Nguyen Thanh Nhan and Luu Thanh Duc Hai *

* Corresponding author (ltdhai@ctu.edu.vn)

Abstract

This study aims to determine factors effecting the competitiveness of shrimp exporting enterprises in Kien Giang province. The qualitative and quantitative methods are used to carry out the topic. The method of expert interview, group discussion, this study also builds a scale for the research model to conduct quantitative research. the results of the research model include 11 factors affecting the competitiveness of shrimp exporters in Kien Giang province. The test results, analysis such as reliability test (Cronbach's Alpha), exploratory factor analysis (EFA), Pearson correlation analysis and regression analysis. As a result, there are 9 factors affecting the competitiveness of shrimp exporters in Kien Giang province: (1) Strategic vision, (2) Market research, (3) Human resource management, (4) Customer satisfaction. products, (5) Technology application, (6) Products, (7) Financial capacity, (8) Production capacity, (9) Brand building.

Keywords: Competitiveness, Shrimp exporting enterprises, Factors affecting the competitiveness

Tóm tắt

Mục đích của bài viết nhằm xác định các nhân tố ảnh hưởng đến năng lực cạnh tranh của các doanh nghiệp xuất khẩu tôm tỉnh Kiên Giang. Phương pháp nghiên cứu định tính kết hợp với nghiên cứu định lượng được sử dụng trong nghiên cứu này. Với phương pháp phỏng vấn chuyên gia, thảo luận nhóm, luận án cũng xây dựng được thang đo cho mô hình nghiên cứu để tiến hành nghiên cứu định lượng. Kết quả mô hình nghiên cứu bao gồm 11 yếu tố ảnh hưởng đến năng lực cạnh tranh của các doanh nghiệp xuất khẩu tôm tỉnh Kiên Giang. Thông qua các kết quả kiểm định, phân tích như kiểm định độ tin cậy Cronbach’s Alpha, phân tích nhân tố khám phá (EFA) và phân tích hồi qui. Kết quả có 9 yếu tố ảnh hưởng đến năng lực cạnh tranh của doanh nghiệp xuất khẩu tôm tỉnh Kiên Giang là (1) Tầm nhìn chiến lược, (2) Nghiên cứu thị trường, (3) Quản lý nhân lực, (4) Đáp ứng khách hàng, (5) Ứng dụng công nghệ, (6) Sản phẩm, (7) Năng lực tài chính, (8) Năng lực sản xuất, (9) Xây dựng thương hiệu.

Từ khóa: Năng lực cạnh tranh, Doanh nghiệp xuất khẩu tôm, Các nhân tố ảnh hưởng đến năng lực cạnh tranh

Article Details

References

Ambastha & Momaya. (2003). Competitiveness of Firms: Review of Theory, Frameworks and Models. Singapore Management Review, 26(1), 45-61.

Aiginger, K. (2006). Competitiveness: From a Dangerous Obsession to a Welfare Creating Ability with Positive Externalities. Journal of Industry, Competition and Trade, Springer, 6(2), 161-177. https://doi.org/10.1007/s10842-006-9475-6

Anh, N. V. V. (2015). Giải pháp nâng cao hoạt động xuất khẩu gạo Việt Nam trên thị trường quốc tế giai đoạn 2015-2010. Tạp chí Công Thương, 12(5), 34-39

Ái, T. H. (2014). Nâng cao năng lực cạnh tranh của các doanh nghiệp thủy sản xuất khẩu (nghiên cứu tại tỉnh Bà Rịa –Vũng Tàu. Luận án Tiến sĩ Kinh tế. Thư viện Viện Hàn lâm Khoa học Xã hội Việt Nam. Học viên Khoa học xã hội.

Sauka, A. (2014). Measuring the competitiveness of Lavia companies, Baltic Journal of Economics, 14 (1+2), 140-158. https://doi.org/10.1080/1406099X.2014.995421

Barney, J. B. (1991). Firm Resources and Sustained Competitive Advantage. Journal of Management, 17(1), 99-120. https://doi.org/10.1177/014920639101700108

Barney, J. B. (2001). Is the Resource-based View a Useful Perspective for Strategic Management Research? Yes. Academy of Management Review, 26, 41-56. https://doi.org/10.5465/amr.2001.4011938

Fafchamps, M. (1999). Rural poverty, risk and development. FAO economic and social development paper. FAO(05)/E21/no.144.

