Lâm Thị Hương Duyên * , Lý Thành Lũy Nguyễn Thị Kim Tri

* Tác giả liên hệ (lthduyen@ctu.edu.vn)

Abstract

This paper aims to provide an overall picture of the application of Web 2.0 technologies in Vietnamese university libraries. The focus of the research was what types of Web 2.0 technologies were applied in such libraries as well as their purposes and features through the survey libraries’ clients. Besides analyzing the users’ behaviors and perspectives on the adoption of Web 2.0 in libraries, this paper proposes a library Web 2.0 model that can be considered relatively standardized website for Can Tho University LRC (Learning Resource Center) and other libraries in Vietnam. This study also opens a driving edge for further research to thoroughly understand and explore the breakthrough of Web 2.0 applications and other new technologies for libraries.
Keywords: Web 2.0, second generation of web, read/write web, library 2.0, academic library, Web 2.0 model

Tóm tắt

Bài viết cung cấp một bức tranh tổng thể của ứng dụng công nghệ Web 2.0 trong thư viện đại học Việt Nam. Trọng tâm của nghiên cứu là đánh giá những loại công nghệ Web 2.0 đã được áp dụng trong các hoạt động của thư viện qua khảo sát người dùng thư viện đại học Việt Nam. Bên cạnh phân tích hành vi người dùng và quan điểm ứng dụng Web 2.0 trong thư viện, nghiên cứu này còn đề xuất mô hình trang web có ứng dụng công nghệ Web 2.0 và thiết kế trang Web 2.0 mẫu cho Trung tâm Học liệu Trường Đại học Cần Thơ nói riêng và các thư viện đại học Việt Nam nói chung. Nghiên cứu này cũng tạo tiền đề cho các nghiên cứu về áp dụng công nghệ Web 2.0 hay công nghệ mới cho môi trường thư viện.
Từ khóa: Web 2.0, thế hệ Web thứ hai, Web đọc/viết, Thư viện 2.0, Thư viện đại học, trang Web 2.0 mẫu

Article Details

Tài liệu tham khảo

Abdul Aziz, R., Arif, Z., Ramly, R., Abdullah (Hj), C. Z., & Husaini, H. (2011). The implications of library 2.0 tools in Malaysian academic libraries towards reference services / Rafidah Abdul Aziz, Zuraidah Arif, Ruzita Ramly... [et.al]. Truy cập từ http://eprints.uitm.edu.my/3625/.

Alton Y. K. Chua, D. H. G., & H Goh, D. (2010). A study of Web 2.0 applications in library websites. Library and Information Science Research, (3), 203–211.

Aharony N.(2009). Web 2.0 use by librarians. Library & information science research, 31 (1), 29-37.

Awang N. H. & Abidin M. I. (2013). Web 2.0 on Academic libraries in Southeast Asia. Proceedings of the IATUL Conferences. Truy cập qua: http://docs.lib.purdue.edu/iatul/2013/papers/45/ (tháng 3, 2014).

Burhanna, K. J., Seeholzer, J., & Salem Jr., J. (2009). No Natives Here: A Focus Group Study of Student Perceptions of Web 2.0 and the Academic Library. The Journal of Academic Librarianship, 35(6), 523–532.

Chua, A. Y. K., & Goh, D. H. (2010). A study of Web 2.0 applications in library websites. Library & Information Science Research, 32(3), 203-211.

Detlor B., & Lewis V. (2006). Academic Library Web Sites: Current Practice and Future Directions. Academic Librarianshi, 32(3), 251–58.

Han, Z., & Liu, Y. Q. (2009). Web 2.0 applications in top Chinese university libraries. Library Hi Tech, 28(1), 41 - 62.

Hangsing, P., & Sinate, L. (2012). Use of Web 2.0 in academic libraries in India: A survey of Central University library websites.

Harinarayana, N. s., & Vasantha Raju, N. (2010). Web 2.0 features in university library web sites. The Electronic Library, 28(1), 69–88. doi:10.1108/02640471011023388.

Hazidah Awang, N., & Abidin, M. I. (2013). Web 2.0 on academic libraries in Southeast Asia. Proceedings of the IATUL Conferences. Truy cập từ http://docs.lib.purdue.edu/iatul/2013/papers/45 (tháng 6, năm 2014).

