Phan Anh Tú * Giang Thị Cẩm Tiên

* Tác giả liên hệ (patu@ctu.edu.vn)

Abstract

The objective of this paper is to determine factors affecting on entrepreneurial intentions of economic students of School of Economics and Business AdministrationatCan Tho University. The research data was collected from 233 economic students (freshmen and sophomores) through convenience sampling method. By doing an exploratory study, we find that there are five factors influencing students’ entrepreneurial intention including: (1) Attitude and Self – efficacy, (2) Education and Opportunity, (3) Financial capital, (4) Subjective norm, and (5) Perceived behavioral control. The implications of this study are expected to contribute greatly to the improvement of start-up entrepreneurship education progam.
Keywords: Entrepreneurial intentions, students

Tóm tắt

Nghiên cứu được thực hiện nhằm mục tiêu xác định các nhân tố ảnh hưởng đến ý định khởi sự doanh nghiệp (KSDN) của sinh viênKhoa Kinh tế và Quản trị Kinh doanh Trường Đại học Cần Thơ. Dữ liệu nghiên cứu được thu thập từ 233 sinh viên kinh tế (năm nhất và năm hai) thông qua phương pháp chọn mẫu thuận tiện. Thực hiện một nghiên cứu khám phá chúng tôi tìm thấy có 5 nhân tố ảnh hưởng đến ý định KSDN của sinh viên bao gồm: (1) Thái độ và tự hiệu quả, (2) Giáo dục và thời cơ khởi nghiệp, (3) Nguồn vốn, (4) Quy chuẩn chủ quan và (5) Nhận thức kiểm soát hành vi. Nghiên cứu mong muốn sẽ góp phần tích cực vào chương trình giáo dục khởi sự doanh nghiệp.
Từ khóa: Ý định KSDN, sinh viên

Article Details

Tài liệu tham khảo

Ajzen (1991). “The Theory of Planned Behavior”. Organizational Behavior and Human Decision Processes, Vol. 50, page 179 - 211.

Amos và Alex (2014). “Theory of Planned Behaviour, Contextual Elements, Demographic Factors and Entrepreneurial Intentions of Students in Kenya”. European Journal of Business and Management, Vol.6, No.15, 2014.

Amran et al. (2013).Factors Affecting Entrepreneurial Intention Among Graduate Students of University Teknologi Malaysia. International Journal of Business and Social Science, Vol. 4, No. 2.

Anderson, J.C and Gerbing, D.W., 1988. Structural equation modeling in practice: a review and recommended two-step approach. Psychological Bulletin. 103(3): 411-423.

Armitage and Conner, 2001. “Efficacy of the theory of planned behaviour: A meta-analytic review”. British Journal of Social Psychology, Vol. 40, pp. 471 - 499.

Aslam et al., 2012. “An Empirical study of Family back ground and Entrepreneurship as Career selection among University Students of Turkey and Pakistan”. International Journal of Business and Social Science, Vol. 3, No. 15, August 2012

Autio et al., 2001. “Entrepreneurial Intent among Students in Scandinavia and in the USA”. Enterprise and Innovation Management Studies, Vol. 2, No. 2, 2001, pp 145 – 160.

Bùi Huỳnh Tuấn Duy và ctv., 2011. “Nghiên cứu ảnh hưởng của các yếu tố tính cách cá nhân lên tiềm năng khởi nghiệp của sinh viên”. Tạp chí phát triển khoa học và công nghệ, Tập 14, Số Q3 - 2011.

Davidsson P., 1995. “Determinants of entrepreneurial intentions”. Sweden, Paper prepared for the Rent IX Workshop, Piacenza, Italy, Nov. 23 - 24, 1995.

Global Entrepreneurship Research Association, 2013. “Global Entrepreneurship Monitor Report”.

Hoàng Trọng và Chu Nguyễn Mộng Ngọc, 2008. Phân tích dữ liệu nghiên cứu với SPSS. Hà Nội: Nhà xuất bản Hồng Đức.

Huỳnh Thanh Điền, 2014. Khơi dậy tinh thần làm chủ của người Việt.http://www.doanhnhansaigon.vn/van-de/khoi-day-tinh-than-lam-chu-cua-nguoi-viet/1082114/ - assessed on 23/06/2014.

Karimi et al., 2014. “Effects of Role Models and Gender on Students’ Entrepreneurial Intentions”. European Journal of Training and Development, forthcoming.

Nunnally, J. and Berstein, I.H., 1994. Pschychometric Theory, 3rd ed., New York: McGraw-Hill.