Phạm Ngọc Nhàn * , Huỳnh Quang Tín Đỗ Ngọc Diễm Phương

* Tác giả liên hệ (pnnhan@ctu.edu.vn)

Abstract

The aim of strengthening farmer capacity on rice breeding and seed production through ?The farmer?s field school? (FFS) in Hau Giang province in 2012 (belonging to FARES project of Can Tho University and Hau Giang Department of Science and Technology) was that providing farmers with the real knowledge and skills in using updated modern technology for improving the qualities of seeds and rice?s value in the local area. The research focused on the farmers who participated in the FFS training course to find out the factors which influenced on their satisfaction. The study?s result indicated that there were the five main factors influencing the satisfaction of farmers, namely the reliability of the training class (Beta =0.848), the facilities and learning conditions (Beta = 0.190), the abilities to meet the requirements of the class (Beta = 0.090), the assurance of the class (Beta = 0.062) and the sympathy of teachers (Beta = 0.029). The study also suggested some solutions to improve the satisfaction of farmers who would join the training course in the future.

Keywords: Satisfaction, training, farmer's field school

Tóm tắt

Tăng cường kỹ năng chọn giống và sản xuất lúa giống cộng đồng qua khóa huấn luyện ?Lớp học trên ruộng nông dân (FFS)? tỉnh Hậu Giang năm 2012 trong khuôn khổ hợp tác giữa Dự án FARES Trường Đại học Cần Thơ và Sở Khoa học Công nghệ tỉnh Hậu Giang nhằm cung cấp cho nông dân những kiến thức thực tế và kỹ năng ứng dụng những tiến bộ khoa học kỹ thuật để cải thiện chất lượng hạt giống lúa cho nông hộ và góp phần nâng cao giá trị lúa gạo hàng hóa tại địa phương. Nghiên cứu này đã tập trung vào các hộ nông dân đã tham gia khóa tập huấn FFS để tìm hiểu các yếu tố tác động đến sự hài lòng của nông dân thông qua quá trình huấn luyện FFS. Kết quả nghiên cứu cho thấy, sự hài lòng của nông dân chịu ảnh hưởng nhiều nhất bởi yếu tố Độ tin cậy của lớp tập huấn (Beta = 0,848), thứ hai là yếu tố Cơ sở vật chất và điều kiện học tập (Beta = 0,190), kế tiếp là yếu tố Khả năng đáp ứng yêu cầu của lớp học (Beta = 0,09), tiếp theo là yếu tố Sự đảm bảo của lớp học (Beta = 0,062) và cuối cùng là Sự cảm thông của giảng viên (Beta = 0,029). ..

Từ khóa: Hài lòng, Tập huấn, lớp học trên đồng ruộng

Article Details

Tài liệu tham khảo

Cronin, J.Joseph, Jr. & Steven A.Taylor, 1994. SERVPERF versus SERVQUAL: Reconciling Performance - Based and Perception - Minus - Expectations Measurement of Service Quality. Journal of Marketing, 58:1, ABI/INFORM Global.

Hair Jr, J. F., Anderson, R. E, Tatham, R. L, Black, W. C, 1998. Multivariate Data Analysic with Readings. Macmillan Publishing Company.

Hoàng Trọng và Chu Nguyễn Mộng Ngọc, 2005. Phân tích dữ liệu với SPSS. Nhà xuất bản Hồng Đức, Thành phố Hồ Chí Minh, 179 trang.

Huỳnh Quang Tín, 2009. Impacts of famer - Based training in seed production in Vietnam. PhD Thesis. The University of Wageningen, Wageningen, the Netherlands.

Nunnally, J. and Brunstein, 1994. Psycometric Theory (3rded.). New York, McGrow Hill.

Parasuraman, Valarie A. Zeithaml, & Leonard L. Berry, 1988. A Conceptual Model of Service Quality and Its Implications for Future Resaerch. Journal of Marketing, vol.49 (Fall 1988): 41-50.

UBND Tỉnh Hậu Giang, 2011. Tình hình kinh tế - xã hội, quốc phòng - an ninh năm 2011, phương hướng, nhiệm vụ phát triển kinh tế - xã hội, quốc phòng - an ninh năm2012. UBND tỉnh Hậu Giang, Hậu Giang, 31 trang.