VấN Đề THƯƠNG HIệU CủA CáC DOANH NGHIệP Ở THàNH PHố CầN THƠ: THựC TRạNG Và GIảI PHáP PHáT TRIểN
* Corresponding author (quocnghi@ctu.edu.vn)
Abstract
Survey data from 115 enterprises in Can Tho city have been analyzed using descriptive statistics, cross-table analysis with more squared test. The researchers have visualized the process of building and developing brand names of businesses in the city. Through the herringbone pattern, research has suggested four solution groups to develop brand names for businesses in the city. Can Tho namely: (1) Raising awareness of enterprises about the brand, (2) Strengthening human resources in building business brand names, (3) Improving the legal system, policies and action programs for the brand names, (4) Strengthening the assisting role of building brand names from different associations.
Keywords:
brand names, business
Tóm tắt
Từ số liệu điều tra 115 doanh nghiệp đang hoạt động ở Tp. Cần Thơ và sử dụng các phương pháp thống kê mô tả, phân tích bảng chéo kết hợp với kiểm định chi bình phương, nghiên cứu đã phát họa tình hình xây dựng và phát triển thương hiệu của các doanh nghiệp trên địa bàn thành phố. Thông qua mô hình xương cá, nghiên cứu đã đề xuất bố nhóm giải pháp nhằm phát triển thương hiệu cho các doanh nghiệp ở Tp. Cần Thơ, đó là: (1) Nâng cao nhận thức của doanh nghiệp về vấn đề thương hiệu, (2) Tăng cường năng lực nguồn nhân lực xây dựng thương hiệu doanh nghiệp, (3) Hoàn thiện hệ thống luật pháp, chính sách và các chương trình hành động về thương hiệu, (4) Tăng cường vai trò trợ giúp xây dựng thương hiệu từ các hội, hiệp hội.
Từ khóa:
xây dựng và phát triển, thương hiệu, doanh nghiệp
Article Details
References
David A. Aaker (1995), “Building Strong Brands”, Free Press Amazon.
Don E. Schultz (2002), “How internal marketing will impact the future of the brand”. Professor of Integrated Marketing Communications, Medill School of Journalism, Northwestern University
John M. Murphy (1987), “Branding: A key marketing tool”, Publisher: New York: McGraw-Hill.
Gary Billings (2006), “A new role for HR: Support your company’s brand”, humanresources.about.com