Võ Minh Sang *

* Tác giả liên hệ (sangvm@fpt.edu.vn)

Abstract

The study investigates the main factors that affect customer sastisfaction to the service quality of the supermarket in 2015 and 2017, aiming at: aiming at: (1) Evaluating changes in the level of impact of Quality of service factor to customer satisfaction and (2) Defining the components of the supermakert’s service quality that impactede on customer satisfaction. Quantitative research was conducted in 2015 and 2017, the research sample was the consumer who had shopped at Big C Can Tho. Data analysis methods were explored factor analysis, confirmatory factor analysis and structural equation modeling. The results noted: (1) There were the changes in the level of impact of supermarket service quality factors on customer satisfaction, in particular, the shift in the level of impact of the feeling price factor, the highest perception in the model at the time of year 2015, replaced by the service factor, the highest perception in the model at the time of year 2017 (the time of year 2015 was not significant in the model) and (2) Identifying the components of the quality of the supermarket service model, that affect customer satisfaction, including: goods; staff; ground; safety; services and price perception.
Keywords: Added service, customer satisfaction; supermarket service quality

Tóm tắt

Nghiên cứu các yếu tố chính ảnh hưởng đến sự hài lòng của khách hàng đối với chất lượng dịch vụ của siêu thị trong năm 2015 và 2017 với mục tiêu: (1) Đánh giá sự thay đổi mức độ tác động của các nhân tố chất lượng dịch vụ đến sự hài lòng của khách hàng và (2) Xác định các thành phần chất lượng dịch vụ siêu thị tác động đến sự hài lòng của khách hàng. Nghiên cứu định lượng được tiến hành ở năm 2015 và năm 2017, mẫu được chọn là người tiêu dùng đã từng mua sắm ở siêu thị Big C Cần Thơ. Phương pháp phân tích dữ liệu được sử dụng là phân tích nhân tố khám phá, phân tích nhân tố khẳng định và phân tích cấu trúc tuyến tính. Kết quả nghiên cứu ghi nhận: (1) Có sự thay đổi mức độ tác động của các nhân tố chất lượng dịch vụ siêu thị đến sự hài lòng của khách hàng, cụ thể có sự dịch chuyển mức độ tác động của nhân tố giá cả cảm nhận, cao nhất trong mô hình ở thời điểm nghiên cứu năm 2015, sang nhân tố dịch vụ, có tác động cao nhất trong mô hình ở thời điểm nghiên cứu năm 2017 (thời điểm năm 2015 không có ý nghĩa trong mô hình) và (2) Xác lập các thành phần của chất lượng dịch vụ siêu thị tác động đến sự hài lòng của khách hàng gồm: hàng hóa; nhân viên; mặt bằng; an toàn; dịch vụ và giá cả cảm nhận.
Từ khóa: Chất lượng dịch vụ siêu thị, dịch vụ gia tăng, sự hài lòng của khách hàng

Article Details

Tài liệu tham khảo

Bachelet D., 1995. Measuring Satisfaction; or the Chain, the Tree, and the Nest. Customer Satisfaction Research. Brooker, R.(ed), EMOSAR.

Brown, S.W. and Swartz T.A., 1989. A gap analysis of professional service quality. Journal of Marketing, 53 (2): 92-98.

Carman, J.M., 1990. Consumer perceptions of service quality: an assessment of the SERVQUAL dimensions. Journal of Retailing, 66 (1): 33-55.

Chin, W. W., and Todd, P. A., 1995. On the Use, Usefulness, and Ease of Use of Structural Equation Modeling in MIS Research: A Note of Caution. MIS Quarterly. 19 (2): 237-246.

Cronin, J.J., and Taylor, S.A., 1992. Measuring service quality: A reexamination and extension. Journal of Marketing, 56 (3): 55-68.

Dabholkar P., Thorpe D. and Rentz J., 1996. A Measure of Service Quality for Retail Stores: Scale Development and Validation. Journal of the Academy of Marketing Science, 24:3-16.

