Nguyễn Văn Định * Trần Thanh Điện

* Tác giả liên hệ (nvdinhm1@gmail.com)

Abstract

In the context of digital transformation in education, e-learning emerges as an advanced IT solution to support online teaching and learning activities. This study presents the design and implementation of an e-learning system based on the open-source Moodle platform, integrating open educational resources (OER), learning support tools, and flexible assessment features. The system was applied in a high school setting, involving both teachers and students, to evaluate the impact of e-learning on teaching quality, learners’ autonomy, and satisfaction levels. Results indicate that the e-learning system not only provides rich learning resources and supports anytime-anywhere access, but also significantly enhances learners’ engagement, self-directed learning capacity, and teaching effectiveness. The study highlights the potential for widespread application of e-learning in K-12 education, contributing to pedagogical innovation and meeting the demands of digital transformation in modern education.

Keywords: E-learning, K-12 education, Moodle, open educational resources, self-directed learning

Tóm tắt

Trong bối cảnh chuyển đổi số giáo dục, e-learning nổi lên như một giải pháp công nghệ thông tin tiên tiến, hỗ trợ hoạt động dạy và học trực tuyến. Nghiên cứu này trình bày quy trình thiết kế và triển khai một hệ thống e-learning dựa trên nền tảng mã nguồn mở Moodle, tích hợp tài nguyên giáo dục mở (OER), công cụ hỗ trợ học tập, và tính năng kiểm tra - đánh giá linh hoạt. Hệ thống được áp dụng thực nghiệm tại một trường THPT, với sự tham gia của cả giáo viên và học sinh, nhằm đánh giá tác động của e-learning đến chất lượng giảng dạy, khả năng học tập tự chủ, và mức độ hài lòng của người học. Kết quả cho thấy hệ thống e-learning không chỉ cung cấp tài nguyên học tập phong phú, hỗ trợ học mọi lúc mọi nơi, mà còn nâng cao đáng kể hứng thú học tập, năng lực tự học và chất lượng dạy học. Nghiên cứu khẳng định tiềm năng ứng dụng rộng rãi của e-learning trong giáo dục phổ thông, góp phần thúc đẩy đổi mới phương pháp giảng dạy, đáp ứng yêu cầu chuyển đổi số trong giáo dục hiện đại.

Từ khóa: E-learning, giáo dục phổ thông, học tập tự chủ, Moodle, tài nguyên giáo dục mở

Article Details

Tài liệu tham khảo

Bell, B. S., & Federman, J. E. (2013). E-learning in Postsecondary Education. The Future of Children, 23(1), 165–185. https://doi.org/10.1353/foc.2013.0007

Central Committee. (2013). Resolution No. 29-NQ/TW of November 4, 2013, on fundamental and comprehensive reform of education and training (in Vietnamese).

Communist Party of Vietnam. (2016). Documents of the 12th National Congress. Hanoi, Vietnam: Office of the Central Committee (in Vietnamese).

Communist Party of Vietnam. (2020). Documents of the 13th National Congress (Vol. 1). Hanoi, Vietnam: National Political Publishing House (in Vietnamese).

Hosam, E. A., Abualkishik, A. M., & Hussain, M. (2018). Research on e-learning systems. International Conference on Engineering and Technology (ICET).

Le, T. M. T. (2016). Developing a flipped classroom model at university. Journal of Science, Hanoi National University of Education, 61(3), 20–27 (in Vietnamese).

Le T. P., & Bui P. A. (2017). Teaching following the flipped classroom model to foster students’ self-learning capacity. Educational Management Journal, Vietnam National Institute of Educational Management, 10(3), 1–8 (in Vietnamese).

Le, H. H., & Dao, T. K. (2016). Factors affecting intention to use e-learning systems: A case study at Hanoi University of Science and Technology. Journal of Economics and Development, 231, 78–89 (in Vietnamese).

LLC Rustici Software. (2013). SCORM. http://scorm.com.

Marcus-Quinn, A., & Diggins, Y. (2013). Open educational resources. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 93, 243–246. doi:https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2013.09.179

Ministry of Education and Training. (2021). Decision No. 2915/QĐ-BGDĐT dated September 17, 2021 promulgating the Regulations on the “E-Lecture Design Contest”. https://thuvienphapluat.vn/van-ban/Cong-nghe-thong-tin/Quyet-dinh-2915-QD-BGDDT-2021-Cuoc-thi-Thiet-ke-bai-giang-dien-tu-489558.aspx (in Vietnamese).

Ministry of Education and Training. (2023). Decision No. 4068/QĐ-BGDĐT on approving the plan for organizing the high school graduation examination and recognition from 2025 (in Vietnamese).

Prime Minister. (2020). Decision No. 749/QĐ-TTg dated June 3, 2020 approving the “National Digital Transformation Program to 2025, with orientation to 2030”. Hanoi, Vietnam: Prime Minister (in Vietnamese).

Prime Minister. (2022). Decision No. 131/QĐ-TTg dated January 25, 2022 approving the project “Enhancing information technology application and digital transformation in education and training for the period 2022–2025, with orientation to 2030”. Hanoi, Vietnam: Prime Minister Prime (in Vietnamese).

Suresh Babu, G., & Sridevi, K. (2018). Importance of e-learning in higher education: A study. International Journal of Research Culture Society, 2(5), 84–88.

Tran, T. D., & Nguyen, T. N. (2017). E-learning models for supporting teaching and learning. Can Tho University Journal of Science, Special Issue on Information Technology, 103-111. https://doi.org/10.22144/ctu.jsi.2017.014 (in Vietnamese).

UNESCO. (2012). Paris OER Declaration. https://www.unesco.org/en/open-educational-resources