Ngo Quang Hieu * and Luong Hong Duy Khanh

* Corresponding author (nqhieu@ctu.edu.vn)

Abstract

In this paper, the control method for the vibrations suppression of a mechanical system is presented. By changing the input signal of the system, the controller controls the load to the desired position in which the vibration is suppressed at the end of the motion. To verify the effectiveness of the method, the model of a flexible system is used. Vibration of the system has been significantly reduced under control action. The experimental results of the control method are provided to show the efficiency of the control method.
Keywords: Flexible mechanical system, vibration control, input shapping control

Tóm tắt

Trong bài báo này, các phương pháp điều khiển làm giảm dao động của một hệ cơ học được trình bày. Bằng cách thay đổi tín hiệu vào của hệ thống, bộ điều khiển sẽ điều khiển tải đến vị trí mong muốn với dao động được triệt tiêu vào cuối hành trình. Nhằm đánh giá tính hiệu quả của phương pháp, mô hình dao động của hệ thanh mảnh được sử dụng. Dao động của hệ thống giảm đi đáng kể dưới tác động điều khiển. Kết quả thực nghiệm của mô hình điều khiển được trình bày để thấy được tính hiệu quả của phương pháp điều khiển.

Từ khóa: Hệ thanh mảnh, điều khiển dao động, điều chế hình dạng tín hiệu vào

Article Details

References

Sırrı S. G. (2011). Designing unity magnitude input shaping by using PWM technique, Mechatronics, 21, 125-131.

Singhose, W., Perter, L., Kenison, M., & Krrikku, E. (2000). Effects of hoisting on the input shaping control of gantry cranes. Control Engineering Practice, 8(10), 1159-1165.

Sorensen, K. L. & Singhose, W. (2008). Command-induced vibration analysis using input shaping principles. Automatica, 44(9), 2392-2397.

Sorensen, K.L., Singhose, W., & Dickerson, S. (2007). A controller enabling precise positioning and sway reduction in bridge and gantry cranes. Control Engineering Practice, 15(7), 825-837.

Sung, Y. G., & Singhose, W. (2009). Limited-state commands for systems with two flexible modes. Mechatronics, 19(5), 780-787.