Hoàng Thị Thu Hương (2009). Web 2.0 với thư viện trường đại học. Truy cập từ http://thuvien.uit.edu.vn/2012-12-26-07-02-56/bai-viet/443-w2.html, (6/2014).

Huffman, K. (2006). Web 2.0: Beyond the concept: Practical ways to implement RSS, podcasts, and wikis. Education Libraries, 29(1), 12-19.

Jack M. Maness (2006). Library 2.0 Theory: Web 2.0 and Its Implications for Libraries. Webology, 3(2). Truy cập từ: http://www.webology.ir/2006/v3n2/a25.html (6/2014)

Kataria, S., & Anbu, K. (2009). Applications of Web 2.0 in the Enhancement of Services and Resource in Academic Libraries: An Experiment @ JIIT University Noida, India. Truy cập từ: http://crl.du.ac.in/ical09/papers/index.pdf (6/2014)

King, D. L., & Porter, M. (2007). Collaborating with wikis. Public Libraries, 46(2), 32- 35.

Liu S. (2008). Engaging Users: The Future of Academic Library Web Sites. College & Research Libraries, 69(1), 6–10.

Mahmood, K., & Richardson, J. V. (2011). Adoption of Web 2.0 in US academic libraries: a survey of ARL library websites. Program, 45(4), 365–375.

Mahmood, K., & Richardson Jr, J. V. (2013). Impact of Web 2.0 technologies on academic libraries: A survey of ARL libraries. Electronic Library, 31, 508-520.

Needleman M. (2007). Web 2.0/Lib 2.0 - What is It? (If It's Anything at All). Serials Review, 33(3), 202–3.

Nguyễn Cương Lĩnh, (2008). A survey of the application of Web 2.0 in Australasian university libraries. Library Hi Tech, 26(4), 630 – 653.

Nguyễn Cương Lĩnh. (2013). “Thư viện tham gia”: Thư viện của tương lai? Tạp chí TT và Tư liệu, 0(1), 14. doi:10.3125/vjiad.v0i1.9858.

Noa, A. (2009). Librarians and information scientists in the blogosphere: An exploratory analysis. Library & Information Science Research, 31, 174-181.

O’Reilly, T. (2005). What Is Web 2.0. Truy cập từ http://www.oreilly.com/pub/a/web2/archive/what-is-web-20.html (tháng 6, năm 2014)

Pandya, J. D., Patel, S. S., & Poluru, L. (2012). Current content alerts through RSS feeds: A Web 2.0 approach. International Journal of Information Dissemination & Technology, 2(4).

Redden, C.S. (2010). Social bookmarking in academic libraries: trends and applications. Journal of Academic Librarianship, 36(3), 219 - 227.

Sandars, J., & Schroter, S. (2007). Web 2.0 technologies for undergraduate and postgraduate medical education: an online survey. Postgraduate Medical Journal, 83(986), 759–762.

Serantes, L. C. (2009). Untangling the relationship between libraries, young adults and Web 2.0: The necessity of a critical perspective. Library Review, 58(3), 237–251. doi:10.1108/00242530910942081.

Thanuskodi S. (2012). Awareness of Library 2.0 Applications among Library and Information Science Professionals at Annamalai University, India. International Journal of Library Science. 1(5), 75-83.

Techataweewan, W. (n.d.). Perceptions and use of Web 2.0 of Thai academic librarians. Truy cập từ http://rizal.lib.admu.edu.ph/2012conf/fullpaper/FINAL%20Full%20 paper_Wawta.pdf (tháng 3, 2014).

Thomas C. & Robert H. M. (2005). Millennial Net Value(s): Disconnects Between Libraries and the Information Age Mindset” Truy cập từ: http://dscholarship.lib.fsu.edu/general/4/. (tháng 7, 2013).

Tripathi, M., & Kumar, S. (2010). Use of Web 2.0 tools in academic libraries: A reconnaissance of the international landscape. The International Information & Library Review, 42(3), 195–207. doi:10.1080/10572317.2010.10762864.

Xu, C., Ouyang, F., & Chu, H. (2009). The academic library meets Web 2.0: applications and implications. The Journal of Academic Librarianship, 35(4), 324–331.