Nguyễn Đình Hiển * , Đỗ Văn Nhơn PhạM Thi Vương

* Tác giả liên hệ (ndhien@nomail.com)

Abstract

Application knowledge representation for intelligent systems is a development trend in education, especially in science technology engineering and math education. In the mathematical foundation of higher education, linear algebra is an important course. This course includes the knowledge about matrices, linear equations systems, and vector spaces. In this paper, a method for representing the knowledge domain about linear algebra is proposed. It includes three sub-domains: matrices, linear equations systems, and vector spaces. Each domain is represented by model of computational objects knowledge base. These sub-domains have been researched to combine their knowledge for solving the classes of problems in linear algebra. Based on this knowledge base, an intelligent problem solver for this course in technical universities has been built. This program can solve common exercises. Its solutions are readable, step-by-step, and alike human method.
Keywords: Automated reasoning, intelligent problem solver, knowledge engineering, knowledge representation

Tóm tắt

Hiện nay, việc ứng dụng các phương pháp biểu diễn tri thức trong xây dựng các hệ thống giáo dục thông minh đang là một trong những xu thế phát triển, đặc biệt là trong giáo dục về STEM. Trong kiến thức toán cơ sở ở bậc đại học và cao đẳng, Đại số tuyến tính là một môn học rất quan trọng. Các kiến thức về ma trận, hệ phương trình tuyến tính và không gian vector là các kiến thức toán học nền tảng cho sinh viên. Trong bài báo này, chúng tôi sẽ nghiên cứu và đề xuất một mô hình biểu diễn tri thức Đại số tuyến tính. Miền tri thức này sẽ được phân thành ba miền tri thức: tri thức về ma trận, tri thức về hệ phương trình tuyến tính và tri thức về không gian vector. Trên cơ sở các miền tri thức này, chúng tôi nghiên cứu việc phối hợp các miền tri thức để giải quyết các lớp bài toán trong kiến thức về Đại số tuyến tính. Từ đó, chúng tôi xây dựng một hệ hỗ trợ giải toán tự động môn Đại số tuyến tính ở chương trình toán cao cấp bậc đại học cho khối ngành kỹ thuật. Chương trình có thể giải được các dạng bài tập thường gặp trong quá trình học. Lời giải chương trình rõ ràng, từng bước, tương tự như cách giải của con người.
Từ khóa: Biểu diễn tri thức, công nghệ tri thức, hệ giải bài toán thông minh, suy diễn tự động

Article Details

Tài liệu tham khảo

Noy, N. and McGuinness, D. (Eds), 2013. Final Report on the 2013 NSF Workshop on Research Challenges and Opportunities in Knowledge Representation, National Science Foundation Workshop Report.

Baader, F., Horrocks, I., Lutz, C., Sattler, U., 2017. An Introduction to Description Logic, Cambridge Univ. Press, 255 pages.

Harmelen, F., Lifschitz, V., Porter, B., 2008. Handbook of Knowledge Representation, Elsevier.

Do, V.N., 2012. Intelligent Problem Solvers in Education: Design Method and Applications, Intelligent Systems, In: Vladimir M. Koleshko (Ed.), Intelligent systems, InTech, pp. 121-148.

Aladova, E., Plotkin, T., 2017. Logically automorphically equivalent knowledge bases, arXiv:1707.01027v1

Do, V.N., 2015. Ontology COKB for knowledge representation and reasoning in designing knowledge-based systems. Communications in Computer and Information Science (CCIS), vol. 513, Springer, pp. 101-118.

Do, V.N., Nguyen, D.H., Mai, T.T., 2015. Reasoning Method on Knowledge about Functions and Operators, International Journal of Advanced Computer Science and Applications (IJACSA), 6(6): 156 – 168.

Anton, H., Rorres, C., 2010. Elementary Linear Algebra, 10th edition, John Wiley & Sons.

Đỗ Công Khanh, Nguyễn Thu Hằng, Ngô Thu Lương, 2012. Toán cao cấp đại số tuyến tính. NXB ĐHQG-HCM

Nguyễn Đình Hiển, Đỗ Văn Nhơn, 2014. Mô hình tri thức toán tử và Ứng dụng xây dựng hệ hỗ trợ giải bài toán thông minh, Tạp chí Khoa học và Công nghệ, Viện Hàn lâm Khoa học và Công nghệ Việt Nam, 52 (4D): 60-76.

Do, V.N., 2010. Model for Knowledge Bases of Computational Objects, International Journal of Computer Science Issues, Vol. 7, Issue 3, No 8, pp. 11-20.

Quickmath, 2017. https://quickmath.com, Accessed on 01 October 2017.

MathSolver, 2017. https://play.google.com/store/apps/details?id=com.emulestudio.math&hl=en, Accessed on 01 October 2017.

Mathway, 2017. https://mathway.com/, Accessed on 01 October 2017.

Symbolab, 2017. http://symbolab.com/, Accessed on 01 October 2017.