, giữa nhóm GV tổ phương pháp và các tổ chuyên ngành khác ở KSP. Nhìn chung, các hoạt động DHTN còn mang tính riêng lẻ, chưa có sự kết nối và GV vẫn còn gặp một số khó khăn, cần có những biện pháp cơ bản về hoàn thiện chương trình đào tạo, nâng cao năng lực GV, quản lí chặt chẽ quá trình rèn luyện và phát triển năng lực của SV.
Từ khóa: Dạy học trải nghiệm, học qua trải nghiệm, Khoa Sư phạm Trường Đại học Cần Thơ, thực trạng đào tạo giáo viên

Article Details

Tài liệu tham khảo

Association of Experiential Education website, What is Experiential Education, accessed on 10-11-2017. Available from URL: http://www.aee.org/what-is-ee.

Báo điện tử Thái Nguyên, 2017. Trải nghiệm sáng tạo như thế nào cho hiệu quả? , Báo điện tử Thái Nguyên, ngày truy cập 21-06-2017. Địa chỉ: http://baothainguyen.org.vn/trang-in-246598.html

Bộ Giáo dục và Đào tạo, 2005. Nghị quyết số 14/2005/NQ-CP ngày 02/11/2005, Nghị quyết về đổi mới cơ bản và toàn diện giáo dục Đại học Việt Nam giai đoạn 2006 – 2020, ngày truy cập 24/11/2017. Địa chỉ: http://www.chinhphu.vn/portal/page/portal/chinhphu/hethongvanban?class_id=509&_page=4&mode=detail&document_id=14954

Nguyễn Thị Kim Dung và Nguyễn Thị Hằng, 2014. Một số phương pháp tổ chức hoạt động trải nghiệm sáng tạo cho học sinh phổ thông, ngày truy cập 25/11/2017. Địa chỉ: http://vncsp.hnue.edu.vn/ban-tron-giao-duc/article/137.aspx

Cao Cu Giac, Tran Thi Gai and Phan Thi Thanh Hoi, 2017. "Organizing the Experiential Learning Activities in Teaching Science for General Education in Vietnam", World Journal of Chemical Education. Vol 5(5), pp. 180-184.12.

Joplin L., 1995. "On defined experiential educaiton". In Warren Karen (Eds.). Theory of experiential educaiton. Asociasion Experiential Educaiton, 469 pages.

Tran Phi Hoang, Phan Kim Hoa, Nguyen Thi Mai Anh, Le Huu Phuoc, 2016. "Building Creative Experience Learning Environments for University Students in Economics and Social Sciences Sector in Viet Nam ", European Academic Research. Vol. IV, Issue 4: 3522-3544.

Karen W., Mitchell S. and Jasper S., 1995. The theory of Experiential Education. Kendall/Hunt Publishing Company. Dubuque, Iowa.

Kolb D. A., 1984. Experiential Learning: Experience as the Source of Learning and Development.Englewood Cliffs. NJ: Prentice Hall, 416. URL: http://www.learningfromexperience.com/images/uploads/process-of-experiential-learning.pdf

Kolb D. A., 2014. Experiential Learning: Experience as the Source of Learning and Development, Second Edition. FT press, 390 pages.

Kolb D. A. và Kolb A., 2005. "Learning Styles and Learning Spaces: Enhancing Experiential Learning in Higher Education", Academy of Management Learning & Education. Vol. 4 No. 2, pp. 193-212.

Kolb D. A., Boyzatzis R. E. và Mainemelis C., 2011. "Experiential learning theory: Previous research and new direction". In: Li-fang Zhang and Robert J. Sternberg (Eds.). Perspectives on Thinking, Learning, and Cognitive Styles. Routledge Taylor & Francis Group. New York, 227-247.

Lewis, L.H. and Williams, C.J., 1994. In Jackson, L. & Caffarella, R.S. (Eds.). Experiential Learning: A New Approach. Jossey-Bass. San Francisco, 5-16.

Michelle S. 2011, Best Practices in Experiential Learning, accessed on 25/11/2017. Available from URL: https://www.ryerson.ca/content/dam/lt/resources/handouts/ExperientialLearningReport.pdf

Moon J.A., 2004. A Handbook of Reflective and Experiential Learning, Theory and Practice. Frist edition. Routledge, 264 pages.

Nguyễn Thị Ngọc Phúc, 2018. Quan điểm, chu trình và đặc điểm của dạy học trải nghiệm. Tạp chí Dạy và học ngày nay. Số tháng 4/2018: 7-9.

Steve C., Pam M. and Bill P., 1995. "What is Experiential Education?". In Warren Karen, Sakofs Mitchell and Jr Jasper S.Hunt (Eds.) The Theory of Experiential Education. Association for Experiential Education, 227-238.

Svinicki M. D. and Dixon, 1987. "The Kolb Model Modified for Classroom Activities", College Teaching. Vol 35, No.4, 141-146.

The Pfeiffer Library, 1998. "Structured experiences, role plays, case studies, simulations andgames at pfeiffer & company", accessed on 25/11/2017. Available from URL http://home.snu.edu/~jsmith/library/body/v21.pdf

Trường Đại học Cần Thơ, Giới thiệu Khoa Sư phạm, ngày truy cập 25-12-2017. Địa chỉ: https://www.ctu.edu.vn/intro_det.php?mn=2&cid=44&p=4.

Lê Văn, 2017. Ai sẽ dạy học sinh trải nghiệm sáng tạo?, Vietnamnet, ngày truy cập 21-9-2017. Địa chỉ: http://vietnamnet.vn/vn/giao-duc/nguoi-thay/ai-se-day-hoc-sinh-mon-trai-nghiem-sang-tao-370447.html#inner-articlew.