Vo Minh Sang *

* Corresponding author (vmsang@tdu.edu.vn)

Abstract

Consumer confidence is an important factor which impacts consumer trends and decisions. The present study was done in using safe vegetables. These samples were selected by the quota method of 194 consumers in Can Tho city. Methods of descriptive statistics, Exploring Factor Analysis (EFA), Confirmatory Factor Analysis (CFA) and Structural Equation Modeling (SEM) were used to analyze data. The result indicated that the safe vegetables consumption in Can Tho city was not popular. Only about 30% of consumers used safe vegetables. The main reasons were recorded that was the trust for safe vegetables which has not been created and the inconvenience in their use. This situation is the basis to propose some of solutions which will create the consumer confidence for safe vegetables consumption .Those solutions should focus on some elements such as  package, product and so on as well as increasing the convenience in buying safe vegetables. Those will contribute to promote safe vegetables consumption in the future.
Keywords: Consumer confidence, convenience, consumer trends and behavior, consumer satisfaction safe vegetables

Tóm tắt

Lòng tin của khách hàng là nhân tố quan trọng tạo dựng xu hướng và quyết định tiêu dùng. Nghiên cứu được thực hiện trong lĩnh vực tiêu dùng rau an toàn ở 194 người tiêu dùng trên địa bàn thành phố Cần Thơ, đối tượng nghiên cứu được chọn theo phương pháp hạn mức. Phương pháp thống kê mô tả, phân tích nhân tố khám phá, phân tích nhân tố khẳng định (CFA), phân tích cấu trúc tuyến tính (SEM) được sử dụng để phân tích dữ liệu. Kết quả ghi nhận việc tiêu dùng rau an toàn trên địa bàn thành phố Cần Thơ chưa phổ biến, chỉ khoảng 30% người tiêu dùng có tiêu dùng rau an toàn. Nguyên nhân chính tác động được ghi nhận là do lòng tin đối với rau an toàn chưa được tạo lậptính bất tiện trong tiêu dùng. Thực trạng này là cơ sở đề xuất giải pháp cho việc tạo dựng lòng tin tiêu dùng đối với rau an toàn, cần tập trung vào yếu tố bao bì, sản phẩm, tiện dụng cùng với các giải pháp giải quyết rào cản trong tiêu dùng rau an toàn là tăng tính thuận tiện khi mua rau an toàn cho người tiêu dùng, góp phần thúc đẩy tiêu dùng rau an toàn trong thời gian tới
Từ khóa: Lòng tin tiêu dùng, rào cản tiêu dùng, xu hướng và hành vi tiêu dùng, hài lòng tiêu dùng rau an toàn

Article Details

References

Ajzen, I. and Fishbein, M., 1980. Understanding attitudes and predicting social behavior. Englewood Cliffs. NJ: Prentice-Hall.

Bentler P.M. and Bonett D. G., 1980. Significancetests and goodnessof-fit in the analysis of covariance structures. Psychological Bulletin, 88, 588-606.

Carmines E.G. and McIver, J.P., 1981. Analyzing Models with Unobserved Variables. In G.W. Bohrnstedt & E.F. Borgatta (Eds.), Social. Sage Beverly Hills. CA:Measurement: Current Issues.

Cristiano Castelfranchi and Rino Falcone, 1999. Social trust: a cognitive approach. National Research Council, Institute of Psychology.

Dasgupta P., 2000. Trust as a Commodity, in Gambetta, Diego (ed), Trust making and breaking cooperative relations, electronic edition. Department of Sociology. University of Oxford, chapter 4, pp 49-72.

Gerbing, D. W. and Anderson, J. C., 1988. An Updated Paradigm for Scale Development Incorporating Unidimensionality and It’s Assessment. Journal of Marketing Research 25 (2): 186-192.

Giddens A., 1996. The consequences of Modernity. Polity Press.

Hair J.F., Anderson R.E., Tatham R.L. and Black W.C., 1998. Multivariate Data Analysis, 5th ed. Upper Saddle River. NJ: Prentice-Hall

Hoàng Trọng và Ngọc, 2008. Phân tích dữ liệu với phần mềm SPSS. Trường Đại học Kinh tế TP.HCM. NXB Hồng Đức.

Jabnoun N, Al-Tamimi H.A., 2003. Measuring perceived service quality at UAE commercial banks, Inter. J. Qual Reliab Manage. 20 (4): 458-472

Nguyễn Quý Thanh và Nguyễn Thị Khánh Hòa, 2013. Các yếu tố ảnh hưởng đến lòng tin đối với các thành viên gia đình trực tiếp. Tạp chí Khoa học ĐHQGHN, tập 29, số 2.

Norusis J.M., 1995. SPSS/PC+ Advanced Statistics 4.0. Chicago, SPSS

Pretty J., Ward H Pretty J. and Ward H., 2001. Social capital and the environment. World Development 29 (2), 209-27.

Rino Falcone, Govanni Pezzulo and Christinano Castelfranchi, 2003. A Fuzzy Approach to a Belief Based Trust Computation, Trust, Reputation, and Security, Theories and Practice. Lecture Notes in Computer Science, Volume 2631, pp 73-86.

Steiger J.H., 1990. Noncentrality interval estimation and the evaluation of statistical models. Manuscript in preparation.

Trần Thị Kỉnh Như, 2015. Nghiên cứu các yếu tố ảnh hưởng đến quyết định tiêu dùng rau an toàn của người dân thành phố Cần Thơ. Khoa QTKD, Trường Đại học Tây Đô. Luận văn thạc sĩ.