Nguyễn Tiến Thức *

* Tác giả liên hệ (thucnguyentien@gmail.com)

Abstract

This study is to examines the impact of work motivation, workplace relationships, trust in the organization on job satisfaction of middle managers in Vietnam Southeast region’s industrial zones. This study employs both qualitative and quantitative methods including both pilot study and main study. The structural equation modeling (SEM) method is used to analyze the data. Testing results with a random sample size of 315 respondents show that (1) work motivation and workplace relationships positively impact on both trust in the organization and job satisfaction of middle managers, (2) trust in the organization positively impacts on job satisfaction of middle managers. The results also show that work motivation and workplace relationships are multidimensional constructs.
Keywords: Job satisfaction, middle managers, trust in the organization, work motivation, workplace relationships

Tóm tắt

Nghiên cứu này xem xét tác động của động cơ làm việc, mối quan hệ nơi làm việc, niềm tin vào tổ chức đối với sự hài lòng trong công việc của nhân viên quản lý cấp trung trong các khu công nghiệp tại khu vực Đông Nam bộ. Nghiên cứu sử dụng cả phương pháp nghiên cứu định tính và phương pháp nghiên cứu định lượng bao gồm nghiên cứu định lượng sơ bộ và nghiên cứu định lượng chính thức. Phương pháp mô hình cấu trúc tuyến tính (SEM) được sử dụng để phân tích dữ liệu. Kết   quả kiểm định trên mẫu gồm 315 đối tượng khảo sát với phương pháp chọn mẫu ngẫu nhiên  cho thấy (1) động cơ làm việc và mối quan hệ nơi làm việc tác động cùng chiều vào cả niềm tin vào tổ chức và sự hài lòng trong công việc của nhân viên quản lý cấp trung, (2) niềm tin vào tổ chức tác động cùng chiều vào sự hài lòng của nhân viên quản lý cấp trung. Kết quả kiểm định cũng cho thấy động cơ làm việc và mối quan hệ nơi làm việc là những khái niệm đa hướng.
Từ khóa: Động cơ làm việc, mối quan hệ nơi làm việc, niềm tin vào tổ chức, quản lý cấp trung, sự hài lòng trong công việc

Article Details

Tài liệu tham khảo

Adams, J.S., 1963. Toward an understanding of inequity. Journal of Abnormal Psychology. 67: 422-436.

Alderfer, C.P., 1969. An empirical test of a new theory of human needs. Organizational Behavior and Human Performance. 4(2): 142–75.

Akehurst, G., Comeche, J. M. and Galindo, M.A., 2009. Job satisfaction and commitment in the entrepreneurial SME. Small Business Economics. 32(3): 277-289.

Auer Antoncic, J. and Antoncic, B., 2011. Employee satisfaction, intrapreneurship and firm growth: A model. Industrial Management & Data Systems. 111(4): 589-607.

Bentler, P.M. and Bonett, D.G., 1980. Significane tests and goodness of fit in the analysis of covariance structures. Psychological Bulletin. 88(3): 588-606.

Cheung, M.F., Wu, W.P., Chan, A.K. and Wong MM., 2009. Supervisor–Subordinate Guanxi and Employee Work Outcomes: The Mediating Role of Job Satisfaction. Journal ofBusiness Ethics. 88: 77–89.

Costigan, D.R., Itler, S.S. and Berman, J.J., 1998. A Multi-dimensional Study of Trust in Organizations. Journal of Managerial Issues, 10(3): 303–317.

Dopson, S. and Stewart, R., 2001. What is happening to middle management?.British Journal of Management, 1(1): 3–16.

Đỗ Vũ Phương Anh, 2016. Nghiên cứu ứng dụng khung năng lực vào đánh giá nhân sự quản lý cấp trung trong doanh nghiệp ngoài quốc doanh Việt Nam. Luận án tiến sĩ. Đại học Kinh tế - Đại học quốc gia Hà Nội. Thành phố Hà Nội.