Fusilier and Simpson, 1995. AIDS patients' perceptions of nursing care quality. Journal of health care marketing, 15 (1): 49-53.

Gerbing D.W. and Anderson J.C., 1988. An Updated Paradigm for Scale Development Incorporating Unidimensionality and It's Assessment. Journal of Marketing Research, 25 (2): 186-192.

Gronroos, 1984. A Service Quality Model and Its Marketing Implications. European Journal of Marketing, 18 (4): 26-44.

Hair Jr., J.F., Black W.C., Babin B.J., Anderson R.E. and Tatham R.L., 2006. Multivariate data analysis, 6th Edition. Pearson Prentice Hall, Upper Saddle River.

Kaiser, 1974. An index of factor simplicity. Psychometrika, 39: 31-36.

Kathryn Bishop Gagliano, Jan Hathcote, 1994. Customer Expectations and Perceptions of Service Quality in Retail Apparel Specialty Stores. Journal of Services Marketing, 8 (1): 60-69.

Kettinger, W. J., Lee, C. C. and Lee, S., 1995. Global Measures of Information Services Quality: A Cross-National Study. Decision Sciences, 26 (5): 569-588.

Nguyễn Đình Thọ và Nguyễn Thị Mai Trang, 2011. Nghiên cứu khoa học marketing: Ứng dụng mô hình cấu trúc tuyến tính SEM. NXB Đại học Quốc gia TPHCM.

Parasuraman A., Zeithaml V. & Berry L., 1985. A conceptual model of service quality and it’s implications for future research, Journal of Marketing, (49): 41-50.

Parasuraman A., Zeithaml V. & Berry L., 1988. SERVQUAL: A Multiple-Item Scale for Measuring Consumer Perceptions of Service Quality, Journal of Retailing. 64 (1): 12-40.

Philip Kotler, 2001. Marketing Management. Authors, , Margaret H. Cunningham, Ronald E. Turner. Edition, 10. Publisher, Pearson Education Canada.

Raymond Kong and Michael C. Mayo, 1993. Measuring Service Quality in the Business‐to‐business Context. Journal of Business & Industrial Marketing, 8 (2): 5-15.

Segar, A. H., and Grover, V., 1993. Re-examining Perceived Ease of Use and Usefulness: A Confirmatory Factor Analysis. MIS Quarterly, 17 (4): 517-525.

Spreng, R. A., and Mackoy, R. D., 1996. An Empirical Examination of a Model of Perceived Service Quality and Satisfaction. Journal of Retailing, 72 (2): 201-214.

Steenkamp J.B and van Trijp, 1991. The use of lisrel in validating marketing constructs. International Journal of Research in Marketing, 8 (4): 283-299.

Taylor S., Sharland A., Cronin J. and Bullard W., 1993. Recreational Service Quality in the International Setting. International Journal of Service Industry Management, 4: 68-86.

Tucker L. R. and Lewis C., 1973. A reliability coefficient for maximum likelihood factor analysis. Psychometrika, 38: 1-10.

Varki and Colgate, 2001. Alternative Measures of Price Perceptions: Implications for Service Evaluation Models. Services Marketing Quarterly, 30 (4): 397-417.

Võ Minh Sang, 2015. Giá cả cảm nhận: nhân tố chính tác động đến sự hài lòng của người tiêu dùng đối với chất lượng dịch vụ siêu thị: Trường hợp nghiên cứu siêu thị Big C Cần Thơ. Tạp chí Khoa học Trường Đại học Cần Thơ, 36: 114-122.

Walbridge, S.W. and Delene, L.M., 1993. Measuring physician attitudes of service quality. Journal of Health Care Marketing, 13 (1): 6-15.

Zeithaml V., Berry L. and Parasuraman, 1988. Communication and control processes in the delivery of service quality. Journal of Marketing, 52 (2): 35-48.

Zeithaml, V. A. and M. J. Bitner, 2000. Services Marketing: Integrating Customer Focus Across the Firm, 7th, McGraw Hill: 668.