Võ Minh Sang *

* Tác giả liên hệ (vmsang@tdu.edu.vn)

Abstract

Customer satisfaction is the key factor which the decides the stability and increasing for business results. The study was conducted with 138 consumers in the city of Can Tho has been shopping at Big C supermarket in Can Tho, the sample is selected by the quota method. Data analysis methods used in the study is Exploring Factor Analysis (EFA), Confirmatory Factor Analysis (CFA) anh Structural Equation Modeling (SEM). The results of customer research about shopping in the supermarket case study in Can Tho Big C shows the feeling price impact of 0,62 perceive the model, the main factor determining the quality services and the satisfaction of consumers. These results contribute to the formulation of business strategy, marketing strategy, competitive strategy for the business unit retail services and contributing factors confirmed the measurement model of service quality and customer satisfaction.
Keywords: Satisfaction, quality service for supermarket, feeling price Satisfaction business and marketing in service

Tóm tắt

Sự hài lòng của khách hàng là vấn đề quan trọng, quyết định đến sự ổn định và gia tăng kết quả trong kinh doanh. Nghiên cứu được tiến hành ở 138 người tiêu dùng trên địa bàn thành phố Cần Thơ đã từng mua sắm ở siêu thị Big C Cần Thơ, mẫu được chọn theo phương pháp hạn mức. Phương pháp phân tích dữ liệu chính được dùng trong nghiên cứu là phân tích nhân tố khám phá (EFA), phân tích nhân tố khẳng định (CFA), phân tích cấu trúc tuyến tính (SEM). Kết quả nghiên cứu sự hài lòng của người tiêu dùng khi mua sắm ở siêu thị trường hợp nghiên cứu ở Big C Cần Thơ cho thấy giá cả cảm nhận tác động đến 0,62 trong mô hình, là nhân tố chính quyết định đến chất lượng dịch vụ và sự hài lòng của người tiêu dùng. Kết quả này góp phần cho việc hoạch định chiến lược kinh doanh, chiến lược marketing, chiến lược cạnh tranh đối với các đơn vị kinh doanh dịch vụ bán lẻ và góp phần khẳng định các nhân tố trong mô hình đo lường chất lượng dịch vụ và sự hài lòng của khách hàng.
Từ khóa: Sự hài lòng, chất lượng dịch vụ siêu thị, giá cả cảm nhận, kinh doanh và marketing dịch vụ

Article Details

Tài liệu tham khảo

Dabholkar, P., Thorpe, D. & Rentz, J. (1996). A Measure of Service Quality for Retail Stores: Scale Development and Validation. Journal of the Academy of Marketing Science. 24 (1): 3-16.

Gerbing, D. W. & Anderson, J. C. (1988). An Updated Paradigm for Scale Development Incorporating Unidimensionality and It’s Assessment. Journal of Marketing Research 25 (2): 186-192.

Gronroos (1984), A Service Quality Model and Its Marketing Implications, European Journal of Marketing.

Hair et al (2000), Applied Multiv ariate Statistics, Week 11, chap 11.

James L. Arbuckle (2005), Amos 6.0 User’s Guide, Copyright © 1995–2005 by Amos Development Corporation, http://amosdevelopment.com.

Mã Thị Ngọc Linh (2014), Chất lượng dịch vụ siêu thị Big C, Khoá luận tốt nghiệp đại học, Khoa QTKD, Trường Đại học Tây Đô.

Mehta, S. C., Ashok Lawani & Soon Li Han (2000). Service Quality in Retailing: Relative Eficiency of Alternative Measurement Scalesfor Different Product-service Environments. International Journal of Retail & Distribution Management. 28 (2): 62-72.

Nguyễn Đình Thọ & Nguyễn Thị Mai Trang (2011), Nghiên cứu khoa học marketing: Ứng dụng mô hình cấu trúc tuyến tính SEM, NXB Đại học Quốc gia Hồ Chí Minh.

Nguyễn Đình Thọ (2013), Phương pháp nghiên cứu khoa học trong Kinh doanh, NXB Lao động Xã hội.

Nguyễn Khánh Duy (2009), Thực hành mô hình cấu trúc tuyến tính SEM với phần mềm AMOS, Trường Đại học Kinh tế TPHCM.

Nunnally, J. & Berstein, I.H. (1994). Pschychometric Theory, 3rd ed., New York: McGraw-Hill.

Parasuraman A., Zeithaml V. & Berry L. (1985), A conceptual model of service quality and it’s implications for future research, Journal of Marketing, Vol 49, pp 41-50.

Parasuraman A., Zeithaml V. & Berry L. (1988), SERVQUAL: A Multiple-Item Scale for Measuring Consumer Perceptions of Service Quality, Journal of Retailing; Vol. 64 Issue 1, pp12-40.

Phạm Đức Kỳ (2007). Cơ sở lý thuyết của mô hình mạng (SEM), Trường Đại học Bách Khoa.

Rich Zimmerman & Olga Dekhtyar (2004), AMOS-Analysis of Moment Structures, University of Kentucky.

Scott MacLean, Kevin Gray (1998), St ructural Equation Modeling in Marketing Research, Jounal of the Australi an Market Research Society.

Tenko Rayko & Geoger A. Marcouldies (2006), A First Course in Structural Equation Modeling, Lawrence Erlbaum asociates Publisher London.

Võ Khánh Toàn (2008), Chất lượng dịch vụ, giá cả và sự hài lòng khách hàng.

Võ Minh Sang (2014), Lượng hóa thông tin trong QTKD và Marketing, Khoa QTKD, Đại học Tây Đô.

Zeithaml V., Berry L. & Parasuraman A., (1988), Communication and control processes in the delivery of service quality, Journal of Marketing, Vol 52, pp 35-48.