Nguyễn Quốc Nghi * , Nguyễn Thị Bảo Châu Bùi Văn Trịnh

* Tác giả liên hệ (quocnghi@ctu.edu.vn)

Abstract

This study is aimed to determine factors affecting the tourists’ demands’ for commercial neighborhoods in Ninh Kieu district using methods of Exploratory factor analysis (EFA). The study results show that there are three factors affecting the tourists’ demands’ for commercial neighborhoods in Ninh Kieu including “Salers”, “The prices of goods” and “Goods and selling space”. This is an important scientific basis for applying to the research project “Development of the commercial neighborhoods in Ninh Kieu District, Can Tho City”.
Keywords: Commercial neighborhoods, demands, Ninh Kieu district, tourists

Tóm tắt

Mục tiêu của nghiên cứu này nhằm xác định các nhân tố ảnh hưởng đến nhu cầu hình thành các khu phố chuyên doanh trên địa bàn quận Ninh Kiều theo cách tiếp cận từ khách du lịch. Phương pháp phân tích nhân tố khám phá (EFA) được sử dụng để giải quyết mục tiêu nghiên cứu. Kết quả nghiên cứu cho thấy, có 3 nhân tố tác động đến nhu cầu của du khách đối với sự hình thành các khu phố chuyên doanh trên địa bàn Quận là “Nhân viên bán hàng”, “Giá cả hàng hóa” và “Hàng hóa và không gian mua sắm”. Đây là cơ sở khoa học quan trọng để ứng dụng vào nghiên cứu đề án “Phát triển các khu phố chuyên doanh trên địa bàn quận Ninh Kiều, thành phố Cần Thơ”.
Từ khóa: nhu cầu, du khách, khu phố chuyên doanh, quận Ninh Kiều

Article Details

Tài liệu tham khảo

Bellizzi, A. J., Crowley, E. A., & Hasty, W. R., 1983. The effects of colour in store design. [online] Available at: <http://psycnet.apa.org/psycinfo/1984-10983-001>. [Accessed 13/3/2015].

Bellizzi, J. A., & Hite, R. A., 1992. Environmental colour, consumer feelings and purchase likelihood. [online] Available at: http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/mar.4220090502/abstract> [Accessed 13/3/2015].

Bloch, H. P., Ridgway, M. N., & Dawson, A. S., 1994. The shopping mall as a consumer habitat. [online] Available at: http://www.researchgate.net/publication/256271309_The_shopping_mall_as_consumer_habitat > [Accessed 13/3/2015].

Hack, G. (2013). “Business Performance in Walkable Shopping Areas”. [e-book] Princeton, NJ: Active Living Research, a National Program of the Robert Wood Johnson Stores Foundation.

Hair et al, 1998. Multivariate Data Analysis, Prentice-Hall International, Inc.

Heung, V. C. S. & Cheng, E.2000. Assessing Tourists’ Satisfaction with Shopping in the Hong Kong Special Administrative Region of China. [online] Available at: <http://jtr.sagepub.com/content/38/4/396> [Accessed 13/3/2015].

Hoàng Trọng và Chu Nguyễn Mộng Ngọc, 2008. Phân tích dữ liệu nghiên cứu với SPSS, Nhà xuất bản Hồng Đức.

Nguyễn Đình Thọ (2011), Phương pháp nghiên cứu khoa học trong kinh doanh, NXB Lao động Xã hội.

Nunnally, J. (1978), Psycometric Theory, New York, McGraw-Hill.

Peterson, R. (1994), “A Meta-Analysis of Cronbach’s Coefficient Alpha”, Journal of Consumer Research, No. 21 Vo.2.

Yingzhi et al (2009). Wnt signaling in vetebrate limb and skeletal development, National Human Genome Research Institute.