Hackman, J.R, and Oldham, G.R., 1974. The Job Diagnosis Survey: An Instrument for the Diagnosis of Jobs and the Evaluation of Job Redesign Project. Technical Report No. 4, Department of Administrative Sciences, Yale University, USA.

Hartel, C. and Johnson, M., 2014. Engaging Middle Managers for Positive Organisational Change. Australian Institute of Management. 1-32.

Herzberg, F., Mausner, B., Snyderman, B.B., 1959. The Motivation to Work (2nd ed.), New York: John Wiley.

Hoàng Trọng và Chu Nguyễn Mộng Ngọc, 2005. Phân tích dữliệu nghiên cứu với SPSS. Nhà xuất bản Thống kê. Thành phố Hồ Chí Minh, 349 trang.

Hon, A.H.Y., Lu, L., 2010. The mediating role of trust between expatriate procedural justice and employee outcomes in Chinese hotel industry, International Journal of Hospitality Management. 29(4): 669–676.

Hope, O.L.E., 2010. The politics of middle management sensemaking and sensegiving. Journal of Change Management. 10(2) June: 195-215.

Karatepe, M.O. and Kilic, H., 2007. Relationships of supervisor support and conflicts in the work–family Interface with the selected job outcomes of frontline employees. Tourism Management. 28(1): 238–252.

Kumarasinghe, S., 2011. The Role and Perceptions of Middle Managers and Their Influence on Business Performance: The Case of Sri Lanka. International Business Research. 3(4): 1 – 14.

Kuyvenhoven, R., and Buss, W. C., 2011. A normative view of the role of middle management in the implementation of strategic change. Journal of Management and Marketing Research. 8 (September): 1–15.

Locke, E.A., and Latham, G.P., 2004. What should we do about motivation theory? Six recommendations for the twenty-first century. Academic management. 29(3): 388- 404.

Loi, R., Lai, J.Y. and Lam, L.W., 2012. Working under a committed boss: A test of the relationship between supervisors’ and subordinates’ affective commitment. TheLeadership Quarterly. 23(3): 466–475.

Maslow, A.H., 1943. A theory of human motivation. Psychological Review. 50(4): 370-396.

McClelland, D., 1988. Human Motivation. Cambridge University Press.

McCauley, D.P. and Kuhnert, K.W., 1992. A theoretical review and empirical investigation of employee trust. Public Administration Quarterly. 6(2): 265–285.

Ngah, H.C., Musa, M.F., Rosli, Z.N., et al., 2013. Leadership Styles of General Managers and Job Satisfaction Antecedent of Middle Managers in 5-Star Hotels in Kuala Lumpur, Malaysia. Asian Social Science. 9(15): 220 – 226.

Nguyễn Đình Thọ, 2011. Nghiên cứu khoa học Marketing, ứng dụng mô hình cấu trúc tuyến tính SEM. NXB Lao động – Xã hội. Thành phố Hồ Chí Minh, 487 trang.

Nguyễn Đình Thọ, 2015. Nghiên cứu thịtrường. Nhà xuất bản kinh tếThành phố Hồ Chí Minh. Thành phố Hồ Chí Minh, 259 trang.

Smith, P.C., Smith, O.W. and Rollo, J., 1975. Factor Structure for Blacks and Whites of the Job Descriptive Index and Its Discrimination of Job Satisfaction. Journal of Applied Psychology. 74: 99-100.

Spector, P.E., 1997. Job Satisfaction: Application, Assessment, Causes, and Consequences. Sage Publications. California, 104 pages.

Tepeci, M., 2001. The effect of personal values, organizational culture, and personorganization fit on individual outcomes in the restaurant industry. Ph.DDissertation. The Pennsylvania State University. Pennsylvania State.

Vroom, V.H., 1964. Work and motivation, Oxford. England: Wiley.