Bui Phuong Uyen *

* Corresponding author (bpuyen@ctu.edu.vn)

Abstract

Teaching with analogy is an effective strategy in mathematics teaching. Therefore, this strategy is selected by many teachers to promote positive activities of students. The article investigated 52 mathematics education students, Can Tho University through the microteaching course and the result showed that only 5 students selected used analogy of teachers to promote positive activities of students.
Keywords: Analogy reasoning, teaching with analogy, active learning, microteaching

Tóm tắt

Dạy học với suy luận tương tự là một chiến lược dạy học hiệu quả trong dạy học môn Toán. Vì vậy, phương pháp này đang được nhiều giáo viên lựa chọn để phát huy tính tích cực của học sinh. Bài báo đã khảo sát 52 sinh viên ngành Sư phạm toán, Trường Đại học Cần Thơ, ở học phần tập giảng và kết quả cho thấy chỉ có 5 sinh viên lựa chọn dùng suy luận tương tự để phát huy tính tích cực của học sinh.
Từ khóa: Suy luận tương tự, dạy học với suy luận tương tự, học tập tích cực, tập giảng

Article Details

References

Bộ giáo dục và đào tạo, 2009. Sách giáo khoa Hình học 12 nâng cao. Nhà xuất bản Giáo Dục. Hà Nội.

Dedre Gentner, 1983. Structure – Mapping: A Theoretical Framework for Analogy, Cognitive science 7, 1x5-170 (1983).

Hoàng Chúng, 1994. Lôgic học phổ thông. Nhà xuất bản Giáo Dục. Hà Nội.

Nguyễn Phú Lộc, 2010. Dạy học hiệu quả môn Giải tích trong trường phổ thông. Nhà xuất bản Giáo Dục Việt Nam. Hà Nội.

Nguyễn Phú Lộc and Bùi Phương Uyên, 2014. Using Analogy in Teaching Mathematics: An Investigation of Mathematics Education Students in School of Education - Can Tho University, International Journal of Education and Research, Vol. 2 No. 7 July 2014. Australia.

http://dictionary.bachkhoatoanthu.gov.vn/default.aspx?param=14ABaWQ9MjQ0MDcmZ3JvdXBpZD0xNiZraW5kPSZrZXl3b3JkPQ==&page=7.