Feurer, R., & Chaharbaghi, K. (1994). Defining Competitiveness: A Holistic Approach. Management Decision, 32(2), 49-58. https://doi.org/10.1108/00251749410054819

Grant, R. M. (1991). The Resource-Based Theory of Competitive Advantage: Implications for Strategy Formulation. California Management Review, 33(3), 114-135. https://doi.org/10.2307/41166664

Hùng, P. V., Thủy, L. X., & Tuấn, T. H. (2017). Các Nhân tố ảnh hưởng đến năng lực cạnh tranh của các doanh nghiệp du lịch tỉnh Quảng Ngãi. 126 (5D), 125-137. https://doi.org/10.26459/hueuni-jed.v126i5D.4504

Hương, P. T (2017). Năng lực cạnh tranh của doanh nghiệp nhỏ và vừa, nghiên cứu trên địa bàn thành phố Hà Nội. Luận án Tiến sĩ Kinh Tế. Thư viện Trường Đại học Mỏ-Địa chất.

Inese, B. (2016). Model of the factors influencing competitiveness of the Lavian Fisheries sector cluster. Economics and Business Journal, 28(1), 76-82.
https://doi.org/10.1515/eb-2016-0011

Newall, J. E. (1992). The challenge of competitiveness. Business Quarterly, 56(4), 94-100.

Nhã, H. T., & Liên, L. H. (2015). Các nhân tố nội tại ảnh hưởng đến năng lực cạnh tranh của các doanh nghiệp kinh tế tư nhân tại thành phố Cần Thơ. Tạp chí Khoa học Trường Đại học Cần Thơ, 36, 72-80

Porter, M. E. (1980). Competitive strategy: Techniques for analyzing industries and competition. New York.

Porter, M. E. (1985). The Competitive Advantage: Creating and Sustaining Superior Performance, NY: Free Press.

Porter, M. E (1988). The Competitive Advantage of Nations. Harvard Business Review. 68(2), 73-93.

Phong, N. T. (2010). Năng lực cạnh tranh của các Ngân hàng Thương mại Việt Nam sau khi Việt Nam gia nhập WTO, Thực trạng và giải pháp. Thư viện Trường Đại học Kinh tế TP.HCM.

Phú, N. T. (2013). Các Nhân tố ảnh hưởng đến năng lực cạnh tranh của các doanh nghiệp vừa và nhỏ ngành nuôi trồng thủy sản ở khu vực miền Bắc Việt Nam. Luận án Tiến sĩ Kinh Tế. Thư viện Đại học Thái Nguyên.

Thọ, N. Đ., & Trang, N. T. M. (2009). Một số Nhân tố tạo thành năng lực động của doanh nghiệp và giải pháp nuôi dưỡng. Kỷ yếu Hội thảo năng lực cạnh tranh động của doanh nghiệp, TP.HCM.

Thompson, A. A., & Strickland, A., J. (1998). Strategic Management Concepts and Cases. US: Irwin/ McGraw Hill.

Thompson, A., & Strickland, A., J. (1998). Crafting and Imlementing Stractegy, Text and Readings (Tenth Edition). Richard D Irwin.

Thompson, A. A., Strickland, A. J., & John., G. (2007). The Quest for Competitive Advantage. McGraw-Hill Companies.

Tuấn, B. Đ. (2010). Nâng cao năng lực cạnh tranh của ngành chế biến thủy sản Việt Nam. Luận án Tiến sĩ Kinh Tế. Thư viện Đại học Kinh Tế Quốc dân Hà Nội.

Yolles, M. (2009). Competitive Advantage and ít Conceptual Development: An Exploration. Journal of Organisational Transformation and Social Change, 26(2), 234-243. https://doi.org/10.1177/0266382109104411

Yu, C., & Hao, J. (2011), Environmental dynamism, innovation, and dynamic capabilities: The case of China. Journal of Enterprising Communities, 5(2), 1750-6204. https://doi.org/10.1108/17506201111131550

Vilanova, J. M., Lozano, D. A. (2009). Exploring the nature of the relationship between CSR and competitiveness. Journal of Business Ethics, 87, 57-69.
https://doi.org/10.1007/s10551-008-9812-2

Wernerfelt, B. (1984). A Resource-Based View of the Firm, Strategic Management Journal, 5(2), 171-180. https://doi.org/10.1002/smj.4250050207