Nguyễn Thành Đức * , Trịnh Hồng Tính Huỳnh Minh Thư

* Tác giả liên hệ (ntduc@ctu.edu.vn)

Abstract

Learning strategies are considered as the most essential tool to help language learners gain active and self-directed involvement in the learning process (Oxford, 1990). Therefore, much research has been being conducted all over the world (Oxford and Nyikos, 1989; Aliakbari & Hayatzadeh, 2008; Aslan, 2009; Nguyen & Trinh, 2011) in order to prove the effectiveness of language learning strategies in enhancing language learners? proficiency level. In this study, with the aims of investigating the frequency level and the gender difference in using language learning strategies of 201 non-English freshman of Can Tho University (Vietnam), the 50-item Strategy Inventory for Language Learning (SILL) (Oxford, 1990) was employed. On the basis of the findings, the researchers make some pedagogical impicaltions for EFL teachers and learners at Can Tho University.
Keywords: English, learning strategies, gender difference, SILL, EFL, cognitive

Tóm tắt

Chiến lược học là một công cụ đắc lực và không thể thiếu đối với người học ngôn ngữ nhằm giúp họ trở nên năng động và có khả năng tự điều chỉnh bản thân trong tiến trình học tập (Oxford, 1990). Do đó, đã có rất nhiều nghiên cứu trên thế giới được thực hiện (Oxford and Nyikos, 1989; Aliakbari & Hayatzadeh, 2008; Aslan, 2009; Nguyen & Trinh, 2011) nhằm minh chứng cho tính hiệu quả của những chiến lược học ngôn ngữ trong việc nâng cao trình độ của người học. Trong nghiên cứu này, với mục đích điều tra mức độ sử dụng và sự khác biệt về giới tính trong việc sử dụng chiến lược học ngôn ngữ của 201 sinh viên năm nhất không thuộc chuyên ngành Anh văn của trường Đại học Cần Thơ (Việt Nam), Bảng khảo sát có tên Bảng đánh giá các chiến lược học ngôn ngữ (Strategy Inventory for Language Learning - SILL) gồm 50 câu hỏi đã được sử dụng. Dựa trên kết quả đó, nhóm nghiên cứu đưa ra một số đề xuất cho việc dạy và học tiếng Anh ở trường Đại học Cần Thơ.
Từ khóa: Nhận thức, siêu nhận thức, đọc hiểu, chiến lược, SILL, tiếng Anh như một ngoại ngữ

Article Details

Tài liệu tham khảo

Aliakbari, M., & Hayatzadeh, A. (2008). Variation of language strategies among Iranian English students: the effect of gender. International Journal of Pedagogies and Learning, 4(3), 72-87.

Aslan, O. (2009). The role of gender and language learning strategies in learning English. Middle East Technical University. Retrieved on April 5, 2012 from http://etd.lib.metu.edu.tr/upload/12611098/index.pdf

Βρεττού, Α. (2011). Patterns of language learning strategy use by Greek-speaking young learners of English. Retrieved from http://invenio.lib.auth.gr/record/126969/files/GRI-2011-7022.pdf?version=1

Ehrman, M., & Oxford, R. (1989). Effects of sex differences, career choice, and psychological type on adult language learning strategies. The Modern Language Journal, 73(1), 1-13.

Gu, Y. (2002). Gender, academic major, and vocabulary learning strategies of Chinese EFL learners. RELC Journal, 33(1), 35-54.

Hong-Nam, K., & Leavell, A. G. (2006). Language learning strategy use of ESL students in an intensive English learning context. System, 34(3), 399-415.

Lee, K. R., & Oxford, R. (2008). Understanding EFL learners’ strategy use and strategy awareness. Asian EFL Journal, 10(1), 7 - 32.

Liu, J. (2010). Language learning strategies and its training model. International Education Studies, 3(3), p.100. Retrieved from http://www.ccsenet.org/journal/index.php/ies/article/download/6776/5315

McMullen, M. G. (2009). Using language learning strategies to improve the writing skills of Saudi EFL students: Will it really work? System, 37(3), 418-433.

Nguyen, T. D., & Trinh, H. T. (2011). Mức độ sử dụng các chiến lược đọc nhận thức và siêu nhận thức của sinh viên chuyên ngành Anh văn [Frequency of use of cognitive-metacognitive reading strategies among English majors]. Journal of Science, 19b, 104 - 110.

Oxford, R. L. (1990). Language learning strategies: What every teacher should know. NewYork: Newbury House.

Oxford, R., & Nyikos, M. (1989). Variables affecting choice of language learning strategies by university students. Modern Language Journal, 73(3), 291-300.

Psaltou-Joycey, S. (2010). Language learning strategies in the foreign language classroom. Thessaloniki: studio university press.

Poole, A. (2005). Gender differences in reading strategy use among ESL college students. Journal of college reading and learning, 36(1), 14 – 22

Qingquan, N., Chatupote, M., & Teo, A. (2008). A deep look into learning strategy use by successful and unsuccessful students in the Chinese EFL learning context. RELC Journal, 39(3), 338-358.

Roy-Singh, R. (1991). Education for the twenty-first century: Asia-Pacific perspectives: Unesco principal regional office for asia and the pacific.

Wharton, G. (2000). Language learning strategy use of bilingual foreign language learners in Singapore. Language learning, 50(2), 203-243.

Yang, N. D. (1999). The relationship between EFL learners' beliefs and learning strategy use. System, 27(4), 515-535.